Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: projektor køb hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fønix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

hej allesammen

jeg står og skal investere i en hjemmebiograf og er totalt forvirret,mit værelse er 4,10-3,20 cirka 13kvm.det eneste jeg har købt er et fastrammelærred med gain på 1,1 matt vhite rammestørrelse 1,60-90 synligt billede mrk recano fra singapore med sort buet ramme meget lækkert jeg gav 2000 for det vareprøve aldrig brugt sprit nyt salgspris 5000 6000 eller hvad.nå nu til det svære valg skal det være dlp eller lcd har kikket på set panny 700-infocus 4805-syntes at infocus er god 700 mangler dynamik i billedet er der en anden projektor i kan anbefale jeg har overset,den skal jo matche mit lærred på størrelsen.er pioneer 868 plus reciever ax3 et godt valg selvfølgelig med hdmi.hvad med denon dvd 3910 reciever 3805 kom med nogle meninger og svar hilsen kastrup

Til top Vis fønix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fønix

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

I prisklassen under Kr. 15.000,- ville jeg også vælge Infocus SP-4805. Og af samme grund som dig: masser af "punch" og dynamik i billedet i forhold til en LCD-projektor.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Med det 1.1 gain lærred du har valgt, vil DLP (4805) nok være at foretrække, da LCD er stærkest i kombination med et gråt lærred. Du skal dog regne på dens throwratio og dit lærreds/værelses dimensioner for at tjekke at regnestykket går op. HDMI er et must i disse dage, da det ikke lider under de ulemper der kan være forbundet med DVI. Vil lige fortælle, at Sharp barsler med en splinterny 1280*720px DLP maskine der vil tage krigen op imod BenQ og de dyrere LCD maskiner - det kan være det er værd at vente på, at den kommer på markedet, så du kan se og bedømme den i forhold til 4805 - jeg ved dog ikke hvornår eller til hvilken pris, men måske i omegnen af 25.000kr?

Den Denon 3910 DVD afspiller du har kik på har bl.a både HDMI og DVI, Faroudja scaler (720p) og SACD+DVD-Audio. Med andre ord er det Denon's nye topmodel som jeg nok ikke vil anbefale, hvis du tænkt dig at beholde en IF 4805 i fremtiden. 4805 har kun 480 liniers opløsning og 3910's evne til at skalere billedet op til f.eks 720p kan ikke bruges til noget. Det samme om SACD og DVD-Audio, hvis ikke disse lydformater har din interesse. Vil du gerne investere i Denons nye maskiner nu, så nøjes evt med 2910 (HDMI). 3805 roses til skyerne alle steder for sin ydelse/pris.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

khammeru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 December 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er også intr. i at købe en 4805. Specielt efter at læse en test på http://www.projectorcentral.com/high_contrast_LCD_projectors .htm hvor de skriver at den er bestemt rigtig go', fordi den er $500 billigere end Panasonics AE700. Wåt - hvor henne. Jeg kan kun finde den til DKK 1000,- MERE en AE700.

OG er der noget i at LCD-projektorer bliver slidt op http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_test.htm. Vil da helst ikke købe en projektor som kan drønes ud efter tre år. Meeen AE700 har høj opløsning, lavt lydniveau til billigere penge. What 2 buy?

Glæder mig til at få min første projektor.

Julehilsen

Kim H.

Til top Vis khammeru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af khammeru

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej khammeru

Desværre er det i USA, at Infocus 4805 er billigere end en PTAE-700 

Infocus har åbentbart valgt en helt anden prispolitik i Europa. Desværre sælges Infocus SP-4805 kun gennem udvalgte distributører / forhandlere, og det er nok med til at holde priserne oppe på et højt niveau. Den slags har stor betydning. Se blot på den nu udgåede model Infocus SP-4800. Når den blev solgt gennem radioforretninger var prisen 15000 Kroner. Når den blev solgt gennem "lavprisfirmaer" og Edb-firmaer hed den X1, og så kostede den 6500 Kroner mindre. X1 og SP4800 er hardwaremæssigt helt identiske! Lad os håbe at Infocus på et tidspunkt skifter politik, så vi kan få nogle billigere produkter.

Ja, der er bestemt noget om, at LCD bliver slidt med tiden. Jeg har personligt set adskillige LCD-projektorer, som har mistet kontrast og farve. Det er en af grundene til, at jeg går uden om den teknologi. Mange bruger ikke deres projektor særligt meget, måske kun 200 timer på årsbasis, og så vil der selvfølgeligt gå rigtig mange år inden det bliver et problem. Jeg har købt min projektor for at bruge den som TV, så jeg får hurtigt nogle timer på tælleren. Desuden mener jeg, at DLP er bedst egnet til hjemmebio, så for mig er valget let nok.

khammeru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2004
Sendt: 21 December 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej perejvind - tak for din tilbagemelding.

Er der så nogen der ved om de maskinder der sælges i USA er alvorligt forskellige fra dem der sælges i EU? Ellers kunne et af to nedenstående punkter måske være noget for mig?

1. Rejse til USA, holde ferie, købe en SP-4805 for $1300, rejse hjem for at regne på om turen har kostet mere end de DKK 7.785,- man sparer (hvis det går glat i tolden altså). GRATIS FERIE....

2. Købe SP-4805 på postordre i USA og betale  transport, afgifter og moms. Kan det koste mere end DKK 7.785,-?

Jeg kan godt mærke at jeg har overset noget, men hvorfor går ovenstående ikke?

/Kim H.

Til top Vis khammeru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af khammeru

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg ved er maskinerne ens, uanset om de sælges i USA eller EU. Såvidt jeg er orienteret kan de både køre på 110 Volt, som de bruger i USA samt 220 - 240 Volt som vi bruger i EU.

Dine forslag kan sagtens lade sig gøre. Forslaget med selv at tage den med hjem fra ferie, er da fint nok. Man har naturligtvis pligt til at fortolde varen, men jeg er sikker på, at der er mange der glemmer at gøre det

Ved postordresalg kommer man altid til at betale told / moms af varen.

Grunden til at mange ikke handler på den måde du foreslår, er at det er meget langsommeligt og dyrt i porto, hvis projektoren skal repareres på garantien. I tilfælde af fejl er det jo nødvendigt at sende projektoren til USA.

Dio`
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2004 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Står også overfor at købe projektor. Syntes lige at det skal nævnes i AE700 v SP4805 spørgsmålet, at SP4805 er 800*600. Har fået dem begge demonstreret og kunne også rigtig godt lide klarheden og farverne i 4805. Men hvis du som jeg befinder dig ca 3,5 meter fra et 1,6 meter bredt lærred, så kan du tydeligt se pixels. Noget jeg simpelthen ikke kan abstrahere fra. Befinder man sig længere væk, eller gør billledet mindre, så kan man ikke længere se pixels og så syntes jeg klart at 4805 er flottest. SP5700 har en højere opløsning, men koster også en del mere. Og i den prisklasse lader Sony's VLP-HS50 til at være bedre. Jeg har ikke fået den demonstreret, men den får virkelig gode anmeldelser med på vejen
Til top Vis Dio`'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dio`

Maximreality
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Sendt: 22 December 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke røre SP-4805 med en ildtang.

Den støjer helt vildt. Billedet er uskarpt/ude af fokus. Opløsningen er efter min mening alt for lav, og selv på 3 meters aftand ser man tydeligt gitter opdelingen. Kontrasten er ikke bedre end på LCD´ere i samme prisklasse......

Rainbows er der massere af, men det er selvfølgelig kun en faktor hvis man kan se dem.

Jeg har endnu ikke set en DLP under 25k jeg ville eje.....

......det bedste køb i prislejet 15.000 er Z3 efter min mening. God kontrast og den opstillingen jeg så havde ingen synlig VB

Til top Vis Maximreality's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximreality

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Sendt: 22 December 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du befinder dig i en prisklasse hvor der kan fås nogle rigitge gode produkter. Jeg vil dog glemme alt om hvad der er den bedste løsning DLP eller LCD. Det er efterhånden ved at være sådan at begge teknologiere kæmper side om side med hver deres små udsving. det er meget vigtigere at finde den bedste projektor til et bestemt beløb og dit behov. Jeg vil også mene at sp4805 er forældet. på den afstand du kommer til at sidde fra lærrede vil du komme til at se film i firkanter.. den har også ret udpræget rainbows.. nej den ville jeg også holde mig laaangt fra.

Så hellere en sanyo z3.. også noget hellere den end pany 700

mht. reciver/dvd vil jeg personligt vælde denon af de to valgmuligheder du har opstillet. både 3805 0g 3910 er så gennemførte maskiner og 3910 har bedre billede end nogen dvd i nærheden af dens prisklasse.. den vil matche Z3'eren perfekt. Har set opstillingen og jeg var meget imponeret

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Er I sikre på at I ikke har forvekslet SP-4800 og SP4805?

Dio` skriver at opløsningen på SP-4805 er 800*600, og det er forkert.

SP4805 har 16:9 chip, og dens opløsning er 854*480. Den har iøvrigt 4*speed farvehjul, så regnbuer bliver næppe et problem med mindre man er hypersensitiv.

Med hensyn til kontrast, så er SP-4805 klart bedre end både Panasonic PTAE-700 og Sanyo Z3. Det er tydeligt at se! http://www.cine4home.de har iøvrigt testet alle ovennævnte projektorer, og er kommet frem til følgende kontrastforhold:

Sanyo Z3 -> 900:1
Panasonic PTAE-700 -> 950:1
Infocus SP-4805 -> 1800:1

Så mon ikke at I blander SP-4800 og SP-4805 sammen? Jeg har selv en X1, som er identisk med en SP-4800. Dens kontrast er opgivet til 2000:1, men det tal er helt sikkert for optimistisk! Den har klart dårligere kontrast end SP-4805.

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Sendt: 22 December 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

det er sp4805 jeg snakker om. og ja det er en ren 16:9 men kun i ntsc opløsning. z3 har stadig 2.25 gange så mange pixels. Jeg kunne se rengbuer på den, men det er ikke sikkert alle kan. og så støjer den en del i forhold til de andre pga dens farvehjul. mener stadig det største problem vil være opløsningen på den afstand.

x1 og 4800 er ikke helt identisk. x1'eren har et hvids sekment i farvehjulet for at kunne give mere lys til data.

personligt mener jeg at z3'eren gør det bedre end nogen af de nævnte.. uanset data og målinger, det er set i forhold til prisen. der er maskiner der gør det bedre men ikke til prisen(hvis du spørger mig)

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Dio`
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ups ja, ikke 800*600 men selvfølgelig 854*480 da det er en 16:9 projektor. Men det ændrer desværre ikke hvor nemt det er at se pixels fra den afstand Syntes i øvrigt også at sort niveauet er væsentligt dybere og flottere end på AE700 og Z3. Kunne være sjovt at se dem side om side, men tror ikke der er nogen i KBH der forhandler og demonstrerer både lcd og dlp? I al fald ikke de tre omtalte modeller..? Mht støjniveau kan man bygge en hushbox. I KT radio sagde de i al fald at en lydisoleret box med ret få og små huller til luft ikke ville gøre projektoren for varm.. Hvis projektoren så yderligere hænger over én skulle det også hjælpe mht lyden.. Har dog ikke set det fungere i praksis, kunne være sjovt at høre hvor stor forskel det rent faktisk kan gøre.. Har nogle herinde haft erfaringer med den slags?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

OK, jamen det lød bare til at I havde blandet SP4800 og Sp4805 sammen.

Jo, selv om Infocus nok ikke var ret meget for at indrømme det i sin tid, så er X1 og SP4800 100% identiske. Jeg har selv X1 og en bekendt har SP4800, så jeg er helt sikker på at SP-4800 også har et hvidt felt i farvehjulet. Dog er SP4800 som standard sat op til at starte i film-mode, hvor det hvide segment ikke bruges. Jeg har forøvrigt installeret firmwaren fra SP-4800 på min X1 uden problemer. Hvis hardwaren ikke var identisk med farvehjul og interface, ville dette ikke være muligt.

Ja, de støjer en del. Jeg er i øjeblikket ved at bygge en hushbox, og jeg opretter en tråd når, jeg har fået lavet en der virker. Jeg har allerede lavet 3 der ikke virker.  

Der er mest støj lige foran projektoren, men selvom den hænger over en, synes jeg stadig der er for meget Nilfisk over den. På et tidspunkt læste jeg om et firma, der ville lave en projektor uden blæsere, men den kom aldrig på markedet. Måske er den nedsmeltet?

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige at Z3 er den bedste til under 15000kr.

rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
Til top Vis ralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ralle

Dio`
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at høre mere om hushbox projektet. Lyder som om det ikke er helt så lige til som jeg havde håbet. Hårdt træ, blygummi indeni, og på det æggebakke formet skum? Og så tre huller i hver side til luft og et hul foran til lyset?

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 26 December 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Prøv at se lidt i denne tråd. Det lader til at Boye er temmelig begejstret for BenQ PE7800 som i øjeblikket får for lidt under 15.000 kr.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17617& ;PN=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes