Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projekter placering i forhold til lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LMDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har en sanyo Z2 og er ved at prøve et fastramme lærred på 230*136 ca. 110"

Kan jeg placere projektor på bagvæg så det er næsten ud for midten af lærred (ca. 180 fra gulv) . Jeg har læst i manualen og kan ikke se hverken for eller imod. Gode råd fra en ven er at projektoren enten skal være i bordhøjde eller hænge i loftet !!. Nu vil jeg gerne sætte det på en hylde i ovennævnte højde - er det muligt eller skal der findes en anden løsning ?

På forhånd tak

Til top Vis LMDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LMDK

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Du kan da selvfølgelig placere den hvor du vil, hvis billedet passer i rammen så er der vel ikke noget problem...
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

LMDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Du har ret svaret virker indlysende

Forklaringen jeg fik var, at linsen er instillet til enten at pege op af (placeres på bord), eller vendes og pege nedaf (loftmontering). Hvis den placeres ud for midten af lærredet giver det forkert fordeling af lys???. Derudover er der sagt at jeg ikke må benytte muligheden for instillingen af linsen for kraftigt idet det forringer kvaliteten

Hvis dette kun er en tænkt problemstilling vil jeg fortsætte med projektet

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Generelt er optik bedst og med mindst forvridning af billedet i "midten" af linsen og billedet kan forringes en anelse når billedet skydes til siden eller op eller ned, så man bruger de mere perifere dele af optikken, så jeg kan ikke forstå, at det skulle være korrekt, hvad du har fået vide.

På den anden side kender jeg ikke konstruktionen af Z2 godt nok til at hævde at det er en forkert forklaring, du har fået.

Jeg vil foreslå dig at tygge dig igennem sandsynligvis mange hits på en søgning på avsforum.com. Søg på "z2 lens shift" eller noget mere præcist i forummet for projektorer under $3500

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

LMDK skrev:
Forklaringen jeg fik var, at linsen er instillet til enten at pege op af (placeres på bord), eller vendes og pege nedaf (loftmontering). Hvis den placeres ud for midten af lærredet giver det forkert fordeling af lys???.

Uden at jeg er 100% sikker, så tror jeg ikke den holder. Når lens shift'en indstilles til nul, så er projektoren netop midt i billedet, således at du kan flytte projektoren op og ned uafhængigt af om den vender på hovedet eller ej. Det KAN da være at den er justeret "skævt", således at "nul" er et stykke oppe eller nede, men det lyder ikke umiddelbart logisk.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at Z2'ens lensshift absolut tillader det du er i gang med der. Kan du ikke teste det af ved at holde den op inden du går igang med at bygge hylder mv?

/Nwilan

Til top Vis Nwilan Glirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nwilan Glirt

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg havde min Z2'er stående på en hylde oppe under loftet, altså på fødderne ikke hængt på hovedet. For at få billedet ned i se-højde måtte jeg benytte mig ret kraftigt af lens shift nedad.

Det er ikke noget problem, de enkelte pixels stod tydeligt frem. Dog er det min opfattelse at Z2'eren har et lille problem ( ikke noget man ser ved filmsening) med at stille skarpt på hele billedet. Det som om den enten er 100% skarp foroven eller forneden. Jeg troede selvfølgelig også at det var lenshifts skyld i starten og foretog test med projektren lige på, det gjorde ingen forskel.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

LMDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for alle besvarelser - har placeret Projektor ud for midten af lærred uden problemer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes