Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Spørgsmål fra en Projektor newbi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fernandez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle:

Jeg har en række spørgsmål som jeg håber at der er nogen venlige sjæle der kan hjælpe med

1.) Jeg vil geren have et lærred som bliver enten 200 cm eller 220 cm bredt men hvordan finder jeg højden på lærredt ? det bliver en 16:9 projektor som jeg køber så hvordan vil det eks.være at se 4:3 udsendelser feks.fodbold så hvad skal størelsen på lærredt være ?

2.) har det noget med projekoren at gøre om jeg vælger hvidt eller gråt lærrede (regner med det bliver en panasonic eller sanyo)

3.)nogen der har lavet et fast ramme lærred af tupplur (beige) mørklægnings gardin fra ikea hvad brugte i til at hæfte "lærredet fast til rammen med ?

4.)hvad er hønsenet og regnbue effekt??

5.)hvordan skal projektoren placerse i forhold til lærredet ved loft ophæng? (rummet er 4,47 m. l. x 2,97 m.b.) og hvad skal sidde afstande til lærredet være?

6.)hvordan holder man styr på lampe timer ?

7.)hvad vil en god farve være til rummet ??

8.)er der noget jeg skal være opmærksom på/tage hensyn til når jeg bygger mit lærred?

9.)hvad er de forskellige projektor typer dlp ?? e.t.c

det var spørgsmålene forløblig der vil sikker følge flere efterhånden som jeg kommer igang  håber der er nogen der kan hjælpe med mine spørgsmål på forhånd tak

m.v.h

Fernandez

Min HjemmeBio
Til top Vis Fernandez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fernandez

chris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 August 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Læred str 200cm divideret med 16, og så ganget med 9. ja så er højden 112,5cm der af 16/9  og ret mig hvis jeg tager fejl. Men tror nok at næsten alt tv bliver lavet i 16/9 efterhånden.

Om læredet skal være gråt (gain 0,8) eller hvidt (gain 1,0) afhænger af projektorens evne i kontrast ratioen (evnen til at skabe "sort"). Og du skal nok som udgangspunt gå efter det grå. Men se det i funktion sammen med den projektor du overvejer ( men du skal nok op i noget der ligner 2000:1 i kontrast før du vælger det hvide.... (står for min egen regning))

Har ikke selv prøvet at bygge rammer...

Regnbueefekt er kun noget der forekommer på DLP projektore. Da disse kører med et farvejul og derfor kun viser en farve af gangen fra venstre mod højre. Dette betyder at hvis du bevæger dit hoved eller øjne hen over billedet hurtigere end farvejulets hastighed. vil du kunne se denne farve og de andre lige i røven på den... Dette sker ikke på en DLP med 6sergment farvejul eller på en LCD projektor.

Afstanden afhænger af den projektor du køber og dens THROW ratio.

Der er som regel et sted i menuen hvor du kan aflæse din Lamptime. som i øvrigt kan variere i levetid fra projektor til projektor.

Findes en masse artikler på nettet med tilhørende Illustrationer. som bedre kan forklare det en jeg...

Held og lykke med det min ven...

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 August 2004 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg lige sige held og lykke med det kommende store valg. Det tog i hvert fald mig rigtig mange timer med undersøgelse, gennemlæsning af tests og afprøvning på egne øjne før jeg kastede mig ud i projektorkøb.

Jeg har lige et par tilføjelser til Chris som du muligvis kan finde interessante.

chris skrev:

Læred str 200cm divideret med 16, og så ganget med 9. ja så er højden 112,5cm der af 16/9  og ret mig hvis jeg tager fejl. Men tror nok at næsten alt tv bliver lavet i 16/9 efterhånden.

Nemli' ja...

Om læredet skal være gråt (gain 0,8) eller hvidt (gain 1,0) afhænger af projekterens evne i kontrast ratioen (evnen til at skabe "sort"). Og du skal nok som udgangspunt gå efter det grå. Men se det i funktion sammen med den projekter du overvejer ( men du skal nok op i noget der ligner 2000:1 i kontrast før du vælger det hvide.... (står for min egen regning))

Jeg vil personlig altid smide mine penge efter et gråt lærrede til en hjemmebioprojektor. Har selv én med kontrast på 2000:1 og kan stadig se en betragtelig billedforbedring med gråt lærred. Har også set på projektorer med en langt større kontrastratio end min egen, hvor der stadig var en betydelig billedforbedring.

Konklusion: medmindre du går med overvejelse om en crt projektor, så hold dig til gråt lærred.

Har ikke selv prøvet at bygge rammer...

Der kan jeg desværre heller ikke være behjælpelig med, men søg på forummet og du skal finde. Der er flere herinde der har givet sig i kast med sådanne projekter. Tuplur matrialet kan dog kun på det stærkeste anbefales.

Regnbueefekt er kun noget der forekommer på DLP projektere. Da disse kører med et farvejul og derfor kun viser en farve af gangen fra venstre mod højre. Dette betyder at hvis du bevæger dit hoved eller øjne hen over billedet hurtigere end farvejulets hastighed. vil du kunne se denne farve og de andre lige i røven på den... Dette sker ikke på en DLP med 6sergment farvejul eller på en LCD projekter.

Kunne ikke have beskrevet regnbueeffekten bedre selv. Man skal dog være opmærksom på, at det ikke er alle der er lige følsomme over for det. Vil klart anbefale dig selv at afprøve det. Nogen ser det slet ikke. Mine egne erfaringer er, at regnbueeffekten bliver illimineret ved 4 segment favehjul og opefter.

Som sagt gælder regnbueeffekten kun for DLP'er. Det er dens store bagdel.

LCD'er har overhovedet ikke dette problem, men disse lider dog i udpræget grade af hønseneteffekten. Hønsenet er området uden om de enkelte pixels der kan ses nærmest, som navnet antyder, som et net der dækker hele billedets flade. LCD'er lider i høj grad af dette pga. at afstande mellem de enkelte pixels er større end på DLP'er.

Hver teknik har, således sine store bagdele. Jeg vil dog altid anbefale DLP, idet de også giver en større farveægthed og dybde i billedet. Sanyo ikke midst er kendt for at farve alt i et grønligt skær.

Afstanden afhænger af den projekter du køber og dens THROW ratio.

For at vurdere afstanden kan dette lille værktøj måske hjælpe dig: http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm

Noget andet du også bør være opmærksom på er lensshift der, hvis det behøves, tillader dig at placere din projektor forskudt i forhold til lærredet.

Der er som regel et sted i menuen hvor du kan aflæse din Lamptime. som i øvrigt kan variere i levetid fra projekter til projekter.

Denne mulighed findes på alle moderne projektorer.

Findes en masse artikler på nettet med tilhørende Illustrationer. som bedre kan forklare det en jeg...

Held og lykke med det min ven...

God vind med købet.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 August 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

For at vurdere hvorvidt du foretrækker LCD eller DLP, bør du se begge typer maskiner med egne øjne. De har hver deres styrker og svagheder - udviklingen er dog til DLP's fordel, da regnbuer med de nye hurtige farvehjul er på kraftigt tilbagetog - de falder også støt i pris, ligesom LCD gjorde det for ca. 2 år siden.

Ang et DIY lærred med Tupplur fra IKEA, har jeg billeder af fremstillingsprocessen på mit website - nogle andre brugere har også gode tips mht bygning af sådan et lærred, så prøv at søg lidt på forummet...

http://home1.stofanet.dk/thoso/ under menupunktet 'lærred'.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

chris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Så er jeg her lige igen Smile med et lille spørgsmål der måske kan gøre det lettere for os at hjælpe.

Hvad ligger dit budget på ?

MVH Christoffer...

Fernandez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 August 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

TAK alle:

Tak for svarene gutter det var 10-4

som svar til chris så regner jeg med at bruge 9-10.000 tusind på en projektor i tyskland.

Fernandez

Min HjemmeBio
Til top Vis Fernandez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fernandez

chris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Sanyoen eller Infocus X1eren er gode muligheder... Selv er jeg varm fortaler for Infocus screenplay 4805. Den er dog ca 5k dyere Men de penge er godt givet ud. Ved ikke hvad den kan dkaffes for i tyskland desvære... Men ved at du kan se den i funktion hos KF Scan audio. på Pile alle i KBH. Og sikkert også andre steder

Og måske få et tilbud af ham, hvem ved Embarrassed

MVH Christoffer.

chris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Zerocool skrev :

Man skal dog være opmærksom på, at det ikke er alle der er lige følsomme over for det. Vil klart anbefale dig selv at afprøve det. Nogen ser det slet ikke. Mine egne erfaringer er, at regnbueeffekten bliver illimineret ved 4 segment favehjul og opefter.

Kan kun give Zerocool helt ret i, at det ikke er alle der er lige påvirket af regnbueefekten..... Nogen kan slet ikke se det. og andre som jeg selv, er desvære meget irriteret af det Cry 

MVH Christoffer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes