Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 08:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blu Ray DØD! ! ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 April 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

De 'Blu' skiver har vundet formatkrigen, men har næppe selv langt igen…
Af Jeppe Christensen ( 02.04.2008 - 04:04:00 )
En chefforsker hos lydeksperterne hos THX forudsiger, at Blu-ray aldrig vil blive lige så populært som dvd-skiven. Faktisk vil formatet snart dø helt af sig selv. I et interview med magasinet Home Cinema Choice udtaler han: ”Personligt, tror jeg det er for sent for Blu-ray. Jeg tror forbrugerne kun vil være interesseret i at udskifte deres dvd-afspiller, når HD-film kan fås på flash-hukommelse. Har vi virkelig brug for endnu en roterende plastskive?”

”I fremtiden vil jeg kunne bære rundt på fire til fem HD-film i min pung eller gå ind i en butik og kopiere en film over på min USB-nøgle”.

Det vil vi også gerne her på T3-redaktionen. Faktisk vil 20th Century Fox gå i gang med et pilotprojekt i USA senere i år, hvor du vil kunne købe film i en automat som var det en pakke kondomer … Eller smøger for den sags skyld.

Når dvd-skiven endelig dør vil vores bredbåndsforbindelser alligevel være så svulstige, at det vil være forholdsvist problemløst at downloade HD-film ned fra nettet. Det sker allerede i dag. Amerikanerne kan hente HD-film ned fra en række forskellige udbydere, heriblandt Apple iTunes og Xbox Video Marketplace.

Så måske skal du indstille dig på, at din Blu-ray-samling blot bliver en midlertidig fornøjelse …

Er der noget om snakken???

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 April 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Det skulle da ikke undre nogen såfremt tilgængelighed endnu engang vil vinde over kvalitet, som følge af den lyd dovne mainstream forbruger, der tager sig til takke med hø og halm så længe han/hun kan blive siddende på sin flade og få det serveret på et sølvfad 

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Sendt: 02 April 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Ja der er da sikkert noget om snakken, men film på flash hukommelse eller HD streaming bliver næppe normalt for forbrugerne bliver ikke normalt sådan lige her og nu.

Blu-ray perioden bliver næppe lige så lang og stor som, som DVD perioden har været det - men jeg tror lige vi skal igennem den først. Om den så er død om 5 år - who knows...
For mange forbrugere er det med at have en PC sat til TV'et og hente film over nettet, ikke noget man bare lige gør.

Og en ting er hvad teknologien byder på, noget andet er også hvordan filmselskaberne tjener flest penge på at udgive deres film =)
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 03 April 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Vi skal til at tænke anderledes.

Istedet for at gå op i skivetyper skal vi til at tænke signal veje. For mig er der fuldstændigt ligegyldigt hvordan jeg får FILM/musik bittene til mjit hjem. OM det er en skive, en usb eller overnettet jeg "bære" bittene hjem er altså helt ligegyldigt.

Lad os så gå mere op i hvordan disse bits kvalitet bliver afkodet og lad det blive gjort ordenlig, en format diskution er i mine øre gammeldags.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Landsbytosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 April 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

i 2009 slukkes der for det analoge net, og det er en perfekt chance for TDC/Stofa mf at få folk tvunget over på de digitale kanler og de medfølgende bokse. Hvis man laigevel har en boks stående man kan leje feilm på er det kun et spørgsmål om udvalg skal være stort nok før hr. og Fru jensen dropper skiverne og lejer det hele når de har lyst.

Det er immervæk stadigvæk billigere at leje en film 2 gnage frem for at købe den i en butik eller på nettet. Det er også mere miljø rigtigt og hvis man som forventet kan skære en mellem mand du af regnestykket så bliver det vel også billigere med tiden.

Det fede kunne være hvis man fik lavet en service som feks TDC play men bare for film, så ville alle formater uanset pris og farve gå en hård tid imøde.

Til top Vis Landsbytosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landsbytosse

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Sendt: 04 April 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Gad vide hvad kvaliteten på en sådan løsning bliver... Bare fordi det er digitalt er det jo ikke ensbetydende med det er kvalitet.
Desværre ser det ud til, at man endnu engang går mere op i kvantitet end kvalitet - her tænker jeg på Boxers overtagen af digitalnettet i DK.
Der er masser af løsninger, men hvem vil ku leverer det i en tilfredstillende kvalitet... Og måske endnu vigtigere, vil vi som forbrugere finde os i denne kvalitetsforringelse?

Mvh

Simon

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

flemmings
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 05 April 2008 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Vi skal til at tænke anderledes.

Istedet for at gå op i skivetyper skal vi til at tænke signal veje. For mig er der fuldstændigt ligegyldigt hvordan jeg får FILM/musik bittene til mjit hjem. OM det er en skive, en usb eller overnettet jeg "bære" bittene hjem er altså helt ligegyldigt.

Lad os så gå mere op i hvordan disse bits kvalitet bliver afkodet og lad det blive gjort ordenlig, en format diskution er i mine øre gammeldags.

Hilsen Jonas Bojer

Enig!

Og download er ikke nødvendigvis lig med brug af PC. Det bliver din afspiller, der har forbindelse til nettet og til den, du downloader. Tror også, at små hukommelseskort (SD, USB el. lign) kan blive et kommende fysisk medie.

For den "almindelige" forbruger er der simpelthen for meget lighed mellem Blu-Ray og DVD - mange kan ikke se eller er ligeglade med billed- og lydforbedringen i forhold til DVD.

/Flemming
Til top Vis flemmings's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemmings

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 06 April 2008 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Uanset så håber jeg bare VIRKELIG at man vil investere i kvalitet fremfor portabilitet. Mp3 er fint på en ipod men så sent som i aftes måtte jeg høre på 2 stks snakke om at de slet ikke kunne høre forskel og den ene påstod sågar at mp3 var CD overlegent....ja markedsføring kan nå langt...

Jeg tror stadig at det faste medie har en fremtid. Der vil altid være noget specielt over at have en æske med en film i, med covers osv.

Fremtiden er spændende, så længe den leverer bedre kvalitet end fortiden!

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 06 April 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Skiftet fra VHS til DVD var et stor kvalitetsmæssigt spring fremad, men lige så væsentligt et stort skridt i retning af nemmere betjening.

Det mulige skifte fra DVD til Blueray er et noget mindre kvalitetsmæssigt spring fremad, men intet betjeningsmæssigt fremskridt.

Harddisk recorderne kan lave en dvd af en film vist i TV, hvor man kan klippe overflødigt væk som reklamer, og så kan man printe et cover ud fra nettet, så har man en film for 5 kr der er stort set lige så god som den fra butikken.

Derudover er prisen på nye DVD så billig, at de fleste film kan fåes for 50 kr efter ½ år, personligt har jeg en grænse når det gælder filmkøb der hedder max 50 kr i de fleste tilfælde. Hvis Blueray skal være andet end et nicheprodukt skal prisen på filmene ned i samme leje som dvd erne er idag, ellers bliver det endnu et af de formater som enkelte investerer i, men som ikke bliver almindeligt hos familien Danmark.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 06 April 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Skiftet fra VHS til DVD var et stor kvalitetsmæssigt spring fremad, men lige så væsentligt et stort skridt i retning af nemmere betjening.

Det mulige skifte fra DVD til Blueray er et noget mindre kvalitetsmæssigt spring fremad, men intet betjeningsmæssigt fremskridt.

Det er jeg ikke enig i, dengang vi skiftede fra VHS til DVD var der en markat forbedring det mener jeg også der er med HD-medierne. Nu hører jeg godt nok til i den forkerte lejr med HD-DVD, men tag en film som Batman Begins så får du godt nok en eye-opener der vil noget   

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Uanset film så var springet som Hermann er inde på noget større fra VHS til DVD end det er nu fra DVD til HD-DVD/Blu-Ray...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil egentlig gerne købe en blueray afspiller, men den skal være med harddisk og blueray brænder og det skal være muligt at brænde en film for 20 kr. Når et sådant apparat kan købes med 2000 GB harddisk til 5000 kr køber jeg det, men ikke før.

Når jeg ser på hvad jeg bruger vores nuværende DVD en SONY 710 harddisk optager med 160 GB så bliver den helt overvejende brugt til at se optagne børneprogrammer og film fra harddisken, den tid der går med at se købefilm er måske 1 film om måneden i snit. Jeg tror vores forbrug ligner mange andre børnefamiliers.

Men inden jeg køber et sådant apparat skal vi nok have udskiftet vores philips 28 tommers billedrørs tv (3:4) til en fladskærm, men det er ikke presserende. bl.a. sender Tv 3 stadig champions legue i det format. Jeg har overvejet NAD 40 tommers, men jeg synes det er lidt for dyrt, størrelsen taget i betragtning. DEt må blive 50", men det haster ikke, da philipsen virker perfekt (fra 2001)

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 April 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Muligt at Blu-Ray aldrig når samme højder som dvd, men tæt på gør det skam også så ganske udmærket

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

I sidste HF var der en notits om at BR har vundet formatkrigen og produktionen af HD DVD afspillere termineres, Samsung har lavet en ny HD afspiller, men Samsung DK tager den ikke hjem.

Så ja det bliver spændende at se hvad fremtiden bringer.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg vil egentlig gerne købe en blueray afspiller, men den skal være med harddisk og blueray brænder og det skal være muligt at brænde en film for 20 kr. Når et sådant apparat kan købes med 2000 GB harddisk til 5000 kr køber jeg det, men ikke før.

Så er jeg meget overbevist om at du aldrig får en Blu-Ray afspiller... Men så må du gå den vej af HTPC, for så er det hele muligt... Lige bortset fra at BD-R skiver er meget dyrere end en flad tyver...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 April 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Nu går der nok en del år eller to, før at en ny Blu-Ray film kan erhverves for 50kr, som rigtig mange dvd'er i dag efter et halvt års tid da opstartsomkostninger for teknologien skal tjenes hjem først.

Mere interessant er, at prisen for en gammel film på Blu-Ray er den samme som en ny i dag, og det hænger ikke rigtig sammen....der burde klart være en prisforskel

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Landsbytosse skrev:
i 2009 slukkes der for det analoge net, og det er en perfekt chance for TDC/Stofa mf at få folk tvunget over på de digitale kanler og de medfølgende bokse. Hvis man laigevel har en boks stående man kan leje feilm på er det kun et spørgsmål om udvalg skal være stort nok før hr. og Fru jensen dropper skiverne og lejer det hele når de har lyst.

Det er immervæk stadigvæk billigere at leje en film 2 gnage frem for at købe den i en butik eller på nettet. Det er også mere miljø rigtigt og hvis man som forventet kan skære en mellem mand du af regnestykket så bliver det vel også billigere med tiden.

Det fede kunne være hvis man fik lavet en service som feks TDC play men bare for film, så ville alle formater uanset pris og farve gå en hård tid imøde.

Som det er nu, kan du ikke købe en kopi - kun "låne" den. Al film download er DRM beskyttet, dvs. at du ikke kan/må forære det væk eller sælge det, måske ikke engang flytte det over til en anden enhed (bil, sommerhus, børn). Jeg vil holde fast i fysiske medier, som er min ejendom, indtil de store selskaber præsenterer et betalingsdownloadformat, hvor man ejer filen efter download og kan gøre med den hvad man vil.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Sendt: 06 April 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Landsbytosse skrev:

At det analoge sendenet lukkes i 2009 og går over til DVB-T, betyder INTET for TDC og Stofa.
TDC har lovet at sende analogt frem til 2012.
Og DVB-C skal nok nå at blive mere almindeligt at have indbygget i sit TV, i løbet af de næste 4 år ;)

Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Så er jeg meget overbevist om at du aldrig får en Blu-Ray afspiller... Men så må du gå den vej af HTPC, for så er det hele muligt... Lige bortset fra at BD-R skiver er meget dyrere end en flad tyver...

____________________________________________________________ _______________________________________________

Det holder bare ikke. Jeg kan huske jeg købte de første 360 kb 5 1/4 floppydisketter, de kostede 70 kr pr stk, de første brændbare cder jeg købte kostede 70 kr pr stk, I dag er HD 3½ disketter nærmest døde og brændbare cder kan fås for få kroner ligesom brændbare DVD'er kan. Det er kun et spm om tid før en brændbar blueray skive kan købes for under 10 kr, måske går der 5 år måske mindre, måske mere.

Se de aktuelle priser på billigmedien, her koster en blueray brændbar skive 79,- 

www.billigmedien.de

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Hermann. skrev:

____________________________________________________________ _______________________________________________

Det holder bare ikke. Jeg kan huske jeg købte de første 360 kb 5 1/4 floppydisketter, de kostede 70 kr pr stk, de første brændbare cder jeg købte kostede 70 kr pr stk, I dag er HD 3½ disketter nærmest døde og brændbare cder kan fås for få kroner ligesom brændbare DVD'er kan. Det er kun et spm om tid før en brændbar blueray skive kan købes for under 10 kr, måske går der 5 år måske mindre, måske mere.

Se de aktuelle priser på billigmedien, her koster en blueray brændbar skive 79,- 

www.billigmedien.de

Jo det holder nemlig... Der går mange år før der laves sådan en maskine med det hele indbygget, hvis den da nogensinde laves... Hvor der er indbygget 2TB harddisk og Blu-Ray brænder og max. må koste 5000,-

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes