Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Optimale billedindstilling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 10 August 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Nu har jeg brugt så rigtig rigtig mange timer på indstilling af alle mulige punkter mht. DNR, dynamisk kontrast, farve og jeg ved ikke hvad og irriteret min kæreste til uendelighed, at jeg behøver jeres vurdering. Hvad er den optimale opsætning eller hvad bruger i? hvad med active control? Tv'et er et phillips 32pw8818

Håber i kan hjælpe for det driver mig til vanvid

Til top Vis piiim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piiim

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Den eneste vurdering der gælder må da være din egen - folks individuelle indstillinger på tv´et kan da ikke bruges til noget som helst.

Dog vil jeg tilføje at DNR og Dynamisk kontrast efter min mening skal være slukket eller så tæt på slukket som det kan komme - har selv Philips og det er den erfaring jeg er nået frem til, men billedindstillingerne på en 32PW9509 kan du ikke bruge til så meget, så du må bare igang igen!

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 August 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

på mange film ligger der et THX afsnit hvor man kan sætte sit billede og lyd op.

De film jeg har som det er på er: Pirets of the Ca.... + Starwars II

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

piiim skrev:

Hej alle!

Nu har jeg brugt så rigtig rigtig mange timer på indstilling af alle mulige punkter mht. DNR, dynamisk kontrast, farve og jeg ved ikke hvad og irriteret min kæreste til uendelighed, at jeg behøver jeres vurdering. Hvad er den optimale opsætning eller hvad bruger i? hvad med active control? Tv'et er et phillips 32pw8818

Det bedste hvis du vil være sikker er at købe en kalibrerings-dvd, da indstillingerne kan svinge alt efter hvilken afspiller man bruger, men der er nogle retningslinier: Sådan frit fra hukommelsen - skru kontrast kraftigt ned, lys lidt op, farve lidt ned, skarphed på 0 eller 1, og slå active control, DNR, dynamisk kontrast, farveforbedring og/eller hvad de nu ellers hedder på den model fra (hukommelsen svigter mig lidt lige nu, det er vist ikke alle disse funktioner der er på et 8818).

Dette er ud fra den forudindstilling der hedder "live", som normalt er den tv'et kommer med som standard.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

piiim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Sendt: 10 August 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen! Tror jeg vil prøve sådan en cd... Jeg syntes bare at skarpheden skal næsten helt op, ellers er billedet meget sløret syntes jeg. Er det normalt?
Til top Vis piiim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piiim

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

piiim skrev:
Tak for hjælpen! Tror jeg vil prøve sådan en cd... Jeg syntes bare at skarpheden skal næsten helt op, ellers er billedet meget sløret syntes jeg. Er det normalt?

Du skal passe på med hvordan du vurderer skarphed. Når du skruer skarpheden op vil tv'et fremhæve farveovergangene, til sidst til et punkt hvor den laver en hvid stribe imellem to farver, for at adskille dem tydeligt. Det giver et umiddelbart skarpt billede, men betyder at du mister detaljer. Men skruer du for langt ned bliver billedet sløret. Kunsten er at ramme præcis det punkt hvor billedet hverken er sløret eller over-skarpt. Det er meget nemt at indstille med test-dvd'erne, hvis man følger instruktionerne. Det mest sandsynlige er at du bare skal vænne dig til at se på et naturligt billede frem for et over-skarpt billede.

Mange har en tendens til at vurdere billedet på et tv anderledes end Det Virkelige Liv (TM), på den måde at man går efter det skarpeste, mest kontrastfyldte, farverige billede, i stedet for at gå efter det billede der ligner virkeligheden mest. Det er helt naturligt at man efter at have indstillet tv'et optimalt synes at billedet er mat og uskarpt. Det vænner du dig dog hurtigt til, og efter en uges tid vil du opdage at du i langt højere grad kan se forskellige små detaljer i billedet, og efter en måned har du glemt alt om billedkvalitet og begynder at se fjernsyn... :-) 

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes