| Forfatter |
|
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Søger lidt hjælp.
Tager jeg fejl hvis jeg regner med PAL dvd'er(både soft og hardware) sender 576 linier ud og NTSC sender 480 linier??
Og hvis det forholder sig sådan så er der vel bedre billede på PAL. Uden at blande progressive ind i historien, for begge formater er det jo mulige nu.
Hej...
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 26 Juni 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, PAL-disks er højere opløsning, og har derved højere billedkvalitet mm. de er mastered ud fra en NTSC-disk, hvilket jo er en katastrofe at gøre...
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 26 Juni 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu ikke sikker på af film til R2 (altså PAL) bliver masterede ud fra en NTSC disk. De kommer vel fra det materiale som også bruges i bio'en(ved godt det ikke er nøjagtig det samme) Men Jules er det noget du er helt sikker så og måske kan henvise til et link vil det være spændende. Jeg synes selv at kunne se forskel på en PAL og NTSC film, der er altså noget forskel i opløsningen?
Men grunden til denne tråd er at jeg tit køber film på cd-wow og axel, og man har tit muligheden for at vælge mellem R1 og R2, så hvis filmen ellers er den samme og lydsporet er det sammen vil R2 filmen vel være det bedre valg???
|
| Til top |
|
| |
Thunderhawk Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved er dataerne på de to formater som følge:
NTSC = 640x480 30 frames per/sec
PAL = 720x576 25 frames par/sec
personeligt fortrækker jeg PAL da det er det mit TV har det bedst med dog kan jeg ikke rigtig vælge den ene fram for den anden når jeg bruger min projector
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
SNEDKEREN skrev:
|
Jeg er nu ikke sikker på af film til R2 (altså PAL) bliver masterede ud fra en NTSC disk. De kommer vel fra det materiale som også bruges i bio'en(ved godt det ikke er nøjagtig det samme) Men Jules er det noget du er helt sikker så og måske kan henvise til et link vil det være spændende. Jeg synes selv at kunne se forskel på en PAL og NTSC film, der er altså noget forskel i opløsningen?
Men grunden til denne tråd er at jeg tit køber film på cd-wow og axel, og man har tit muligheden for at vælge mellem R1 og R2, så hvis filmen ellers er den samme og lydsporet er det sammen vil R2 filmen vel være det bedre valg???
|
|
|
Der faktisk nogle der mener at lyden er anderledes på Pal disc pga. Pal speedup. Så er lyden hverken så dyb eller precis . Jeg kan dog ikke høre nogen forskel!
|
| Til top |
|
| |
corpus Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ret sikker på at det er den samme master der bliver brugt i de fleste tilfælde. Da de oftest bliver trykt på samme fabrik! Jeg tror også det er de færeste som vil lave to transfers af en film, bare for at give os i reg 2. noget ekstra. Så hvis du vil have en PAL film i høj opløsning, så skal du nok gå efter en europæisk film
|
| Til top |
|
| |
Robert Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 471
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
PAL: 720x576
NTSC: 720x480
Jeg siger ikke at PAL-disks altid er mastered ud fra NTSC-disks, men det sker i sjældne tilfælde.
Men læs siden der er linket til. Der står det meste om det i korte træk.
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er rigtigt, som det står i linket, at alle NTSC film hakker ved panoreringer, hvorfor er der så så megen snak om 50hz / 60 hz problematikken ved nogle projektorer. Jeg havde forstået det spdan at hvis man har en projektor der kun kan kører 720p ved 60 hz bør man købe NTSC film, men det er åbenbart ligegyldigt da de har "hakke" problemet i sig selv.
Oliver
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang kvaliteten af PAL vs. NTSC, så kig evt på www.dvdbeaver.com under DVD comparisons - der er det tydeligt at man ikke bare kan tage det for givet at billedet bliver bedre af at man vælger en PAL-version. Men det gælder vist især ældre udgivelser.
Boye
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til at nye film er indspillet til 16:9(16:9 enhancement), den eneste jeg selv har som ikke er forbedret til 16:9 er "LEON". så ergo må pal være at fortrække, eftersom alt fra 16:9 og derover (1,78:1 til 2,35:1) er i højere opløsning på PAL skiver.
Der er så lige det med antal billeder pr. sek. PAL(25) viser 5 billeder færre pr. sek end NTSC(30) og det må jo give et "lidt" roligere billede. Men der må være en grund til at man ikke optager og viser film i mere end 24 billeder pr. sek, så det må være en mindre vigtig faktor.
Jeg ved godt at man ved hurtige bevægelser på billedet kan opleve at billede hopper, men der må den højere opløsning jo være en fordel igen(mindre og flere små hop på horisontale bevægelser)
Og så er der lige de 4% hurtiger som Pal køre end orginal, nogen siger de kan høre og se det, hvor nogen som normalt ser PAL syntes det lyder underligt på en NTSC dvd(sådan er det vel også modsat, NTSC->PAL) Jeg har ikke selv bemærket nogen forskel (håber ikke at man nu er opmærksom om det i fremtiden)
Endnu en forskel på PAL og NTSC er også mængden af data på DVD'en. Eftersom der er 20% højere opløsning på PAL vil der også være brug for mere plads og derfor er PAL tit i 2 lag, modsat NTSC som normalt kun er i 1 lag. Men det er jo uden betydning for os brugere.
Jeg er synes dog at kunne læse mig frem til at nye film i henholdsvis PAL og NTSC er indspillet hver for sig og ikke kopierede fra NTSC til PAL. Så der burde vi ikke blive snydt???
Jeg er blevet lidt klogere(tror jeg) .
Så for eftertiden når jeg skal købe film og har muligheden for at vælge mellem PAL og NTSC så vil jeg kigge efter:
Filmversionen
Lydformatet
16:9 LOGO
Og evt. anden vigtig faktor for filmen(ekstra materiale)
og hvis det er det samme på de to... SÅ TAGER JEG SQU PAL'en
Jeg handler selv mest ved http://www.cdwow.com og http://www.axelmusic.com .ER der andre gode stedder at handle dvd'er og musik??
Lige et lille uddrag fra et link
Conclusions
- PAL is a higher resolution format for DVD than NTSC. All else being equal, a PAL DVD of a movie should look significantly better than the equivalent NTSC DVD.
- If a PAL version of a movie DVD is not 16x9 enhanced and the NTSC version is 16x9 enhanced, then the NTSC version will be the preferred version, all else being equal.
- For video-based material, it is generally better for the DVD to remain in the same format as the source material.
- Do your homework before purchasing a DVD! Check as many resources as you can in order to determine which version of a particular DVD is the most appropriate one to purchase.
Sidst men ikke mindst vil jeg gerne lige komme med en advarsel.............. PAS PÅ SHOPMAN (skriver snart om det i en anden tråd)
MVH Snedkeren
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille men ret vigtig tilføjelse.. det viser bare at man ikke altid skal tage det man læser for gode vare.. her er et link som beskriver en del om DVD'er. Bla. NTSC vs. PAL.?????? og som jules skrev først i tråden, så ser det ud til at en del PAL DVD'er er lavet udfra NTSC materiale Pokkers til FUP http://www.axelmusic.dk/publish/axelmusic_dvd_az.pdf
|
| Til top |
|
| |