Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: S-VHS bliver s/h på min projektor. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Soffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 November 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Mitsubishi X490U som jeg gerne vil bruge sammen med min Denon DVD-700 og da projektoren ikke har component, ville jeg bruge s-vhs indgangen på projektoren.

Problemet er bare at billedet bliver sort/hvid på begge indgange, og der ser ikke ud til at være noget i menuen, hvor man skal vælge signal type.

Hvis jeg forbinder s-vhs kablet til mit fjernsyn (Philips 32PW8506) er der farver, så det er nok ikke kablet den er gal med. Og jeg har også prøvet at skifte mellem de forskellige typer Pal og NTSC.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe, eller finde en anden løsning end composite signal, da det giver et ret kedeligt billede.

Kan man lave et RGB signal om til VGA ? eller ville jeg få et bedste resultat ved at sætte en computer til, og bruge dvd drevet i den ?

http://www.projectorcentral.com/Mitsubishi-X490U.htm

Til top Vis Soffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soffe

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2004 kl. 04:14 | IP-adresse registreret  

Prøv at chekke www.av-connection.dk de har en converter som giver dig farverne tilbage ved s-vhs kik under konvertere...

Ellers vil jeg anbefale dig en yamakawa dvd til 1100 kr den har alt, også DVI udgang med dejligt progressivt signal som du via en DVI-VGA konverter kan lave et super billed af...på den projektor

Og ja du kan også bruge pc'en, men det er et større projekt at få sådan en til at kører perfekt Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man er lidt skrap til pc'ere. Bla. skal(bør) lyden synkroniseres med billedet( er afhængig af scanfrekvenser) Men hvis du kun skal se dvd er det langt nemmere at bruge yamakawa løsningen. se dvdpriser.dk under dvdafspillere

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 November 2004 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa Soffe

Jeg mener ikke der er kvalitets forskel på s-vhs og composit..   Det er vist bare composit ind/out      (4 ben,  2 signal,  2 ground)  altså ingen RGB i hvert fald..

Dit s/h problem skal jeg ikke kunne sige hvad skyldes,  men jeg ved der findes mange versioner af både pal/ntsc,  så måske,  selvom du kan skifte type,  er den rette type der måske bare ikke..   "Man kan jo være uheldig"   Men igen,  så tror jeg ikke du skal være ked af det,  da jeg 99% sikkert kan sige det ikke er bedre end composit..   Håber du finder en løsning :)

Soffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Klabo => Er det den her du mener  http://av-connection.com/?GroupID=24&ClassID=54 ?

Det kan godt være at s-vhs ikke er bedre end composite, har dog bare fået det afvide i så mange forskellige hifi butikker, men har aldrig testet selv

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen

*S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne)*

Kan se jeg gættede forkert med composit ind/ud  :)   Men det korte af det lange er at S-VHS indgangen på din projekter åbenbart kun fanger lyset,  altså,  det er ikke en æget S-VHS indgang..  Derfor skal du købe en adaptor som blander lys/farve fra det ægte S-VHS_out på DVD'en,  til et uægte S-VHS ind på projekteren..  altså lyd og farve skal begge gå til lys_ind på projekteren..

og JA,  det er må være det som "S-Video/Composite Konvertere (ColorFix)" gør..   fordelen ved S-VHS er så åbenbart at lys/farver har hver sin leder/stel,  men det hjælper så bare ikke når du må blande dem..  Så det er stadig ikke sikkert at S-VHS er bedre i dit tilfælde.. 

Og nej,  det er ikke for at virke negativ eller noget,  men du bør da tænke dig om inden du køber en masse der måske ikke giver det resultat du ønsker.. :)

MvH

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 November 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Mit gæt er at der enten er noget galt med s-video indgangen i projektoren (der er iøvrigt ikke noget der hedder en s-vhs indgang. S-vhs er forkortelse for Super VHS og er et video format baseret på vhs bånd som anvender s-video som billedstandard) eller også er projektoren indstillet til at vise noget andet end det dvd-afspilleren udsender.

S-video er s-video, der er ikke noget der hedder "ægte s-video" eller "uægte s-video". Enten er det s-video eller også er det ikke. S-video er et ret stort skridt opad i retning af bedre billedkvalitet i forhold til composite. Separationen af lys og farve i signalet (s-video står for Separate video) giver for større båndbredde og dermed flere detaljer i billedet. De dér "colorfix" adapterstik er iøvrigt noget slemt skidt. De bør efter min mening kun bruges som en sidste nødløsning hvis man KUN har s-video udgang i sin afspiller og KUN composite indgang i sit tv/projektor. Det er vist næsten kun aktuelt hvis man f.eks. vil sætte en pc med s-video ud på grafik kortet til et tv der ikke har s-video ind. Kan du simpelthen ikke få s-video til at fungere på projektoren, så brug composite udgange på dvd´en. Lad være med at bruge s-video kabel og så sætte colorfix adapter på for at få det tilbage til composite.

Når du siger du har skiftet mellem de forskellige typer ntsc og pal, har du så gjort det både på projektoren og på dvd´en eller kun en af dem..? Har du prøvet at afspille på ntsc og pal plader (r1 og r2)? Har du evt. mulighed for at låne en anden dvd-afspiller og et andet s-video kabel og sætte til projektoren?  Har du vitterlig prøvet alle kombinatinsmuligheder, er jeg tilbøjelig til at mene at s-video indgangen i din projektor er defekt, evt. en løs forbindelse i chrominans (farvedelen af signalet) benet i indgangen. Det KAN muligvis også bare være at benet i stikket ikke får helt fat i indgangen og lige skal vrikkes helt på plads. S-video er en god standard, men stikket er ikke specielt solidt, det er næsten ligeså skrøbeligt som scartstik.

Mht. til dit sidste spørgsmål, så vil en pc med dvd-drev iøvrigt i de fleste tilfælde (hvis tingene er sat rigtigt op) med vga udgangen give et væsentligt bedre billede end s-video på en standard dvd-afspiller. Så er billedet blevet yderligere splittet op i kompoenenter i forhold til s-video med flere detaljer til følge- og desuden har du bl.a. muligheden for at opskalere billedet til projektorens opløsning inden signalet sendes til den.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

>>RogueAgent

Du må undskylde at jeg skrev ind/out,  det var for nemhedens skyld.. og som du kan se på av-connection's hjemmeside,  så findes der en såkaldt colorfix,  mon den er lavet med eneste grundlag at farve_benene i stik går til engang i mellem ?   Nej vel,  det er nok fordi der er produkter som kun forbinder s-video stik på de 2 ben der har med lys at gøre..  Dermed kaldte jeg det ægte/uægte "idet båndbredden jo så ikke længere er bedre end composit ?!?"..  At det så ikke hedder s-vhs,  vidste jeg ikke, sorry 

MvH

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Colorfix stik er ikke andet end et stik som omdanner s-video til composite. Det har s-video i den ene ende og composite stik i den anden. Og jeg har rent faktisk haft brug for sådan en fætter - det var det jeg hentydede til med eksemplet med en pc med s-video out og et tv kun med composite in. Og det så mildt sagt ud af helvede til. Har senere eksperimenteret lidt med forskellige kombinationer af forskellige signalstandarder, heriblandt s-video og composite med/uden colorfix - bl.a. fordi jeg på et tidspunkt forsøgte at begrænse antallet af kabler fra mit anlæg til min projektor. Og efter min mening kan det bestemt ikke anbefales medmindre det er den absolut eneste udvej for at få billede på. Og det er det ret sjældent.

Problemet er at de to signaler der bliver blandet sammen hver for sig har højere båndbredde end en enkelt composite leder kan overføre. Resultatet er en masse støj i billedet, og det ser værre ud end hvis billedet var blevet overført via en normal composite udgang til at begynde med. Skal man absolut konvertere s-video til composite bør man bruge en konverter med diverse aktive filtre, men de er halvpebrede sammenlignet med colorfix stikkene hvis det skal være i orden.

Soffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

RogueAgent => Tak for de kloge ord, jeg mente også det var sådan det hang sammen, men var ikke 100% sikker.

Vil lige prøve den med at skiftet til NTSC på dvden når jeg kommer hjem.

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Så fik vi lige sat s-vhs til livs, tak for en god forklaring...RougeAgent

Prøv lige at se denne her, det er måske noget med vga output..lækkert til 600 kr.???Helt utroligt...

http://www.dvdpriser.dk/listprices.asp?ID=112625

Klaus

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Det er helt klart et godt tilbud med vga udgang til den pris.

Skal man alligevel ud og købe nyt, ville jeg dog personligt mene at de næste 600 var givet godt ud til en Yamakawa 375, så man får dvi, indbygget scaler samt divx/xvid/mpeg4 support. (Jeg har selv 365' eren, og er rigtig godt tilfreds..!)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes