Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Undertekster på bredformatprojektorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pludderfisken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 August 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe en ny projektor, og er lidt i tvivl om hvor smart det er at købe en 1280x720 i stedet for en 1024x768?

- Kan man fx se danske undertekster hvis projektoren viser "ægte" bredformat?
- Og bliver det noget hø at vise output fra PC, fx 4:3 format billeder fra digital kamera?

Jeg har forelsket mig i en Hitachi PJ-TX100, har nogen gode erfaringer?

På forhånd tak
Erik / Århus

Til top Vis Pludderfisken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pludderfisken Besøg Pludderfisken's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej Erik,

generelt vil en 16:9 projektor opføre sig ligesom et "normalt" 16:9 fjernsyn, mht. hvordan billedet vises. Det vil sige, at hvis du ser anamorphiske DVD´er vil teksterne automatisk også være i billedet hvor de skal være.

Når du så skal se noget i 4:3, så vil du have valget mellem at se hele billedet midt på lærredet, dvs. du vil få lodrette bjælker i siderne af billedet, præcis som på et 16:9 tv, eller også kan du zoome billedet hvis du f.eks. ser et letterboxed program/film fra tv. Her vil det så være tv-stationens anbringelse af teksterne der afgør om du kan se dem. DR er (nogengange) flinke til at rykke teksterne op i billedet af hensyn til 16:9 seere.

Jeg har ikke erfaringer med Hitachi projektoren, så jeg ved ikke præcis hvilke muligheder denne giver. Min Panasonic ae-500 har i tillæg til det nævnte zoom mode også muligheden for at rykke billedet lidt op eller ned indenfor zoomen. Af en eller anden grund jeg personlig ikke fatter, er det "spænd" man kan rykke indenfor LIGE præcis ikke nok til at få den nederste linie af 4:3 undertekster op i billedet. Jeg havde tidligere en Panasonic ae-100, og den kunne rykke billedet helt op.

Endelig har ae-500´en et "smart" (her hedder det "just") mode, der strækker et 4:3 billede mere i siderne end på midten, samt skærer en anelse af top og bund. Det er ikke optimalt, men du får et "tåleligt" 16:9 format billede ud af 4:3 kildemateriale. Det er hverken værre eller bedre end den tilsvarende funktion på almindelige 16:9 fjernsyn.

Med hensyn til billeder fra pc/kamera - well, her gælder det samme. Enten får du lodrette bjælker i siderne af billedet, eller også må du zoome, og miste top og bund af billedet. Men afhængigt af kvalitet/opløsningen på dit kamera, så skal du nok ikke være så bekymret for hvordan det ser ud i stor størrelse. Jeg har et billigt "legetøjskamera" på 2 megapixels, og selv denne lave opløsning ser ok ud, da det stadig har højere opløsning end projektoren.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Pludderfisken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret - jeg har lige prøvet at smide et par DVD'er fra min samling af 1:2.35 anamorphic i maskinen, og alle dem jeg testede havde underteksterne nederst i billedet, UNDER filmen. Passer fint til et 4:3 fjernsyn, men vil det rette sig til på et 16:9-system? - og hvis ikke, er det så min DVD-afspiller der skal kastes i havnen?

Mht. at vise digitale 4:3 billeder MÅ det jo næsten give en bedre kvalitet at have 768 linier at lege med i stedet for kun 720. Specielt når mit kamera er på 5Mpixels, så er det jo næsten synd at presse billedet ned i en så "dårlig" opløsning. MEN jeg er nok kommet frem til at jeg vil se flere film end digitale still-billeder, så i længden vinder 1280x720-formatet...
Til top Vis Pludderfisken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pludderfisken Besøg Pludderfisken's Websted

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 August 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Prøv at stille din DVD-afspiller til 16:9 format. Så skal du nok se at den rykker underteksterne op - selvom billedet så selvfølgelig bliver mærkeligt på et 4:3 fjernsyn
Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Kreidel - hvis du hidtil har set film på et 4:3 tv er din afspiller naturligvis sat til dette format. Hvis dit tv evt. har en 16:9 omskifter (det har mange 4:3 tv idag) så prøv at sætte afspilleren til 16:9 og tryk på 4:3/16:9 skifteren på tv´et. Tv´et vil automatisk generere bjælker i top og bund, og strække det resterende (16:9) billede ud til det korrekte format.

Mht. billeder - hvis dit kamera er 5 megapixels, så er max opløsningen såvidt jeg husker 2592x1944 pixels. Der skal under alle omstændigheder laves en konvertering for at tilpasse til projektorens opløsning - og jeg tvivler på at du vil bemærke den store forskel i om konvertering sker til 768 eller 720 pixels i højden.

Pludderfisken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hey Kreidel og RougeAgent - mange tak for jeres svar, jeg har leget med indstillingerne på DVD'en, og den har ganske rigtigt en mulighed der hedder "Wide" som gør folk lange i ansigterne, med undertekst i billedet på et 4:3 fjernsyn. Lige parate til at blive spredt ud over 2.5m væg når jeg får fat på Hitachi's lille 16:9-bandit!

Tusind tak for hjælpen.

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 August 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt

Jeg er jo nødt til at hjælpe andre i gang når jeg nu hverken har pengene eller pladsen til at have projektor.
Men så vidt jeg kan se er jeg ikke den eneste her på siderne, der har det problem med pengene.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Anytime,

og kom endelig igen hvis der er flere spørgsmål der melder sig!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes