Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: up skalering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Har netop købt en dvd med hdmi udgang og mulighed for at op skalere billedet - det er en nad t515 - vil man opleve stor forskel når man op skalere, eller er det bare et reklame stunt. fjernsynet er et 42" plasma kan max kører 1080i. Mener at alm film kører 576p

Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jeg gætter på at den native opløsning på dit plasma TV er 1024x768 (?). Det er denne opløsning billedet fra afspilleren skal skaleres til, uanset hvilken opløsning det har på discen. Spørgsmålet er ikke hvorvidt man oplever en forskel når der skaleres, men hvor stor forskellen er på om det er afspilleren eller TV'et der foretager den.

På en PAL DVD er billedet ganske rigtigt 576 linier (på NTSC discs er det 480), men det ligger interlaced (576i/480i), ikke progressivt.

Så billedet skal under alle omstændigheder de-interlaces og skaleres op for at fylde din skærm ud. Din afspiller kan temmelig sikkert ikke skalere til 1024x768, men snarere 720p/1080i/1080p. Lader du afspilleren skalere til en af disse opløsninger vil TV'et skulle skalere billedet en gang til - vælger du 720p i afspilleren skal det skaleres videre op til 768p, og vælger du 1080i skal det derefter skaleres NED til 768p.

Hvorvidt det giver et bedre resultat end at sende det u-skalerede og/eller de-interlacede billede til TV'et og lade det lave det hele selv afhænger af kvaliteten af de to skalere.

Du skal helt enkelt prøve dig frem med de kombinationsmuligheder der findes (prøv også 576i/480i, hvis denne mulighed findes over HDMI) og ved selvsyn afgøre hvad der giver det bedste resultat.

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Okay, det lyder mere indviklet end jeg regnede med - men dfer er ikke andet for at købe et kabel og prøve de forskellige muligheder. Mit fjernsyn kan kun tage dvi, men det har vel ingen betydning udover der ikke kommer lyd med og jeg skal have et hdmi-dvi stik
Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

KennethDK1 skrev:
Okay, det lyder mere indviklet end jeg regnede med - men dfer er ikke andet for at købe et kabel og prøve de forskellige muligheder. Mit fjernsyn kan kun tage dvi, men det har vel ingen betydning udover der ikke kommer lyd med og jeg skal have et hdmi-dvi stik

Du kan sammenligne det lidt med hvis du ændrer opløsning på et billede fra et digitalkamera i et billedbehandlingsprogram (f.eks. fra 3 megapixel til 5 megapixel). Ikke alle programmer gør det lige godt, og jo flere gange du ændrer opløsning, jo mere "uldent" bliver billedet, fordi der hele tiden bliver lavet "gennemsnit" af pixler der måske kun delvist kommer med i det ny billede, fordi de to opløsninger ikke går "op i hinanden".

Anyway - det skulle ikke være noget problem at gå fra HDMI til DVI, udover den manglende lyd som du selv er inde på.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes