Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Erfaringer med LCD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nightwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Status: Offline
Sendt: 02 September 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har igennem et stykke tid været på jagt efter et LCD-tv, og desværre endnu ikke fundet noget der bare var nogenlunde acceptabelt. Derfor håber jeg, at nogen her kan give mig et tips til at komme videre i min søgen efter den ”perfekte” fladskærm.

Her min erfaringer:

Sharp 30HV4E. Trods den lave pris har det et lækket billede uden nogen form for digitalt fnidder. Selv om opdateringshastigheden er middelmådige 24ms (så vidt jeg husker) kunne det sagtens følge med i diverse actionscener. Alt i alt et lækkert tv med en rigtig dum fejl… den indbyggede blæser larmer som PC’er fra 80’erne. Både i panelet og den tilhørende tunerboks sidder der blæsere. Hvis de kunne dæmpes eller fjernes var jeg helt klart sprunget på et Sharp.

Philips 30PF9975, der med Pixel Plus og diverse software gør det godt i forhold til støjreduktion. Desværre er panelet håbløst hvad angår synsvinkel. Kun ved at sidde lige direkte foran har man et anstændigt billede. Desuden fortsætter Philips desværre der kønsløse design fra CRT-serierne.

Sony KLV-L32M1 – lækkert design men med en elendig billedbehandling og amatøragtig menu. Det absolut ringeste LCD panel jeg nogen sinde har set.

Jeg har desuden kigget på NAD 26”, der har både lækkert design og flot billedkvalitet. Desværre er de 26” lidt i underkanten til mit brug.

Andre Sharp modeller ville være relevant, men desværre er HV4E den eneste i DK. Panasonic er også en mulighed. Jeg kan bare ikke finde en butik (i Århus området), der sælger deres 32” LCD.

Hvad skal jeg kigge på nu?

Til top Vis Nightwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightwalker

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 September 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Køb et lækkert billedrørs tv i stedet. Så sliper du for at bekymre dig om dårlig scalere og anden uheldig billedebehandling.

Gå evt ind i en tv-butik og stil et billedrørs tv til 10-15.000,- op ved siden af en fladskærm til 30.000,-. Lav en direkte sammenlignig af både TV-udsendelser og DVD fra samme kilde, så begge tv har samme vilkår. Så er du ikke i tvivl om hvorfor billedrør stadig er bedst....

Prøv så at låne en LCD med hjem.... Sluk lyset i stuen mens du ser en film.... Så vil du opdage en stor fejl ved LCD... det kan ikke vise sorte farver. Det skyldes at man jo har en ret kraftig bagbelysning, hvilket skinner igennem.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 September 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

NAD kommer med et 32".
Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

Nightwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at mange peger på CRT som bedre end LCD. Men et 32" WS RF CRT har altså også en række seriøse problemer. Det største er uden tvivl farverenhed i hjørnerne.

Selv Beovision 3 har store problemer på den front. Jeg fik B&O til at tage mit BV3 retur pga. farveurenhed i fjernsynets højre side. B&O indrømmede at det var et problem, men at de ikke havde en brugbar løsning. Efter lidt snak frem og tilbage endte de med at tage det retur. Fjernsynet var 2 måneder på det tidspunkt.

Den slags problemer er LCD helt fri for. Så der er altså plusser og minuser ved begge teknologier.

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 03 September 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Prøv så at låne en LCD med hjem.... Sluk lyset i stuen mens du ser en film.... Så vil du opdage en stor fejl ved LCD... det kan ikke vise sorte farver. Det skyldes at man jo har en ret kraftig bagbelysning, hvilket skinner igennem.

Jeg ved intet om LCD-skærme, så her kommer et dumt spørgsmål:

Hvorfor viser min computers LCD-skærm så fin sort?

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 03 September 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Det gør den heller ikke. Prøv at lade den vise en sort farve, mens der er helt mørkt i rummet.SÅ vil du se hvor meget den "sorte" farve på skærmen lyser op!

Men jeg vil til gengæld mene, at LCD er helt perfekt til PC, hvis man ikke bruger den til spil. Ved langsomme billedbevægelser som på den pc, er billedet helt perfekt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 03 September 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jules skrev:
viser min computers LCD-skærm så fin sort?

Vil også lige indskyde, at da billedarealet på f.eks et 30" lcd tv er mange gange større end de gængse 15"-17" pc-skærme, kræver de også større lysstyrke - specielt med tanke på at betragtningsvinklen skal være ekstra stor.

@Nightwalker

Du bør måske også overveje, at lcd-tv endnu ikke er kommet dertil, hvor billedkvaliteten overgår billedrørene. Det ville nok være rigtigt surt, at købe et dyrt lcd-tv idag man ikke er helt tilfreds med, blot for at se lcd-tv overhale billedrørerne på kvalitet om måske 2 år - til væsentligt billigere priser? Så skal man måske ud og købe et nyt lcd-tv igen, fordi der er sket et stort spring kvalitetsmæssigt i mellemtiden...

Kan du ikke finde et lcd-tv der yder et tilfredsstillende billede til prisen, så vent hellere...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 September 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Som tidligere nævnt kommer NAD snart med et 32" lcd. Stilrent og flot billede til 30.000 kr. DVI, komponent, vga, scart-rgb mv....mmmmmm.
Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at den perfekte fladskærm findes - ennu. Men omvendt så er der heller ikke efter min mening nogen af de teknologier som findes - og er til at betale som er uden fejl.Spørgsmålet er om du kan leve med de fejl..

LCD/Plasma - Fordel, stort, fylder meget lidt, er tydeligt og ultra skarpt hvis det er af god kvalitet. Ulemper - bruger forholdmæssig meget strøm i forhold til crt, kræver et meget godt signal for at stå perfek, meget ringe evne til at vise detaljer i sorte bildedert.

CRT - Fordel, kan levere rimelige bildeder af selv dårlige signaler, bedste evne til at hvise detailjer i mørke bildeder. Ulemper - fylder, går reelt kun til 32" da alle større modeller ellers får buede bildedrør med fejl som følge deraf, har det med at ødelægge lydbildedet for dem som bruger det sammen med HT, da en så stor klods mellem højtalerne kraftigt påvirker lydbildedet - og glemte jeg vist at sige at det fylder, er stort og grimt sammenlignet med en fladskærm.

Projektor - Fordel, hvis man bruger tilstrækklig mange penge kan man få et virkelig godt bildede. Ulemper, støjer, er ikke lige til at tænde for at se tv avisen, kræver en virkelig godt lærred for at yde sit bedste og det kan ofte koste ligeså meget som selve projectoren, sluger strøm, har meget begrænset levetid i bedste kvalitet inden at sliddet kan ses så meget på pæren at den burde skiftes, kræver meget mere kompliceret setup i forhold til de to førnævnte.

Til slut, jeg har et Philips 42FP9965 42" plasma med pixel plus. Elsker det på trods af de fejl det har. Værste fejl er klart at dårlige kanaler står virkeligt dårligt - skyldes opkonvertering hvor en pixel fejl pludselig er 4 gange så stor - men omvendt har jeg stadig et Loewe 32 Aconda - vil dog aldrig mere så en film på det, da det simpelthen er for lille og så snart jeg får det solgt køber jeg en plasma mere til soveværelset, hvor Aconda'en gør tjeneste pt..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 13 September 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Nightwalker

Prøv evt. at checke  (se det "live") det nye philips 32" 32PF9986 ( ambilight model) det er ret flot billedkvalitetsmæssigt og design.?.(smagssag, men ihvertfald nyt). Og en detalje - langt flottere FJB.   ( opløsning: 1366x768P)

Fine tilslutninger, bla DVI, 3xscart (2xRGB)  ( eneste minus er - componet )

prisleje tæt på 99PF9975  (ca. 30 K), men synsvinkelen er bedre end på 30PF9975

bruger ikke nævneværdigt mere strøm  end billedrørsTVét. ( slet ikke 36" CRT-TV) og bliver dermed heller ikke speciet varmt.  ( ca. 200 Watt)

ret pænt sortniveau ( af et LCD-tv   800:1 kontrastforhold) og hurtigere responstid. ( 12 ms)

Ingen blæsere= larmer ikke

Det burde ramme dine kriterier rimeligt godt!?Smile

God jagt

DJ

NB: redigeret: tilføjet nogle spec.

Til top Vis D.J.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.J.

Nightwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet DJ.

Jeg har set 32PF 9986 i aktion og det er et imponerende tv. Sandsynligvis det bedste LCD jeg har set... men sandsynligvis også det grimmeste. Det er simpelthen for grimt til at koste næste 30.000 kr.

Så er det nok mere relevant at vente på de nye LCD skærme (32PF9956) fra Philips:

http://www.unbeatable.co.uk/CatalogueItem_21813.html

Det er betydeligt mere lækkert ud, og så vidt jeg lige kan det de samme features som PF9986. Den engelske intropris ser endda ud til at være lavere end PF9986.

Nightwalker

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Nightwalker skrev:

Jeg ved godt at mange peger på CRT som bedre end LCD. Men et 32" WS RF CRT har altså også en række seriøse problemer. Det største er uden tvivl farverenhed i hjørnerne.

Selv Beovision 3 har store problemer på den front. Jeg fik B&O til at tage mit BV3 retur pga. farveurenhed i fjernsynets højre side. B&O indrømmede at det var et problem, men at de ikke havde en brugbar løsning. Efter lidt snak frem og tilbage endte de med at tage det retur. Fjernsynet var 2 måneder på det tidspunkt.

Den slags problemer er LCD helt fri for. Så der er altså plusser og minuser ved begge teknologier.

Hvad forstår jeg ved farveurenhed?. om nogle uger køber jeg netop et beovision 3, i foretningerne har jeg ikke bemærket nogen umiddelbart synlige fejl ved det tv nemlig.? 

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

nightwalker

Vær opmærksom på at 32PF9956 er med Pixel plus, IKKE pixel plus 2 teknologi - jeg synes personligt, at "2´eren"  bedre.  Pris vist ca 28K i DK.

LOL synes du den er så grim! ? men jeg er enig i, at 56érnen er nok et nøk pænereSmile

dj

Nightwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr

Beovision 3 har et seriøst problem med billederøret der betyder, at den er ultra sårbar overfor magnetisk påvirkning. Det medfører bl.a. at du allerede når det tændes kan se urenhed i fjernsynets højre øverste hjørne (set ud fra fjernsynet). Denne urenhed forværres kraftigt når du drejer via motordrejesoklen.

Det kan let ses på alm. tv-signal, hvis man ved, hvad man skal kigge efter. Sætter du en test-dvd på med en ensfarvet skærm (orange eller rød er god) vil du græmmes over hvor elendigt det ser ud. Fejlen kan ses på alle de Beovision 3 jeg har testet (fire stk). To af dem blev testet hos forskellige forhandlere.

Jeg må dog tilstå, at fejlen er lidt vanskelig at se på de ældre modeller. Der blev indført nyt chassis i foråret med indbygget set top box controller, og modellerne før er markant bedre end de helt nye... uden dog at være perfekte.

Sjovt nok har Avant'en slet ikke det omtalte problem... men hvem vil give 50K for en murstensvæg på 80 kg. når plasma er lige om hjørnet.

Hvis du spørger mig, er Beovision 3 ikke pengene værd. Der er flere klare mangler, som jeg finder hul i hovedet ved et fjernsyn i den prisklasse. Jeg går helt klart efter plasma eller LCD istedet.

Nightwalker

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 September 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Køb et lækkert billedrørs tv i stedet. Så sliper du for at bekymre dig om dårlig scalere og anden uheldig billedebehandling.

Gå evt ind i en tv-butik og stil et billedrørs tv til 10-15.000,- op ved siden af en fladskærm til 30.000,-. Lav en direkte sammenlignig af både TV-udsendelser og DVD fra samme kilde, så begge tv har samme vilkår. Så er du ikke i tvivl om hvorfor billedrør stadig er bedst....

Lyt til ham, han har ret!

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

jeg tror godt nightwalker er klar over LCD- tv begrænsning billedkvalitetsmæssigt i forhold til billedrørstv. (....eller hvad?)

Som jeg har forstået ham, søger han ikke kun den ultimative billedkvalitet ,men også et design-orienteret og fladt dvs. noget der fylder mindre!? Smile

er jeg på vildspor nightwalker? Question

dj

out af sync

lige et spørgsmål - som ikke relaterer til overstående - sorry!

når du kører Marguee´n  med 1280x720P i 72hz ( 75hz i pal?) bliver dit billede så ikke lidt mere soft/defocuseret contra feks 48 hz ( 50hz i pal) ?

jeg er med på, at det sansynligvis er lidt roligere/stabilt i 72hz.

dj

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg syntes at det kunne se cool`t ud med en flad skærm på vægen der hjemme! Så jeg driblede ned og købte et 42" plasma "en gamel JVC" men nej efter lidt tid kom CRTèn frem igen, så fik jeg at vide at de nyeste Pioneer var gode, så jeg købte et ef dem....Hmm. billedet på sigt NEJ og blæseren i boksen larmer.. Så CRTén kom frem nok en gang. Her for et par uger siden ville jeg altså have en flad skærm! så jeg købte den nye Marantz 30"LCD"som jeg mener er den bedste for tiden" Nu efter et par uger... Ja her i weekenden henter jeg min gamle sure B&O AVANT op nok en gang.

Tænk dig godt om før du smider så mange penge på indretning, for jeg mener ikke at de når CRT til sokke holderne.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

CRT er nogle store skrumler, men billedekvaliteten er bedre selvom både plasma og LCD er på vej.

Prøv at se en god filmoptagelse på et Loewe Articos. Her har man en fornemmelse af 3D som jeg aldrig har oplevet på et fladskærms tv. Så kan jeg sagtens leve med at linier og andre smådetaljer ikke står så skarpt som på LCD og HDTV plasma.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

CPH-R

Hmm... er en Avant ikke mange penge og indretning?! LOL

Men et CRT-tv lavet rigtigt ,kan stadig udkonkurrerer de "flade" rent billedemæssigt kan jeg godt tilslutte mig.

feks. Loewe´n ( som Kjeldsen nævner) synes jeg også har en flot billede.

Men fladskærmene har nogle andre fordele, som med tiden vil blive mere og mere interessante - feks : de kører digitalt og det kommer fremtidens signaler også til ( = undgå konverteringer), Højere opløsninger , størrere skærme, mindre vægt, varme,strøm, bedre geometri, mindre fysiske dimensioner osv. Wink

dj

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes