Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Spørgsmål vdr. anamorphiske linser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg tror nogenlunde jeg har forstået hvordan en anamorphisk (hvad hedder det i øvrigt på dansk?) linse virker, dog er der stadig en ting jeg ikke forstår. Ind til videre forstår jeg princippet sådan:
Hvis man har en XGA (1024x768) projektor og sætter en sådan anamorphisk linse på, skal man sætte sin DVD til at "presse" al billedinformationen ind på et 4:3 panel, som den anamorphiske linse derefter udligner ved at strække billedet. Det har jeg vel forstået rigtigt?

Men hvis ens DVD er med DVI udgang, kan dette så stadig lade sig gøre? Jeg mener, DVI udgangen bruger vel et bestemt antal linier som fx 480, 576, 720 og 1080. Hvordan skal den kunne presse billedet ind på alle 768 linier over DVI? Jeg forstår ikke helt hvordan det er muligt at bruge hele opløsningen over DVI, kan nogen udrede det for mig?

På forhånd tak for jeres tid!

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:
Men hvis ens DVD er med DVI udgang, kan dette så stadig lade sig gøre? Jeg mener, DVI udgangen bruger vel et bestemt antal linier som fx 480, 576, 720 og 1080.

Det gør en analog udgang også. I begge tilfælde skal billedet skaleres så det passer til panelets opløsning.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej Otto,

Til at scalere billedet, hvad ville så være at foretrække? Skal man lade projektoren om det, eller skal man have en ekstern enhed? DVD afspilleren kan vel ikke scalere noget til 768 linier, har hvertfald ikke hørt om en afspiller der kan spytte den opløsning ud?

Off topic: Sælger i egentlig anamorphiske linser hos TC?

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Er der i det hele taget nogen der ved om/hvor anamorphiske linser forhandles i DK? Eller skal man til udlandet, og i såfald hvor? 

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hej Otto,

Til at scalere billedet, hvad ville så være at foretrække? Skal man lade projektoren om det, eller skal man have en ekstern enhed? DVD afspilleren kan vel ikke scalere noget til 768 linier, har hvertfald ikke hørt om en afspiller der kan spytte den opløsning ud?

Der er nok ikke nogen afspillere der kan det direkte, så en ekstern scaler eller en HTPC er nok eneste vej frem i den forbindelse, hvis du vil undgå projektorens indbyggede scaler. Hvorvidt det er et problem at bruge den indbyggede afhænger stærkt af hvilken projektor der er tale om.

Off topic: Sælger i egentlig anamorphiske linser hos TC?

Afhænger igen af hvilken projektor der er tale om. Send en mail til butikken, så kigger jeg på det.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg mener faktisk at have læst i manualen til min Yamakawa, at den, med den nyeste firmware skulle kunne indstilles til at sende netop den opløsning man ønsker ud. Der er vist nået med at trykke en kode for derefter at entrere en spcial menu.

Men, Krede, det er rigtigt at det er som om disse objektiver ikke rigtigt findes i Danmark.

Jeg overvejer stadig at købe en NEC HT 1100, men eftger at have hørt at man ikke kan få det sæt som i USA der indeholder anamorph linse, er jeg kommet lidt i tvivl. På projectorcentral understreger de meget dnne linse som en af fordelene ved denne projekter.

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Se lige denne trådjeg lige har oprettet:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11042&P N=1

Måske har det jeres interesse?

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Cooper,

Det lyder helt sikkert spændende, men tror ikke jeg kan vente så længe desværre. Men det bliver da rart med noget mere konkurence på DLP markedet! I den forbindelse, mener jeg også have læst et sted på AVSforum, at InFocus satser på at kunne sælge deres low-end projektore med en vejl. udsalgspris på 600$, allerede om 2-3år. Det er i såfald, en udvikling i den rigtige retning hvis den holder stik!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes