Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Component & Scart??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Har et tv (CRT) med scart og en dvd-afspiller med scart-, component-, dvi- og Hdmi- udgang.

Spørgsmålet er nu...kan jeg uhindret købe et component-til-scartkabel eller skal tv understøtte component på en eller anden måde for at kablet kan bruges?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

det skal understøtte componentvideo. Jeg har selv prøvet det uden succes på et sony tv

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Det nærmeste Component signal du får ud af et scart stik, det er S-video... Så hvis dit tv ikke direkte har en Component indgang så har det helt sikkert slet ikke understøttelsen for det?

Men det kan let forveksles med RGB, hvis det er det du tænker på? Og det findes i et Scart stik ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Men det kan let forveksles med RGB, hvis det er det du tænker på? Og det findes i et Scart stik ;-)

ikke i alle 

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Scart er ikke en signalstandard men en stikstandard, derfor kan det bruges til at overføre flere forskellige typer videosignaler - i princippet også component. Det er ikke særlig brugt, men det findes faktisk.

Jeg har f.eks. en Yamakawa 365 DVD afspiller, og den har DVI og Scart udgang. Scartudgangen kan bl.a. også konfigureres til at sende component.

Men hvis ikke TV-apparatet kan modtage component (det kan så godt som ingen billedrørs TV), så er det jo ligegyldigt.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Takker for de hurtige svar....så må jeg jo gå den slagne gang og bestille et 5m Scartkabel

Nogle gode mærker der kan anbefales uden at det koster en jetjager?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hvis DVD afspille kan sende RGB over Scart og TV kan modtaget RGB over Scart, komme man meget tæt på component.

Som det næst bester, er der kun S-VHS signalet, som kan sendes over Scart.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Men hvis ikke TV-apparatet kan modtage component (det kan så godt som ingen billedrørs TV), så er det jo ligegyldigt.

Panny TX-32PD30

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hvor stor forskel er der egentligt på RGB over Scart og så S-vhs over scart?

.....det eneste jeg har brug for er nemlig billedoverførsel siden at lyd behandles igennem Surroundreciever samtidigt med at jo mindre kablet fylder jo bedre mht. pladsen i de eksisterende kabelbakker som allerede er fyldt godt op

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 23 August 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hvis TV behandler RGB korrekt (hvad ikke alle TV gør) komme man meget tæt på component, og er være at prøve da det er gratis at prøve dette
og hvis det så ikke virker er der jo altid S-VHS.

Så den max. billde kvalitte man kan opnår på et CRT TV, er RGB.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

ja nytter jo desværre ikke noget med super godt Crt og dvd-afspiller hvis leddet imellem ikke modsvarer kvaliteten så Scartkabel bliver det

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 23 August 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Et god kabler er ikke værst

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
RogueAgent skrev:

Panny TX-32PD30

Jeg vidste godt at de findes - kunne bare ikke lige huske specifikke modeller..!

Men de ER meget sjældne!

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 August 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Scart er en rent europæisk foreteelse og kendes ikke i USA. Det gør RGB heller ikke. Til gengæld har de så Component i USA, men det overføres jo så med mindst fire phonostik. Jeg har aldrig hørt om component via scart, da de jo nærmest udelukker hinanden. Component skulle være en smule bedre end RGB, men da man jo ikke kan sammenligne dem, vil man aldrig finde ud af det. RGB giver glimrende billedkvalitet (hvis grejet virkelig kan gengive RGB, det har jeg set flere billig-dvd spiller, som ikke kan), og er betydelig bedre end S-video. Ixos har fremstillet gode scartkabler med støbte stik i metal, også i mange meters længde.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Scart er en rent europæisk foreteelse og kendes ikke i USA. Det gør RGB heller ikke. Til gengæld har de så Component i USA, men det overføres jo så med mindst fire phonostik. Jeg har aldrig hørt om component via scart, da de jo nærmest udelukker hinanden. Component skulle være en smule bedre end RGB, men da man jo ikke kan sammenligne dem, vil man aldrig finde ud af det. RGB giver glimrende billedkvalitet (hvis grejet virkelig kan gengive RGB, det har jeg set flere billig-dvd spiller, som ikke kan), og er betydelig bedre end S-video. Ixos har fremstillet gode scartkabler med støbte stik i metal, også i mange meters længde.

Component overføres med tre phono(RCA)stik - ikke fire.

Hvorfor skulle component via scart udelukke hinanden..? Scart har 21 ledere, men behøver ikke bruge flere end dem det allerede bruger for at overføre RGB. Scart er som nævnt blot en stikstandard, men har i sig selv ingen "indflydelse" på hvad man bruger det til at overføre, bare det ikke kræver flere ledere end scartstikket indeholder. Det er blot et spørgsmål om hvilke signaler man router til hvilke ledere, hverken mere eller mindre.

Jeg har som sagt en DVD afspiller med component ud via scart, og det fungerer fint, selv om jeg i dag bruger DVI udgangen i stedet.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

micma18 skrev:

ikke i alle 

Nej ikke i alle, men det er en del af Scart specifikationen.

RogueAgent skrev:

Scart er ikke en signalstandard men en stikstandard, derfor kan det bruges til at overføre flere forskellige typer videosignaler - i princippet også component. Det er ikke særlig brugt, men det findes faktisk.

Jeg har f.eks. en Yamakawa 365 DVD afspiller, og den har DVI og Scart udgang. Scartudgangen kan bl.a. også konfigureres til at sende component.

Mig bekendt er der ikke noget Komponent signal i den oprindelige franske Scart standard? Det nærmeste er S-video, hvor jeg mener det bare er et af sync signalerne der mangler i forhold til komponent...

Men min erfaring siger mig at komponent er bedst over RGB i hverfald. Sort/Grå nuancerne er ihvertfald bedre opløst. Og med god grund, da disse i et RGB signal styre af signal amplituden, og den er jo forsvindende til ingenting når man kommer ned i de nuancer...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Mig bekendt er der ikke noget Komponent signal i den oprindelige franske Scart standard? Det nærmeste er S-video, hvor jeg mener det bare er et af sync signalerne der mangler i forhold til komponent...

Men min erfaring siger mig at komponent er bedst over RGB i hverfald. Sort/Grå nuancerne er ihvertfald bedre opløst. Og med god grund, da disse i et RGB signal styre af signal amplituden, og den er jo forsvindende til ingenting når man kommer ned i de nuancer...

Component fandtes ikke i consumer grej da Scart standarden blev fastlagt, så det kan meget vel være. Men som sagt er det i princippet fuldstændig ligegyldigt, da det blot er et spørgsmål om at allokere bestemte dele af signalet til forskellige ledere. Hvis ellers kabelkvalitet og skærmning er i orden, er det underordnet om de stik signalet går igennem er baseret på RCA, BNC, DB15 eller scart eller noget helt andet, for det har ikke noget med signalet selv at gøre hvordan stikket fysisk er udformet. Bare afsender og modtager er enige om hvilke dele af signalet der ligger på hvilke pins så er resultatet det samme.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 23 August 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Nu kan man ikke bruge komponent i et CRT TV, derved bliver det bedst RGB (for CRT TV), selv om at komponent er beder end RGB.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nu kan man ikke bruge komponent i et CRT TV, derved bliver det bedst RGB (for CRT TV), selv om at komponent er beder end RGB.

Som nævnt ovenfor findes der rent faktisk CRT tv der accepterer component, selvom de er ret sjældne.

I og med mange fladskærme har scart er der rent teknisk iøvrigt intet i vejen for at man kunne have konstrueret dem så de kunne modtage component af den vej. Ikke at det havde været "bedre" end de øvrige muligheder der findes, blot for at pointere (igen) at der teknisk ikke er noget til hinder for at overføre component signaler via scart.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 23 August 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Så er det bare et spørsmål og hvilken CRT TV der accepterer component, de er jo ret sjældne.
Og kan hans CRT TV dette, skal man så bruge Scart.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes