Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 16:9 Pal Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ved at købe projektor og bruger en del tid på nettet for at blive lidt klogere på dette område. Her er der tale om en projektor til bio brug, dvs signalet vil komme fra en dvd som vil levere den højeste opløsning i systemet. der er dog en ting som jeg ikke rigtig forstår.. Vi som bor i et R2/Pal land skal jo regne med, at det vi fodre vores projektor med er Pal skiver (uanset hvad får vi jo ikke højere opløsning på DVD). Pal har en udgang på 576X720 i 4:3 eller 16:9. så er det der opstår et problem for mig. I 4:3 med en opløsning på 576X720 så passer forholdet 4=720 og 3=576. men hvad så med 16:9, her er 9=576(ok) og så må der vare 1024 punkter vandret???.(Kun på plasma,LCD og DLP,ikke på CRT)

Jeg kan måske godt forestille mig hvordan det hænger sammen.

på et "CRT"(alm) tv vil billedet blive presset sammen(koncentreret) fra 4:3 til 16:9 her er der jo ikke tale om faste punkter men om lys der bliver tegnet i linier på bagsiden af vores skærm.  

På et plasma,lcd tv/projektor eller DLP projektor er der tale om et antal lysende punkter eks. 800X600. Ej hvor pussigt... det er jo lige nøjagtigt den opløsning som jeg finder så underlig.. hvis man tager Optoma H30, benq 6100 eller InFocus 4800 som har et panel med denne opløsning i 4:3, så vil den jo have en max opløsning på 800X450 når den skal gengive et billede i 16:9 format. Dvs at den strækker billedet en anelse bredere fra 720-800 punkter(det er vel et lille plus) men bliver nød til at konvertere de 576 punkter ned til 450. AV det gør squ ondt at tænke på. Jeg ved godt at opløsning ikke er alt. Men man må vel godt ønske sig, at man har den opløsning som DVD'en er indspillet i.

Det forholder sig knap så slemt ved R1/NTSC materiale. Der er opløsningen på DVD jo 720X480. Dermed mindre Komprimering, men stadig ikke helt godt.

Jeg vil mene at man burde gå efter en projektor på 576X1024 i 16:9 eller en på 768X1024 i 4:3. Derved undgår man forringelse af opløsningen.

Mht. opløsningen vandret som er på 720 punkter på DVD'en, så regner jeg med at måden man laver et 16:9 billede på, er ved at konvertere de 720 punkter over i 800 eller 1024 punkter (eller hvad der nu passer med den lodrette opløsning)?

Så burde man ikke kigge efter en projektor med en opløsning som mindst opfylder de krav som udstyret foran stiller den???

Jeg har haft en Infocus 4800 og 5700 på prøve et par dage. Her snakker vi om to maskiner med de førnævnte opløsninger (800X600 og 1024X576) En stor forskel på disse maskiner var opløsningen og hvor roligt billedet var ved bevægelse. og bare for at fjerne enhver tvivl, så var projektoren med 1024X576 punkter den med det bedste billede mht det omtalte problem. (den havde dog for dårlig kontrast, men det er en anden historie)

Den test var/er ikke en endelig konklusion, men vel bare noget som bekræfter mig i mine bange anelser.

Det jeg gerne vil have ud af denne tråd er om man skal satse på en projektor med en opløsning som opfylder kravet fra en Pal DVD 16:9 eller om ca. 800X600 er godt nok?? Optoma H30 eller InFocus 4805

Det du lige har læst er mine forestillinger. Jeg er bestemt ingen ekspert på området. Så hvis du har lyst til at tilføje noget, rette mig eller bekræfte hvad jeg skriver vil det være fedt. (det kan jo nemt være jeg er helt ved siden af)

MVH    Snedkeren

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Tricket ligger vel i, at en DVD er inspillet til widescreen, selvom opløsningen giver anledning til at det 4:3. Billedkilden er inspillet sådan, at den vil se "mast" ud på 4:3 men korrekt ud på 16:9. Man kan derfor godt sige opløsningen på en 800x600 er nok, det kræver bare en anamorphisk linse at strække billedet optisk. Men selvom man kan sige at opløsningen er tilstrækkelig, er den nok i underkanten hvis man regner med at sidde tæt på lærredet...
Hvis pengene rækker, ville jeg klart gå efter "Matterhorn" maskinerne med PAL opløsning. Dette vil jo betyde, at projektoren kun skal scalere billedet horisontalt.

Håber det kunne bruges til noget...

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har forstået det er opløsningen på en PAL DVD 576X720 uanset om det er 4:3 eller 16:9. Forskellen ligger i at et 16:9 tv/projekter har linierne siddende tættere end et 4:3. Det er dette der gør at hvis man sidder sin DVD afspiller til at sende et 16:9 billede til et 4:3 tv (som er sat til at modtage et 4:3 input og ikke konvertere det) vil billedet blive trukket i højden. Dette betyder også at hvis man foder en 4:3 projekter med et 16:9 input vil skaleren nedskalere antallet af horisontale linier så billedet ikke bliver trukket i højden.

Hvis min opfattelse er rigtig vil jeg når jeg en gang skal ud og have en projekter gå efter en der har et 16:9 panel og en opløsning på minimum 576X720.

Der er lidt mere om de forskellige opløsninger på denne hjemmeside:

http://www.michaeldvd.com.au/Articles/PALvsNTSC/PALvsNTSC.as p

Jeg tror nok den har været postet her på forummet før men den er nu ganske interessant.

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Hvis min opfattelse er rigtig vil jeg når jeg en gang skal ud og have en projekter gå efter en der har et 16:9 panel og en opløsning på minimum 576X720.

I princippet har du ret. I praksis har projektorerne kvadratiske pixels, og dermed skal du op i 1024x576 for at få alle linier vist (medmindre du som nævnt bruger en anamorfisk linse, men det er ikke nogen specielt økonomisk løsning...)

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Ja det er lige det som er det springende punkt.. de kvadratiske pixels... man vil aldrig ved 800X600 4:3 kunne få 16:9 format med fuld opløsning. Ja medmindre man bruger linsen, men kan der ikke stadig være et problem med at få projektoren til kun at vise de 720 horisontale punkter??

Det var sådan set det svar jeg søgte og selv regnede med var det rigtige. så det må blive 1024X576 eller 1024X768 som man skal satse på..

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke satse på en projektor der også er lidt mere fremtidssikker. En der opfylder 720p standarten 1280x720. Det er klart at de nuværende dvd'er skal upscales men det er der faktisk mange DVD maskiner og projektorer der er meget gode til, især på de dvd film hvor masteringen er god, fx HULK (ikke lige min ynglingsfilm som sådan). Jeg har en amerikansk ven der er vandt til at se på HD TV, han troede faktisk at det var det han sad og så hos mig.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

hej igen

Oligru.. Jeg ville da ikke have hoget imod den højere opløsning. men jeg har bare sat mig for ikke at bruge mange penge på en projektor lige nu.. vil hellere vente et par år til DLP er en lidt mere "moden" teknologi(det skal være DLP, har prøvet LCD og har ikke lyst til en brugt CRT!!!). dvs 3 chips eller hvad nu fremtiden viser sig at bringe. Havde overvejet en Benq 8700, men tror jeg satser på en 6200 istedet(den understøtter faktisk 720p native 1024X768 og max 1280X1024). den tror jeg godt jeg kan leve med et par år og så er der heller ikke det store værditab når jeg skal handle igen om et par år. Så om to år Kan jeg fremtidssikre.. Mht HULK.. så er den faktisk ret godt skruet sammen.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

PB6200 lyder som et godt valg.  Jeg har set den i brug og købte derefter PE7800 som har 1024 x 576, DVI-indgang og et hurtigere 6-segment farvehjul.

Farvedybden på 6200 er måske ikke helt på højde med 7800, men jeg læser på AVSforum, at der er nogen der har fundet vej til servicemenuen på 6200, og så kan man måske "snyde" lidt. Hvad regnbuer angår, er jeg overrasket over hvor ens jeg oplever de to maskiner. Meget bedre end X1 som jeg ikke kunne leve med.

6200 er lidt mere alsidig (computerbrug og spil) i kraft af dens fulde XGA opløsning og store lysstyrke, hvor 7800 decideret er til hjemmebio-brug.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om du har læst den tråd jeg oprettede. Min BenQ 8700+ kostede faktisk "kun" 24000 dk kr. Ja alt er jo relativt, men hvis man tænker på at den på AVSforum blivcer sammenlignet med infocus 7200 som herhjemme ligger omkring de 50000 så er det jo kun.

Oliver

PS. 8700 støtter også XGA over dvi. Der går også rygter om at de kan få den til at køre native opløsning over HTPC.

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jo jeg har læst din tråd.. og tro mig. mine tænder løber i vand for at få en 8700+.. men som nordjyde er jeg jo begrænset af min "eftertanke" jeg tror nu at jeg hellere vil ud og købe den fede projektor om et par år(DLP er stadig ret ny/dyr) og så "nøjes" med 6200 indtil. Eller dvs. det gør jeg, for den er lige blevet bestilt til lidt under 11000 i sverige. Jeg bekymrede mig meget for regnbue effekten på den. men har læst at det er et meget lille problem på den og iøvrigt er jeg ikke super følsom på det punkt.

Men 8700+.. det er pt. helt klart en af de top 5. fede maskiner,,, unaset pris.

Er du blevet glad for den Oligru???

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Det med at vente et par år er jo det evige dillemma. Jeg har de seneste 6 år købt ny bærbar hvert år så det er blevet til en slags fast udgift på budgetet. Men nu tjener jeg jo ikke ligefrem penge på mine projektorer så det bliver nok en anden sag.

Jeg må sige at 8700+ er en super maskine. Den har en evne til at få en til at glemme den konstante opmærksomhed omkring billledkvaliteten og i stedet for gøre det der er meningen: Se filmen.

Oliver

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Man skal vente til man kan få den kvalitet man vil have til den pris man vil give. 

Ligenu er BenQ'en et rigtigt godt køb til prisen når man tænker på dens features. Andre DLP'ere med nogenlunde samme specs handles til det 2- eller 3-dobbelte. Til næste år vil prisen på HD2+ maskiner falde ydeligere da den nye HD3/xHD3 forhåbentligt introduceres. Jeg har læst at Optomas flagskib, den længe ventede H77 lanceres snart til en pris imellem 40-45.000 kr i udlandet. Efter forlydender skulle den (og dens Mitsubishi-klon) overgå alle tidligere DLP-maskiner samt kunne matche de gode CRT'ere.... Fremtiden ser rigtig god ud for digitale projektorer...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Lige en hurtig opdate.. bestilte en 6200 tors aften i sidste uge, Mandag kl 6.30 kom DTD med den og pengene blev trukket dagen efter.. perfekt. den er nu sat op og jeg har brændt 17 timer af pærens levetid.. indtil nu er jeg 80% tilfreds(har ikke justeret på den endnu).. og det er godt nok.. det i forhold til prisen er jeg 100% tilfrede/glad.. ialt 10700 dkr

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes