Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Indstilling af Panasonic S97 til Sanyo Z3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Nu har jeg endelig taget mig sammen til at spørge om noget jeg har undret mig over i to år. Jah, lige siden jeg fik min Z3 og min S97 DVDafspiller.

Når jeg er i setup i DVDafspilleren har jeg en række valgmuligheder til opsætning, men aner faktisk ikke hvad de betyder og hvad de bør stå til.

Jeg har forbundet min Z3 til afspilleren via HDMI. I morgen får jeg mit Panasonic PV70, der skal tilsluttes via component. Dog kommer jeg meget sjældent til at afspille DVD på plasmaet. Det er hovedsageligt til normal TV kigning.

Well, men håber I vil have lidt tålmodighed og hjælpe mig med at få indstillet det bedst muligt :) Har kørt en DVE på projektoren, men basis-indstillingerne bør jo i princippet først være korrekt.

I menuen får jeg valgmulighed for at sætte hvilken skærm dvdafspilleren er koblet til. Der har jeg selvfølgelig valgt det punkt der hedder LCD TV/Projektor.

Så kan jeg vælge:
Convert from PAL: 625p/50hz eller 525p/60hz? Hvad bør jeg vælge her?

Video out component/AV: Video/YPbPr eller RGB/no output? Hvad med her?

Still mode: Automatic / Field / Frame - Har ingen anelse om hvad det betyder.

NTSC disc output : PAL60 / NTSC
Her der vel oplagt at vælge PAL60 da DVDfilm jo i DK er i PAL, men jeg ser faktisk også en del NTSC. Betyder det så meget om det er det ene eller andet?

Igen med Picture Video Output: PAL/NTSC PAL60/auto - Her stiller man den vel så bare på auto eller hvordan?

HDMI RGB Range: Standard eller enhanced?

Video Output: Der kan jeg fx vælge 750p men jeg troede det hed 720p? Hvad er forskellen?

FL Dimmer: Bright / Dim / Auto? Hvad fanden er det?

HDMI Color Space: RGB / YCBCR (4:4:4) / YCBCR (4:2:2) <-- Den har jeg undret mig meget over?!

Så var der ikke rigtig flere spørgsmål til opsætning af billede men nu lidt med lyd.

Har en Marantz SR5500 tilsluttet.

PCM Digital Out: Off, Up to 48khz, up to 92khz eller up to 192khz - Hvad betyder det?

Dolby Digital: Bistream / PCM?

MPEG: Bitstream / PCM?

Ja, det var alt. Ved godt det er lidt tungt at svare på men håber der er nogen der vil hjælpe mig

Tusind tak.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:

Convert from PAL: 625p/50hz eller 525p/60hz? Hvad bør jeg vælge her?

625p.

Insaniac skrev:
Video out component/AV: Video/YPbPr eller RGB/no output? Hvad med her?

Video/YPbPr.

Insaniac skrev:
Still mode: Automatic / Field / Frame - Har ingen anelse om hvad det betyder.

Betyder kun noget for hvordan den viser billedet når du trykker pause. Sæt den på auto, og glem alt om det.

Insaniac skrev:
NTSC disc output : PAL60 / NTSC
Her der vel oplagt at vælge PAL60 da DVDfilm jo i DK er i PAL, men jeg ser faktisk også en del NTSC. Betyder det så meget om det er det ene eller andet?

Det betyder intet for PAL film, kun for NTSC film. Sæt den på NTSC (det betyder næppe noget i praksis, men af principielle årsager så undgå konverteringer såvidt muligt...

Insaniac skrev:
Igen med Picture Video Output: PAL/NTSC PAL60/auto - Her stiller man den vel så bare på auto eller hvordan?

Yes, auto. Ellers konverterer du mellem de to formater, og det er en Skidt Ting (TM)

Insaniac skrev:
HDMI RGB Range: Standard eller enhanced?

Godt spørgsmål, forskellige afspillere opfører sig forskelligt alt efter hvad man vælger, og jeg kan ikke huske hvilken der er korrekt i Pana's tilfælde. Det betyder under alle omstændigheder kun noget når HDMI udgangen sender RGB, hvilket den ikke burde gøre til en Z3 (der sender den YCbCr i stedet). Hvis den f.eks. var tilsluttet et apparat med DVI, ville den (normalt) sende RGB, og så ville det have en betydning.

Insaniac skrev:
Video Output: Der kan jeg fx vælge 750p men jeg troede det hed 720p? Hvad er forskellen?

Det er det samme format. 720P kaldes nogle gange 750P, på samme måde som PAL kaldes 625i selv om der kun er 576 aktive billedlinier. 720P er principielt set 750 linier hvoraf 720 er aktive billedlinier.

Insaniac skrev:
FL Dimmer: Bright / Dim / Auto? Hvad fanden er det?

Styring af lysstyrken på displayet på fronten af afspilleren.

Insaniac skrev:
HDMI Color Space: RGB / YCBCR (4:4:4) / YCBCR (4:2:2) <-- Den har jeg undret mig meget over?!

Du kan ændre om signalet via HDMI udgangen skal være RGB eller component. Sæt den på YCbCr 4:2:2.

Insaniac skrev:
PCM Digital Out: Off, Up to 48khz, up to 92khz eller up to 192khz - Hvad betyder det?

Hvis du afspiller en DVD skive med PCM lyd på 92 eller 192 kHz (hvilket du meget sjældent vil komme ud for), så kan du benytte denne indstilling til at begrænse signalet hvis du har en receiver der ikke understøtter det. Tjek manualen for receiveren, og sæt udgangen til den maksimale sample rate som den understøtter.

Insaniac skrev:
Dolby Digital: Bistream / PCM?

Bitstream.

Insaniac skrev:
MPEG: Bitstream / PCM?

Tjek manualen til din receiver. Har den MPEG Multichannel lyd, så sæt den på bitstream, hvis ikke så PCM. Igen, du vil meget sjældent se skiver med dette format.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Mange tak, Otto. Kan se jeg havde skudt rigtig med de fleste indstillinger, men lækkert lige at have en "facit"-liste. 

- Kevin

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Insaniac skrev:
Mange tak, Otto. Kan se jeg havde skudt rigtig med de fleste indstillinger, men lækkert lige at have en "facit"-liste. 

Forresten: Sidst jeg var i nærkontakt med en S97, var vistnok også med en Sanyo (Z4 godt nok, hvis jeg husker rigtigt - det er længe siden). I den opstilling var 576P fra afspilleren tydeligt bedre end 720P, så hvis du ikke har prøvet, så prøv evt. at sammenligne dét med 720P. Det er ikke altid man per automatik skal sende 720P ud bare fordi projektoren er 720P... Om du har 1:1 mapping mellem afspiller og projektor, eller om du har det mellem film og afspiller, det giver i sidste ende principielt det samme. Det er bare et spørgsmål om hvilken scaler der er bedst. S97 har god de-interlacing, men som jeg oplevede det pudsigt nok ikke specielt god opskalering.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Okay jeg har altid sat den til 720p fordi jeg troede det var bedre, men jeg må lige prøve at sammenligne de to. Tak.

Næste gang jeg investere i en ny projektor, så skal der også investereres i en prof kalibrering.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes