| Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et problem. Den højfrekvente hylen fra billedrør er ved at gøre mig vanvittig. Er næsten holdt helt op med at se fjernsyn - ser kun det allermest "nødvendige" og kun med masser af volumen så man næsten ikke kan høre billedrøret.
Findes der nogle fjernsyn på markedet som hyler MEGET lidt (også efter et par år), eller findes der nogen der hylder så højfrekvent at jeg ikke kan høre det?
... håber i kender midlet - på forhånd tak!
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket mærke tv snakker vi om?
Problemet kan godt være spolerne i strømforsyningen som skal have en ny lakering. Det er specielt udbredt på varianter af Philips, Panasonic og Loewes tv. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ronin
Mit eget fjernsyn er et Prosonic - det er afgjort noget billig l.. (prisen er derefter), men jeg prioritere generelt fjernsynet MEGET lavt i forholdt til musikanlægget.
Jeg har oplevet samme problem med flere andre fjernsyn hos folk jeg kender. Det er ikke utænkeligt at de deler komponenter med de mærker du nævner. Har oplevet det samme på B&O og Grundig! Generelt bliver fjernsyn dog værre med tiden. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke oplevet at fjernsyn generelt bliver værre med alderen, men jeg har oplevet rigeligt med tv som netop har denne fejl bl.a. pga. spolerne i strømforsyningen. Hvis jeg var dig ville jeg da prøve at ringe til et værksted og høre deres bud på det - jeg er 100% sikker på at de har et svar på netop det symptom.
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
smølf Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
deT er sansynligvis højspændings trafoen der lige skal loddes igen. men få en der ved lidt om tv til at gøre det.
mvh Simon
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, det er typisk højspændingstrafoen der vibrerer med liniefrekvensen eller harmoniske deraf.
Det er et mekanisk problem og kan dæmpes på flere måder. Jeg vil selvfølgelig advare dig mod at prøve at dæmpe det selv, hvis du ikke er 100% klar over hvad du skal passe på. Der mener jeg specifikt højspænding og evt. brandfare ved indgreb der ikke er lavet korrekt.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon det er mest forsvarligt at købe et nyt. Mit 1500 kroners Prosonic er trodsalt 2 år gammelt og tilsyneladende udtjent.
Jeg vil bare ikke smide pengene efter et andet fjernsyn hvis det får de samme problemer! Kan desværre ikke finde knaster til et LCD eller Plasma, for det vil vel være den sikre vej uden om problemerne? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Mon det er mest forsvarligt at købe et nyt. Mit 1500 kroners Prosonic er trodsalt 2 år gammelt og tilsyneladende udtjent.
Jeg vil bare ikke smide pengene efter et andet fjernsyn hvis det får de samme problemer! Kan desværre ikke finde knaster til et LCD eller Plasma, for det vil vel være den sikre vej uden om problemerne?
|
|
|
Tja, det er jo desværre en del af vores moderne forbrugerkultur, "i gamle dage" holdt et TV let en 15 - 20 år.
Hvis det ellers virker okay, burde du kunne få løst problemet for et par hundrede kr. hvis du henvender dig det rigtige sted.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har desværre ret. Men der er nu primært fjernsyn og computer der falder ind under brug og smid væk kulturen - og kun fordi de er meget billige i indkøb og af ringere kvalitet end "i gamle dage".
... men den teknologiske udvikling gør det jo uinteressant at lave fjernsyn og computere der holder i mange år. Så bliver de jo bare forældede længe inden de bliver slidt op.
Det er noget helt andet med ordentligt Hifi-grej. Det holder uden problemer i både 10 og 20 år - og skulle det gå i stykker kan det batale sig at lave det fordi det stadig kan konkurrere med det i forhandlernes udstillingsvinuer. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
DanielV Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
100 Hz fjernsyn er ikke til at høre, med mindre du kan høre frekvenser som ligger dobbelt så hørt som den du hører fra dit nuværende fjernsyn.
Men der er jo som allerede nævnt LCD, plasma osv.
Daniel...
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er 100Hz jo baslyd.
Mon ikke forskellen ligger i at de fleste 100hz fjernsyn er af bedre kvalitet end de 50Hz __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede1977
Som DanielV skrev, så hyler 100 Hz fjernsyn ikke... Grunden her til er, at linje frekvensen også er den dobbelte.. Linje frekvensen i et 50 Hz fjernsyn er 15625 Hz, og det er den du kan høre i ALLE 50 Hz TV.. Nogen mere end andre.. Men i 100 Hz TV er linje frekvensen 31250 Hz, og der er der næppe nogen mennesker som kan høre..
Så køb et 100 Hz TV.. Så er du ud over det problem..
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon med nogen der har frstand på sagerne.
Takker mange gange for hjælpen. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |