| Sendt: 16 August 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Erik,
generelt vil en 16:9 projektor opføre sig ligesom et "normalt" 16:9 fjernsyn, mht. hvordan billedet vises. Det vil sige, at hvis du ser anamorphiske DVD´er vil teksterne automatisk også være i billedet hvor de skal være.
Når du så skal se noget i 4:3, så vil du have valget mellem at se hele billedet midt på lærredet, dvs. du vil få lodrette bjælker i siderne af billedet, præcis som på et 16:9 tv, eller også kan du zoome billedet hvis du f.eks. ser et letterboxed program/film fra tv. Her vil det så være tv-stationens anbringelse af teksterne der afgør om du kan se dem. DR er (nogengange) flinke til at rykke teksterne op i billedet af hensyn til 16:9 seere.
Jeg har ikke erfaringer med Hitachi projektoren, så jeg ved ikke præcis hvilke muligheder denne giver. Min Panasonic ae-500 har i tillæg til det nævnte zoom mode også muligheden for at rykke billedet lidt op eller ned indenfor zoomen. Af en eller anden grund jeg personlig ikke fatter, er det "spænd" man kan rykke indenfor LIGE præcis ikke nok til at få den nederste linie af 4:3 undertekster op i billedet. Jeg havde tidligere en Panasonic ae-100, og den kunne rykke billedet helt op.
Endelig har ae-500´en et "smart" (her hedder det "just") mode, der strækker et 4:3 billede mere i siderne end på midten, samt skærer en anelse af top og bund. Det er ikke optimalt, men du får et "tåleligt" 16:9 format billede ud af 4:3 kildemateriale. Det er hverken værre eller bedre end den tilsvarende funktion på almindelige 16:9 fjernsyn.
Med hensyn til billeder fra pc/kamera - well, her gælder det samme. Enten får du lodrette bjælker i siderne af billedet, eller også må du zoome, og miste top og bund af billedet. Men afhængigt af kvalitet/opløsningen på dit kamera, så skal du nok ikke være så bekymret for hvordan det ser ud i stor størrelse. Jeg har et billigt "legetøjskamera" på 2 megapixels, og selv denne lave opløsning ser ok ud, da det stadig har højere opløsning end projektoren.
|