| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eichmeier,
faldt over dit spørgsmål om S-video ovre i "Andet" først - havde ikke set at du allerede havde løst problemet.
Når du spørger om at få lyden fra fjernsynet over i forstærkeren så er der tre måder at gøre det på.
Jeg går ud fra når du spørger at dit tv IKKE har phono ud på bagsiden..? Det var nemlig den ene...
Den anden måde er at finde et scart-scart stik med et par ekstra phono ledninger stikkende ud ved siden af scartstikket i den ene ende. Det er sådan at de fleste tv´er (jeg skriver ikke alle, for der KUNNE jo være undtagelser...) sender lyd og billede UD af scartstikket (men vistnok kun ét af dem - tjek manualen). Stikket skal sidde så de ekstra phonostik sidder i den ende af kablet der IKKE sidder i tv´et. Kablet er lidt pebret i prisen, typisk 2-300 kr. Hvis du insisterer på at køre DVD og/eller video gennem din forstærker, så har du jo iøvrigt et scartstik ledigt, og kan så muligvis nøjes med en af de her scart adaptere med scart i den ene side og phono lyd og billede i den anden side, samt en omskifter in/out.
Det der dog efter min mening giver det bedste resultat vil være at sætte stereosignalet fra din VHS video (hvis du stadig har sådan en..? ) til forstærkeren. Det er for det første ret enkelt, og for det andet er det min oplevelse at tv-tuneren ikke så sjældent er af bedre kvalitet i en video end i de fleste TV´er så snart man er ude over de dér 900 kr´s videoer i Bilka. Ulempen er selvfølgelig at du må skifte kanal på videoen i stedet for tv´et, og at du ikke kan optage ét program og så se et andet med lyd over forstærkeren.
|