Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Jeg bli’r vanvittg - TV’et hyler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem. Den højfrekvente hylen fra billedrør er ved at gøre mig vanvittig. Er næsten holdt helt op med at se fjernsyn - ser kun det allermest "nødvendige" og kun med masser af volumen så man næsten ikke kan høre billedrøret.

Findes der nogle fjernsyn på markedet som hyler MEGET lidt (også efter et par år), eller findes der nogen der hylder så højfrekvent at jeg ikke kan høre det?

... håber i kender midlet - på forhånd tak!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hvilket mærke tv snakker vi om?

Problemet kan godt være spolerne i strømforsyningen som skal have en ny lakering. Det er specielt udbredt på varianter af Philips, Panasonic og Loewes tv.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin

Mit eget fjernsyn er et Prosonic - det er afgjort noget billig l.. (prisen er derefter), men jeg prioritere generelt fjernsynet MEGET lavt i forholdt til musikanlægget.

Jeg har oplevet samme problem med flere andre fjernsyn hos folk jeg kender. Det er ikke utænkeligt at de deler komponenter med de mærker du nævner. Har oplevet det samme på B&O og Grundig! Generelt bliver fjernsyn dog værre med tiden.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke oplevet at fjernsyn generelt bliver værre med alderen, men jeg har oplevet rigeligt med tv som netop har denne fejl bl.a. pga. spolerne i strømforsyningen. Hvis jeg var dig ville jeg da prøve at ringe til et værksted og høre deres bud på det - jeg er 100% sikker på at de har et svar på netop det symptom.

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

deT er sansynligvis højspændings trafoen der lige skal loddes igen. men få en der ved lidt om tv til at gøre det.

mvh Simon

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, det er typisk højspændingstrafoen der vibrerer med liniefrekvensen eller harmoniske deraf.

Det er et mekanisk problem og kan dæmpes på flere måder. Jeg vil selvfølgelig advare dig mod at prøve at dæmpe det selv, hvis du ikke er 100% klar over hvad du skal passe på. Der mener jeg specifikt højspænding og evt. brandfare ved indgreb der ikke er lavet korrekt.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Mon det er mest forsvarligt at købe et nyt. Mit 1500 kroners Prosonic er trodsalt 2 år gammelt og tilsyneladende udtjent.

Jeg vil bare ikke smide pengene efter et andet fjernsyn hvis det får de samme problemer! Kan desværre ikke finde knaster til et LCD eller Plasma, for det vil vel være den sikre vej uden om problemerne?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Mon det er mest forsvarligt at købe et nyt. Mit 1500 kroners Prosonic er trodsalt 2 år gammelt og tilsyneladende udtjent.

Jeg vil bare ikke smide pengene efter et andet fjernsyn hvis det får de samme problemer! Kan desværre ikke finde knaster til et LCD eller Plasma, for det vil vel være den sikre vej uden om problemerne?

Tja, det er jo desværre en del af vores moderne forbrugerkultur, "i gamle dage" holdt et TV let en 15 - 20 år.

Hvis det ellers virker okay, burde du kunne få løst problemet for et par hundrede kr. hvis du henvender dig det rigtige sted.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Du har desværre ret. Men der er nu primært fjernsyn og computer der falder ind under brug og smid væk kulturen - og kun fordi de er meget billige i indkøb og af ringere kvalitet end "i gamle dage".

... men den teknologiske udvikling gør det jo uinteressant at lave fjernsyn og computere der holder i mange år. Så bliver de jo bare forældede længe inden de bliver slidt op.

Det er noget helt andet med ordentligt Hifi-grej. Det holder uden problemer i både 10 og 20 år - og skulle det gå i stykker kan det batale sig at lave det fordi det stadig kan konkurrere med det i forhandlernes udstillingsvinuer.

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

100 Hz fjernsyn er ikke til at høre, med mindre du kan høre frekvenser som ligger dobbelt så hørt som den du hører fra dit nuværende fjernsyn.

Men der er jo som allerede nævnt LCD, plasma osv.

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Nu er 100Hz jo baslyd.

Mon ikke forskellen ligger i at de fleste 100hz fjernsyn er af bedre kvalitet end de 50Hz

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej Frede1977

Som DanielV skrev, så hyler 100 Hz fjernsyn ikke... Grunden her til er, at linje frekvensen også er den dobbelte.. Linje frekvensen i et 50 Hz fjernsyn er 15625 Hz, og det er den du kan høre i ALLE 50 Hz TV.. Nogen mere end andre.. Men i 100 Hz TV er linje frekvensen 31250 Hz, og der er der næppe nogen mennesker som kan høre..

Så køb et 100 Hz TV.. Så er du ud over det problem.. 

Mvh

Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Kanon med nogen der har frstand på sagerne.

Takker mange gange for hjælpen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes