Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 November 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej Alle sammen.

jeg har kigget på mange af dem der har hjemmebio med projektor, der er nogle der bruger et filter foran, for at opnå bedder kontrast og farve.

Hvilket filter er det i bruger ?

Og hvor kan man købe det ?

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 November 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Det mest brugte filter er CCR filtre - dvs. rødlige/magenta filtre. Det jeg selv bruger er et CC40R filter - man kan også anskaffe sig CC20R og CC30R filtre, hvor jo større tal, jo mere rødligt er det.

Man skal så bagefter justere alle 3 farver enkeltvis og korrigere farve, lysstyrke og kontrast for at få fuldt udbytte af filteret. Jeg vil anbefale at du bruger en kalibrering-dvd til at justere projektoren med, så du får den rigtige farvebalance.

Billede af mit CC40R filter på min Sony VPL HS10:

Ingen tvivl om, at du med en korrekt kalibrering får godt sort- og kontrastniveau og varme farver, men matche f.eks. en god DLP'er kan den ikke. Træerne vokser ikke ind i hilmlen...

Søg på nettet efter disse filtre - jeg kan ikke lige pt huske hvem der forhandler dem, men søg og du skal finde...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 November 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Et rødt filter ? kan du ikke være rar at forklare nærmere, hvorfor rødt/magenta ?

Jeg læste et sted på nettet, men kan ikke finde det igen, at det filter man skulle bruge var grå, hvad gør de ?

Jeg kan også se her på sitet at andre bruger et Hoya filter, hvad der det for et filter, har sendt ham en PM.

Det er en DLP maskine jeg vil sætte et filter på.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 November 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

slet ikke flere, de kan hjælpe.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Et rødt filter ? kan du ikke være rar at forklare nærmere, hvorfor rødt/magenta ?

Jeg læste et sted på nettet, men kan ikke finde det igen, at det filter man skulle bruge var grå, hvad gør de ?

Jeg kan også se her på sitet at andre bruger et Hoya filter, hvad der det for et filter, har sendt ham en PM.

Det er en DLP maskine jeg vil sætte et filter på.

Rødt/magenta, fordi flertallet af de pærer som bruges i projektorer har en tendens til at være en anelse for kraftige i det blå/grønne segment, hvilket giver lyset en anelse 'kulde'. Det røde filter kan kompensere for den manglende rødtone og forøge kontrasten samt forbedre sortniveaut (fordi filteret blokerer en anelse for lysstyrken). Omkostningen er et lille tab i de hvide farver som ikke længere vil fremstå 'snehvide' men mere 'varme/tonede'.

Nogle bruger også gule filtre men det er overvejende røde som bruges i projektorsammenhæng. Et gråt filter kan jeg forestille mig brugt kun for at forøge kontrast og sortniveau og ikke for at kompensere for underskud i en af grundfarverne. Det kan være sådan et filter er bedre til en DLP? Hvordan synes du selv farvebalancen er i din DLP'er - hvad er det for en?

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 November 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg så en side med screenshots med og uden filter. Én dansk side men kan ikke huske hvilken. Ud fra screenshotsne, så så det bare ud som om at billedet blev mørkere men ikke bedre.
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Måske har et gråt filter den samme effekt som brugen af et gråt lærred. Jeg bruger også selv et gråt lærred og her er fordelen ret tydelig:

Screenshot1 - hvidt lærred øverst - gråt lærred underst:

Screenshot2 - kun gråt lærred:

Læg især mærke til himlen, der med et gråt lærred er blå hele vejen hen og de sorte nuancer. Indy's hudfarve er også mere realistisk og varm.

vh Thomas

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2004 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Ja skal jeg have projektor skal jeg også have gråt lærred!
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 November 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Ok forstår nu det med den røde farve.

Det er en InFocus X2, farverne syntes jeg er gode og ønsker ikke at ændre på dem, men vil godt se sådan et grå filter, slet ingen der kender det der bruges ?

Skulle forbedre kontrasten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes