Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvid maling eller lærred? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Akebono
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 August 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Det er begyndt at gå op for mig (en lille smule sent), at det er ikke helt så billigt at gå i gang med projekt "Projektor". Jeg har lige bestilt mørklægningsgardiner til 1600 kr. Derfor vil jeg spørge om nogle af jer kan fortælle, hvor meget "mister" man ved at ganske enkelt male væggen hvid (noget jeg lovede mig selv, at jeg IKKE ville gøre) istedet for at bruge 4000 kr på et lærred.

Jeg ser frem til nogle gode, ærlige svar, as usual
Mange hilsener
Akebono

Projektoren er en Sanyo PLV-Z1, som ankommer når som helst
Til top Vis Akebono's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Akebono

Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Sendt: 02 August 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hvordan kunne du købe mørklægningsgardiner for 1600kr, jeg brugte 350kr på 5,5meter rigtig mørklægningsstof, som bare holder alt lys ude, det er kun i kanterne og i sygningerne at der kommer en lille smule ind, men ikke noget der genere.

Angående lærred, så kan du jo bare lave dit eget fastramme lærred, der findes en tråd her i forummet med et link til en forhandler af lærred stof i idividuelle mål, det kan hvertfald gøres for billigere end 4000kr, hvor godt det er i forhold til en hvid væg, kan jeg ikke svare på, da jeg aldrig har set en projektor mod andet end en rigtig lærred.

Til top Vis Nalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nalle

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 August 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

hvis den er helt hvis og glat, er det ikke meget du mister... men som nævnt hvis du søger på lærreder, kommer der nogle tråde hvos der kan købes et ordentligt et for under en tusse
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Akebono
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2004 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

Tak for besvarelserne!
Gardiner til 1600 kr? Det koster 200 kr pr meter og de skal have arbejdsløn for at sy dem... Jeg vil prøve først at male væggen og se, hvad der sker. Tanken om at lave eget lærred er meget tiltalende men det skal helst have en (forholdsvis) pænt finish da hele herligheden vil stå til syne i min stue...
Igen, tak!
Akebono

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2004 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske at have læst et sted, enten her eller på avsforum.com at der findes specielle typer maling der er særlig egnet til at bruge på væggen istedet for lærred, fordi de reflekterer lyset på den rigtige måde. Prøv at søge lidt efter det. Men netop fordi det er specialmaling, kan det nu godt være det er ligeså dyrt som et rigtigt lærred.

Mht gør-det-selv lærreder, er der vist en del der har haft gode resultater med at bruge bagsiden af en voksdug (skal nok ikke være en storblomstret mormor-voksdug...). Hvis du alligevel er indstillet på at have et fast lærred (maler du væggen kan det næppe blive mere fast) - så kunne du prøve at hæfte sådan en sag op på væggen og så lave en pæn ramme med sort stof omkring så man ikke ser kanten af voksdugen.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 03 August 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det afhønger af din projektor. Hvis det er en LCD er det efter in mening nødvendigt at ha et gråt lærred for at opnå tålelige sort niveauer og kontrast. En DLP klarer sig typsik bedre med ren hvidt, men også her er gråt ofte bedre. CRT er naturligvis en anden historie.

Prøv at få tonet en maling med en smule grå o mal et felt. Du vil straks se en forskel. Det er min opfattelse at hvis du ikke har brug for at kunne rulle dit lærred op, kan du komme meget langt med et du laver selv. Der er mange der mener at det ikke er pngene værd at købe den dyre specialmaling. Jeg har haft mange lærredprøver sat op, og min konklusion er at det kun er dem i den meget dyre ende ( ca. 15000 for et 200cm ) der gør det bedre end det jeg selv har lavet med en mdf plade, spartel og maling. Det samme kan naturligvis gøres direkte på væggen ( hvis den er jævn i overfladen)

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Akebono
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Endnu en gang tak for de gode forslag. Har lige fået projektoren med hjem (LCD) og har lånt en hvid lamineret plade for at se, hvordan det ser ud. Det er dog lidt for lyst lige nu til at komme med en konklusion. Der er vist mange forslag omkring dette emne men det er sikker de færreste der vil se præsentable ud Jeg udforsker videre og takker.
Mange hilsener
Akebono

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 04 August 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med præsentabel ? Har du ikke set div. indretningprogrammer. Det er super trendy at male et gråt felt på væggen.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes