Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: I, Robot på digital projektor (Lang) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hr Bobbel Basse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Imperial, i København, afholdt i går snigpremiere på den amerikanske film I, Robot, med bla. Will Smith.

Ud over at afholde denne snigpremiere på I, Robot, var der ligeledes danmarkspremiere på den eneste digitale projektor, med fast placering i en biograf. Dog vil der om ganske kort tid være mulighed for at opleve I, Robot i digital kvalitet i bla. Århus og Palads i København. Udover snigpremieren var det en ekstra appelsin i turbanen at gårsdagens publikum var det første "rigtige" publikum der fik set denne teknologi i en dansk biograf.

Ser vi på filmfremviserne i de danske biografer så kan alle vist nikke genkendende til nogle af disse punkter. Underteksten er ofte en smule uskarp, lidt ligesom det er skrevet med fedtefarver. Ridser og pletter på billedet har sin charme, men kan være en anelse generende (set bort fra dogmefilm...eller Wink). Til tider hoppede billedet en smule, som bringer minderne tilbage til filmfremvisningen i skolen, som viste undervisningsfilm om mulvarper eller kønssygdomme.

Faderen til DR's "Troldspejlet", Jacob Stegelman, fik i humoristiske vendinger ført publikum ind i filmens udvikling til dagens digitale projektorer. Til nogle af dette forums store glæde, kan det siges at den nye projektor som nu er fast inventar i Imperial, er af typen DLP. Kvaliteten af billedet var enormt skarpt og markeret. Underteksten stod helt klart på lærredet, ligesom når DVD-afspilleren bliver sat på arbejde hjemme i de små stuer. Et lille minus (større for nogle end andre) var at billedet hakkede en anelse i de hurtigbevægende scener. At se Will Smith i flere bidder, var lidt generende, men øjnene er fantastisk til at vende sig til dette. Nogle vil nok mene at det er ganske normalt for digitale projektorer, men jeg mener at en digital projektor i den prisklasse (kender ikke prisen, men den er nok et godt stykke over en velbetalt årsløn) så burde der kunne laves et hurtigere og mere flydende billede.

Selvom det er lidt svært at drive sammenligning mellem denne projektor og andre DLP-projektorer i 15-20.000 kronersklassen, så vil jeg alligevel gerne høre folk ude i de små private biografer, om deres oplevelse af dette "hakkende" fænomen. Det kan tilføjes at den famøse regnbueeffekt var stort set, ikke eksisterende. Jeg forsøgte mig med enhver tænkelig måde at fremprovokere bare en lille smule regnbue, men uden held.

Det var mine ord for denne gang og jeg håber da, at nogle vil tage sig tid til at besvare det lille spørgsmål.

Med venlig hilsen

Stefan

KEF Q5, Q9c, Q compact
KEF 3000
Til top Vis Hr Bobbel Basse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hr Bobbel Basse

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 August 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hakken i billede=Det hele falder til jorden.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Du siger regnbueeffekten var "stort set" ikke eksisterende - ja, det tror da pokker, når det er en 3-chips DLP, og hele årsagen til regnbueeffekten, farvehjulet, ikke findes på en sådan.

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Tak for din beretning.

Hvad angår prislejet på 2K projektorer til biografbrug, så er vi et pænt stykke på den anden side af millionen - bare for de håbefulde forummedlemmer, som allerede nu er begyndt at lægge penge under hovedpuden...

Ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige den den 'hakken' du beskriver - man skal nok se det med sine egne øjne, for at vurdere hvor meget det irriterer... På mellem-/topklasse projektorer til hjemmebio'en, er denne 'hakken' dog efterhånden elimineret... Muligvis skyldes det størrelsen på billedet - man lægger mærke til ting som man ellers ikke ser på f.eks et 100" lærred derhjemme... det kan også skyldes den hastighed som spejlene vipper med osv osv... Jeg har læst om lignende oplevelser på avsforum.com.

Som MoWa så rigtigt siger, så betyder det manglende farvehjul i 3-chip maskiner også manglende regnbuer.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 19 August 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hr Bobbel Basse skrev:
Et lille minus (større for nogle end andre) var at billedet hakkede en anelse i de hurtigbevægende scener. At se Will Smith i flere bidder, var lidt generende, men øjnene er fantastisk til at vende sig til dette. Nogle vil nok mene at det er ganske normalt for digitale projektorer, men jeg mener at en digital projektor i den prisklasse (kender ikke prisen, men den er nok et godt stykke over en velbetalt årsløn) så burde der kunne laves et hurtigere og mere flydende billede.

Uden at jeg har set det i praksis endnu, så vil jeg påstå at det "bare" er det fænomen at biograffilm er indspillet med 24 billeder i sekundet. Det hakker også med almindelige film, mange lægger bare ikke specielt meget mærke til det i biografen af en eller anden grund (jeg gør...). Jeg vil gætte på at det generelt mere stabile billede gør at man lægger lidt mere mærke til frameratens begrænsninger.

Hr Bobbel Basse skrev:
Selvom det er lidt svært at drive sammenligning mellem denne projektor og andre DLP-projektorer i 15-20.000 kronersklassen, så vil jeg alligevel gerne høre folk ude i de små private biografer, om deres oplevelse af dette "hakkende" fænomen. Det kan tilføjes at den famøse regnbueeffekt var stort set, ikke eksisterende. Jeg forsøgte mig med enhver tænkelig måde at fremprovokere bare en lille smule regnbue, men uden held.

Man skal passe på med at sammenligne DLP i biografen med DLP i hjemmet, det er to ret forskellige ting. Som allerede nævnt er der ingen regnbueeffekt i biffen, fordi man bruger 3-chip teknologi (findes også i nogle enkelte, meget dyre hjemmebio-projektorer). Men der er også andre forskelle, blandt andet er farvedybden væsentligt større i biograferne, hvilket også er med til at hæve billedkvaliteten markant. Biograf-systemerne viser mulighederne i den grundlæggende teknologi bag DLP, men der er så stor forskel på dét og hjemme-DLP'er at det ikke rigtigt kan bruges til noget at sammenligne dem. DLP i biografen har sådan set ikke mere til fælles med DLP i hjemmet end med andre teknologier. Eksempelvis den hakkende oplevelse, det har intet at gøre med om det er DLP, 35 MM, LCD, DILA eller noget helt syvende, og må derfor ikke opfattes som en negativ ting ved DLP. At man i de digitale systemer ikke har valgt at hæve frameraten også synes jeg er ret ærgeligt. Man kunne f.eks. sagtens indspille i 48 Hz, uden at de analoge biografer ville miste noget. De ville så kun vise hvert andet billede, men det er jo ikke værre end at indspille i 24 Hz fra starten.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Interessante iagttagelser, tak for en spændende tråd.

Jeg har også oplevet digital biograf i San Jose (syd for San Francisco) og må erkende at billedet stod ekstremt skarpt og farverne var meget mættede og overvældende. Manglende glidende bevægelser skyldes som andre har været inde på begrænsninger i framraten på filmrullen når der optages. Vi må så håbe at der bliver gjort et stykke arbejde på at "rette" dette op med et ultimativt elektronisk filter. Jeg går udfra at DLP'erne projekterer med 50Hz eller?
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 August 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Jeg har også oplevet digital biograf i San Jose (syd for San Francisco) og må erkende at billedet stod ekstremt skarpt og farverne var meget mættede og overvældende. Manglende glidende bevægelser skyldes som andre har været inde på begrænsninger i framraten på filmrullen når der optages. Vi må så håbe at der bliver gjort et stykke arbejde på at "rette" dette op med et ultimativt elektronisk filter.

Det kan ikke rettes uden at ændre på måden filmene indspilles på, eller ved at indføre noget DNM-lignende teknik, hvilket ikke kan gøres uden de artifacts som du tidligere har opponeret kraftigt imod... Så det er nok ikke nogen god idé, specielt ikke på så stort et billede.

ctacta skrev:
Jeg går udfra at DLP'erne projekterer med 50Hz eller?

Taler du om biograf-DLP eller hjemmebio-projektorer her?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 20 August 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg var en tur i imperial og se I, robot og hold kæft et flot billede. Hvis man  virkelig vil kan man se at billede hakker LIDT men det er da bedre end at se en film der har været knækket og samlet igen og der mangler måske et par billeder og har ridser og pletter.

jeg var inde og se Kong Arthur på premieredagen i imperial og det var vist en meget slidt kopi de havde fået fingere i der var pletter/ridser og den var knækket og samlet igen mindst 1 gang, nej så hellere et billede der hakker LIDT.

PS hvis man bor i københavn eller har mulighed for det, så tag en tur i imperial og se I, robot den sparker virkelig R

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 August 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Et spørgsmål, det er vel godt nok progressiv billede i den omtalte digitale projektor? Det er nu mest fordi, jeg i enkelte film har lagt mærke til den omtalte "hakken", det er dog på et ganske normal billedrørs TV og med en DVD afspiller. Det letteste tidspunkt at bemærke det er hvis et objekt bevæger sig hen over skærmen og baggrundsfarven står i stor kontrast til objektets farve. Jeg har dog på fornemmelsen at det jeg kan se herhjemme blot skyldes at billedet ikke er progressivt (for dem der kender det tekniske bag: hvis jeg går tæt på tv'et kan jeg ase linierne fra hvert halvbillede - men det er måske bare mit øje der bliver snydt?)

Anyways, opfattelsen af hvor meget et billede hakker kommer også an på personen. Tag nu f.eks. computerspil hvor man meget let kan få skiftende framerates (som bekendt er altbetydende for hvor flydende billedet er). En af mine venner mente bestemt at hans spil kørte helt fuldstændig flydende, men vi var 4 andre, der var overbevist om at det hakkede så ulideligt meget, at vi ikke på noget tidspunkt ville spille på hans computer...

Det kan måske også være pga. dette, at jeg synes billedet på mit tv virker hakkende, fordi jeg er vant til computerspil med meget høje framerates og en skærm der viser 120Hz. Kan f.eks. også se forskel på 85Hz og 120Hz, men skal ikke udelukke jeg ikke ville kunne klare en "blindtest". Nogen gange er forskellen så lille at det ikke bemærkes.

Det jeg vil frem til er, at denne "hakken" som Hr. Bobbel Basse omtaler måske bare er fordi hans øje er vænnet til et mere flydende billede? Eller synes i bare jeg er på afveje her?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 August 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

S.R.S skrev:
Et spørgsmål, det er vel godt nok progressiv billede i den omtalte digitale projektor? Det er nu mest fordi, jeg i enkelte film har lagt mærke til den omtalte "hakken", det er dog på et ganske normal billedrørs TV og med en DVD afspiller. Det letteste tidspunkt at bemærke det er hvis et objekt bevæger sig hen over skærmen og baggrundsfarven står i stor kontrast til objektets farve. Jeg har dog på fornemmelsen at det jeg kan se herhjemme blot skyldes at billedet ikke er progressivt (for dem der kender det tekniske bag: hvis jeg går tæt på tv'et kan jeg ase linierne fra hvert halvbillede - men det er måske bare mit øje der bliver snydt?)

Hakkeriet skyldes som nævnt at filmene indspilles med 24 billeder per sekund. Om du ser filmen progressivt eller ej derhjemme påvirker ikke dette - forklaring følger:

Når en film skal gengives i pal speeder man filmen lidt op, så de 24 helbilleder bliver til 25 helbilleder. Herefter skilles hvert helbillede ad til to halvbilleder, og du står så med 50 halvbilleder. Når du gengiver billedet på dit almindelige tv vises de 50 halvbilleder direkte, men da to halvbilleder stammer fra samme oprindelige billede, så vises der i praksis stadig kun 25 billeder per sekund. Hakkeriet er ikke hverken mere eller mindre end i biografen (jo, 4% mindre pga. speedup'et, men det ses nok ikke i praksis...)

Ved progressiv gengivelse, f.eks. på en projektor, så samles de 50 halvbilleder til 25 helbilleder (i hvert fald hvis de-interlacingen foretages rigtigt...), og hvert helbillede vises så to gange. Dermed opnår man 50 Hz progressive, men da billederne er ens to og to har vi stadig kun reelt 25 helbilleder til rådighed. Hakkeriet ændres der altså ikke på.

Der er kun to ting der kan ændre på hvor meget billedet hakker. Det kan forværres hvis frameraten konverteres til et skævt format, f.eks. hvis display eller afspiller konverterer til 60 Hz for at vise billedet. Det sker faktisk på relativt meget udstyr. Den anden mulighed er at man med en teknologi ala Philips' Natural Motion indsætter ekstra billeder for at gøre bevægelser mere flydende. Eksempelvis på et Philips tv med DNM (men uden Pixel Plus) konverteres signalet til 100 forskellige halvbilleder (75 v. Pixel Plus). I stedet for 25 forskellige stadier i en bevægelse på et sekund har man altså 100 (eller 75). Ulempen er så at da det er kunstige data der tilføjes risikerer man en vis mængde digitale artifacts i billedet.

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 August 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Må man så spørge hvorfor man ikke optager med flere frames per sekund, når nu det på visse tidspunkter er ret så synligt? Økonomiske omkostninger? Eller måske bare vanens magt?

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 22 August 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

S.R.S skrev:
Må man så spørge hvorfor man ikke optager med flere frames per sekund, når nu det på visse tidspunkter er ret så synligt? Økonomiske omkostninger? Eller måske bare vanens magt?

Formodentligt fordi, at hvis man ændrer så grundlæggende en standard (biograf, tv, video/dvd osv.) så koster det mange, mange mia. kr i omkostninger for de implicerede partnere - desuden er det de færreste brugere som beklager den 'lave' framerate, så hvorfor ændre den, når langt de fleste er tilfredse?

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 August 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Formodentligt fordi, at hvis man ændrer så grundlæggende en standard (biograf, tv, video/dvd osv.) så koster det mange, mange mia. kr i omkostninger for de implicerede partnere - desuden er det de færreste brugere som beklager den 'lave' framerate, så hvorfor ændre den, når langt de fleste er tilfredse?

Jeg har faktisk flere gange hørt folk klage over at Natural Motion får billedet til at se "u-filmisk" ud, fordi det ikke hakkede... "Det ligner jo virkeligheden, det skal det ikke".

Ikke et argument jeg deler, iøvrigt...

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 23 August 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Var også lige inde og se i,ROBOT i Imperial..

Vildt imponerende.. Klart det bedste billede jeg i mit liv har set. De gamle 35mm filmruller kan godt gå på pension nu.. De når ikke en 2K DLP til sokkeholderne.

Farverne er perfekte. Kontrast, og sort niveau er så godt som perfekt, og skarpheden er uovertruffen..

Ja, det hakkede når det gik rigtig stærkt, men det er jo ikke værre end de almindelige 35mm.. Gladiator, Lord of the rings, og alt det andet jeg også har set i biffen hakkede præcis lige så meget..

Det rigtig spændende i der her er, at det viser hvad vi om et par år kan købe til hjemmebiffen.. Og nu begynder alle filmene jo at ligge i ægte HD opløsning fra fødslen, hvilket gør at man kan ligge den direkte over på en HD DVD skive, når det kommer..  

Der kommer helt sikkert til at ske en del i den nærmeste fremtid..

Min egen InFocus ScreenPlay 5700 ser lidt trist ud i sammenligning med en 2K DLP

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

wizz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004
Sendt: 23 August 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Interessant læsning, og vanvittig gode forklaringer fra Otto... Tak Otto!

Gengivelse af virkeligheden på et TV eller projektor er naturligvis en smagssag, men jeg kan godt lide det rolige og virkelighedstro billede, og har ofte (især ved sportsudsendelser) oplevet hakkeri. Får mere og mere indtryk af, at Philips til en vis grad har fundet de vise sten med både Natural Motion og Pixel Plus (og Pixel Plus 2).

Hvorfor konverteres der kun til 75 halvbilleder med Pixel Plus... det lyder ringere end 100, Formentlig fordi Pixel Plus så bidrager med noget andet? Men Pixel Plus skulle da give endnu bedre billede end Natural Motion alene, eller hur?

Tillægsspørgsmål: Hvad er fremskridtet i Pixel Plus 2?

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz

BobDane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Sendt: 23 August 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Tak for for din forklaring Otto.

Jeg har selv oplevet den nævnte hakken både i Imperial og hjemme. Dog finder jeg, at film i NTSC formatet hakker voldsommere end tilsvarende i PAL. ER det indbildning, eller er der en teknisk forklaring på dette? Jeg er efterhånden holdt helt op med at købe film i NTSC, da jeg finder at denne hakken ødelægger filmoplevelsen.

Til top Vis BobDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BobDane

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 23 August 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Der er kun to ting der kan ændre på hvor meget billedet hakker. Det kan forværres hvis frameraten konverteres til et skævt format, f.eks. hvis display eller afspiller konverterer til 60 Hz for at vise billedet. Det sker faktisk på relativt meget udstyr.

Hej Otto.

Jeg har som mange andre oplevet hakkeriet både derhjemme og i biografen, og har egentligt troet at sådan var det bare (hvilket jo så også er delvist korrekt) - dog er det værre derhjemme eller i biografen, hvilket nok netop hænger sammen med jeg via. HTPC og min PJ-TX100 kører 60 Hz via. DVI.

Er de 60 Hz så fordi jeg er en klovn og ikke sender det rigtige, eller fordi den bare ikke vil køre 50 eller 75 Hz? (Hvad er for øvrigt at foretrække).

Jeg glæder mig også til at se kvaliteten ved Shrek d. 3. September, om end det nok ikke er den rigtige film at se kvaliteten ved, så bliver det spændende at se.

Hvor ligger begrænsningen pt.? - Bliver optagelserne lagret med 24 billeder, eller højere? Problemet er vel at det er meget dyrt at ændre på hvis det ikke "kun" er fremvisningsudstyret der skal ændres, men evt. både optagelses, redigeringsudstyr osv osv.

Hvad er for øvrigt årsagen til Pixel Plus TV kun kører 75 billeder imens andre DNM TV kører 100?

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 23 August 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Farverne er perfekte. Kontrast, og sort niveau er så godt som perfekt, og skarpheden er uovertruffen..

Sortniveauet synes jeg ikke var særligt imponerende - der er klart plads til forbedring. Det var ca. på samme niveau som alm. film, såvidt jeg kunne vurdere. Men ellers et meget, meget flot billede, ingen tvivl om det.

Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 August 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Binnerup,

Jeg har selv en TX100 og den kan i hvert fald godt køre 50hz via dvi. Jeg bruger dog ikke htpc, men en Yamakawa- dvd-afspiller, der sender 1280x720 ud i 50hz.

Så vidt jeg har forstået, er 50hz at foretrække, hvis kilden er PAL, mens det er bedre at bruge 60hz, hvis der er tale om NTSC-kilder. Om ikke andet så teoretisk.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Sendt: 23 August 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Så I robot i Imperial i weekenden. Syntes egentligt at filmen var flot nok, men da farveholdningen i filmen er meget dæmpet (mange grå og blå og hvide farver) har jeg svært ved at vurdere kvaliteten. De steder hvor der skulle gengives flere nuancer af sort/brunt syntes jeg dog tydeligt at begrænsningerne viste sig.
 Jeg har altid været skeptisk overfor Digitale fremvisere men blev faktisk positivt overrasket. Foretrækker dog stadigt 70mm efterfulgt af 35mm.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes