| Forfatter |
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 10 August 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ønsker at føre et el-kabel op til min projektor gennem en kabelkanal. Det medfølgende kabel er ikke langt nok. Det jeg så har tænkt mig at gøre er at klippe det over lige efter stikket (ved projektoren) og lave en samling med en kronemuffer til et andet kabel jeg derefter, som sagt vil føre, gennem en kabelkanal, ned til stikkontakten.
Spørgsmålet er hvorledes jeg bør gribe det an? Stikket til projektoren (optoma H30) er af en mærkelig type jeg ikke har set før med jord. Det medfølgende kabel gik fra dette stik til et standard el-stik uden jord.
Når jeg så vælger at lave den omtalte samling af kabler, kan jeg så bare vælge at glemme alt om jord og bare lave samling af strøm til strøm?
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 August 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv gjort noget lignende med min panny ae500, her har jeg blot klippet vægstikket af og skruet de to strømledere direkte op i et strømudtag i loftet. Den ledning der fulgte med var som din med tre ben ind i projektoren, men kun de sædvanlige 2 til væggen. Tror det har noget at gøre med forskellige landes krav til jord, men det ved andre sikkert mere om.
Jeg må indrømme at jeg ikke før har tænkt nærmere over det, netop fordi vægstikket kun havde de to ben - men jeg har ihvertfald ikke haft nogen problemer med det. (Jeg brugte den samme ledning til min forrige projektor, ae100 i ca 2 år, også uden problemer)
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 11 August 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jorden er til dels en sikkerheds faktor men kan samtidigt også modvirke
eller bevirke støj alt efter hvilke andre apperater der også/eller ikke
har jord. Men smid dog jorden ned til stikkontakten, hvad er problemet
i det ?
Desuden bør du sætte en stikkontakt op ved din projektor istedet for
den slags fusk med kronemuffer osv .. (tape er der også folk der
bruger) de risikere bare at en dag brænder man lejligheden af, fordi
man har lavet sine el installationer for rådent.
Hvor specielt er stikket til din projektor? kan det ikke købes et sted ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| Jorden er til dels en sikkerheds faktor men kan samtidigt også modvirke eller bevirke støj alt efter hvilke andre apperater der også/eller ikke har jord. Men smid dog jorden ned til stikkontakten, hvad er problemet i det ?
Der var jo ikke jord på det medfølgende el-kabel. Ikke i enden til stkkontakten i hvert fald. Hvad ville det så tjene, at føre det derned nu? Producenten er vel nærmest til at kende om det ville være relevant?
Desuden bør du sætte en stikkontakt op ved din projektor istedet for den slags fusk med kronemuffer osv .. (tape er der også folk der bruger) de risikere bare at en dag brænder man lejligheden af, fordi man har lavet sine el installationer for rådent.
En stikkontakt ved siden af projektoren? Skal man ikke være installatør for at må lave sådanne? Jeg ved godt, at en kronemuffer måske ikke er idél, men er der så ikke andre alternativer - udover tape eller en kompliceret og/eller dyr stikkontaktsinstallation ved siden af projektoren?
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
|
|
|
Har simpelthen løbet Århus og omegn tyndt for at finde sådan et kabel i den rigtigt længde. Det enste sted de overhovedet havde et sådan et kabel var i http://www.elektronik-lavpris.dk/ på Vesterbrogade og det var kun på knapt 2 m, hvilket ikke er nok.
Stkket der går ind i projektoren er næsten trekantet med jord i den nederste spids?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikker ? det er ikke bare et shuko stik ?
Nej .. du skal bare have det godkendt af en elektriker.
hmm .. prøv lige at linke direkte til kablet eller fortæl mig hvor jeg skal finde det på deres hjemmeside.
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Satfreak Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ik kan få et kabel der er langt nok, ville jeg gå ned til en elektriker, eller et bygge-marked, og købe en lille samledåse. klip kablet fra projektoren og sammel den i dåsen sammen med et en ny lampeledning med j, og så sætte et hanstik på med J. Du får godt nok den lille dåse til at ligge bag ved din projektor, men det er lovligt, og en meget bedre løsning end bare samlemuffer.
Men selvføldig er et nyt kabel nok at fortrække Ellers ring til din lokale elektriker, og få ham til at montere en stikkontakt, hvis du har kilo nok
Og nej der er faktisk ik lovligt selv at montere og så få det godkendt af en elinstlatør, men der er bare mange elinstlatøre der gør det, da man jo ik kan har nogen mulighed for at se hvem der har monteret instlationen, hvis den er udført efter stærkstrøms bekendtgørelsen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorry my bad .. man må gerne skifte en hvis der er monteret en i forvejen.
Men hvorforforlænger du ikke bare med et forlænger led ?
Har du evt et lampe udtag nær din projektor ?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest tak til alle for de hjælpsomme indlæg!!!
MonoTovarisj skrev:
Sikker ? det er ikke bare et shuko stik ?
Nej .. du skal bare have det godkendt af en elektriker.
hmm .. prøv lige at linke direkte til kablet eller fortæl mig hvor jeg skal finde det på deres hjemmeside.
|
|
|
Et Shocko stik siger du... Det kan det meget vel være. Jeg er ikke så velsondret i stik, som jeg gerne ville være. Har ikke rigtig, ved grundig forsøg, været i stand til at finde frem til kablet på deres hjemmeside.
Jeg tror dog også de har en del i butikken, som de ikke viser på hjemmesiden. Trods de er rennomeret for at kunne skaffe alt, så tror jeg ikke lige de har styr på alt hvad de har dernede
Med lad os antage det er sådan et stik. Hvor er det så muligt at opdrive et sådan i en længde på 5 m?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satfreak skrev:
|
Hvis du ik kan få et kabel der er langt nok, ville jeg gå ned til en elektriker, eller et bygge-marked, og købe en lille samledåse. klip kablet fra projektoren og sammel den i dåsen sammen med et en ny lampeledning med j, og så sætte et hanstik på med J. Du får godt nok den lille dåse til at ligge bag ved din projektor, men det er lovligt, og en meget bedre løsning end bare samlemuffer.
Nåh ja... Sådan kendte je egentlig også nok, men havde bare ikke tænkt over det. Det kan jeg bestemt godt se ville være både bedre og pænere end en muffe. Tak for det.
Men det besvarer bare ikke hvorfor jeg bør føre jord ned til stikkontakten. Som nævnt i ovenstående indlæg var der jo ikke jord på det orginale stik og hvorforfor så gøre det nu? Som sagt er producenten vel nærmest til at kende hvad der er nødvendigt?
Men selvføldig er et nyt kabel nok at fortrække Ellers ring til din lokale elektriker, og få ham til at montere en stikkontakt, hvis du har kilo nok
Desværre nej... Er SU-jonglør.
Og nej der er faktisk ik lovligt selv at montere og så få det godkendt af en elinstlatør, men der er bare mange elinstlatøre der gør det, da man jo ik kan har nogen mulighed for at se hvem der har monteret instlationen, hvis den er udført efter stærkstrøms bekendtgørelsen.
Mente jeg nok. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
sorry my bad .. man må gerne skifte en hvis der er monteret en i forvejen.
Men hvorforforlænger du ikke bare med et forlænger led ?
Forfængelige årsager... Vil prøve at lave kabelføringen så diskret så mulig. Hvis jeg skulle lave nummeret med forlængerledning ville jeg enten skulle have 1,6 m ledning ved projektoren eller også et hul i kabelkanaken midt på loftet hvor samlingen skulle foretages.
Har du evt et lampe udtag nær din projektor ?
Tæt på, men den er desværre i brug... Ellers ville det nok være det optimnale.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehm .. er du sikker på der ikke var jord på han stikket ? Shuko stik har nemlig ikke ben til jord men har jord.
Kan du tage et billede det ville være væsentligt nemmere hvis vi vidste hvad det var for et kabel.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt fortæl mig hvad det er for en projektor hvis du ikke har mulighed for at tage et billede.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
ehm .. er du sikker på der ikke var jord på han stikket ? Shuko stik har nemlig ikke ben til jord men har jord.
Kan du tage et billede det ville være væsentligt nemmere hvis vi vidste hvad det var for et kabel.
|
|
|
Det var stikket på kablet der skulle i stikkontakten der ikke var jord på.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| Evt fortæl mig hvad det er for en projektor hvis du ikke har mulighed for at tage et billede. |
|
|
En Optoma H30... Som nævnt i første indlæg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
MonoTovarisj skrev:
ehm .. er du sikker på der
ikke var jord på han stikket ? Shuko stik har nemlig ikke ben til jord
men har jord.
|
|
|
Det var stikket på kablet der skulle i stikkontakten der ikke var jord på. |
|
|
ja det ved jeg .. shuko stik er også det der skal i stikkontakten.
sorry, havde set og ledt efter det .. ser lige om jeg kan finde ud af hvad for et kabel det er.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næsten alle netledninger til hifi-apparater (og projektorer) er forsynet med Schuko-stik - altså i den ende, hvor ledningen sættes i stikkontakten.
Stikket i den modsatte ende er næsten altid et IEC-stik, mage til dem, der er til næsten alle computere. IEC-stik (har netop den lidt trekantede facon) fås i løs vægt, bl.a. hos en velassorteret el-forretning, eller hos Aage Nielsens Eftf. eller Brinck Elektronik.
Mht. jord, så er der netop jord i Schuko-stikket, idet den ligger op langs stikkets sider (de to blanke plader). I næten alle andre lande i Europe end Danmark er Schuko-stikket standard, og i stikkontakter, fordelerdåser m.v. sidder der to flige, som går op og rammer de blanke flader, når man sætter stikket i. Schuko-stik har den fordel frem for danske stik med jord med 3 ben, at man kan vende stikket en halv omgang, hvis man har problemer med fasen mellem de forskellige apparater.
Jeg bruger selv Schuko-stik på alt mit grej og har fået fat i nogle fordelerdåser, der passer, da jeg har separat jord på mit anlæg. Jeg har i øvrigt et par fordelerdåser (6 huller) til salg, hvis nogen mangler sådanne.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke et almindeligt IEC stik manden har på sin projector.
Sådan ser stikket ud:
Hedder IEC 320 EN 60320 C5 men bliver bare kaldt C5
Vil foreslå at du ringer til RS components og spørger hvad de har af C5 forlængerled, deres nummer er 38 16 99 00
EDIT
Hvis de kun har dem støbt på kabel så spørg om de har et i den længde du skal bruge, med 3 ledere.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 12 August 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det kan sagtens passe - jeg checkede også lige min egen projektor, og det er også sådan et. De almindelige IEC hedder vist T65. Hvorfor f..... skal de producenter hele tiden lave om!
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |