| Forfatter |
|
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 27 November 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Som det ser ud nu bruger jeg desværre kun min kedelige hvide væg til projektoren, men jeg skal nu på jagt efter noget lærred og søger lidt forslag.
Jeg er nemlig meget i tvivl om hvad jeg skal bruge af gain når det nu er CRT vi taler om.
Og ville der være fordel ved at vælge grå over hvid?
Det må MEGET gerne være rulle lærred eller motorlærred. :)
|
| Til top |
|
| |
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 27 November 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver ikke hvilken CRT du har, men da CRT projektorer typisk har et højt kontrast forhold, men sjældent ret meget lys bør du vælge et hvidt lærred med en gain på ca. 1,3 eller måske endda lidt over.
Hold dig fra de grå lærreder, de er beregnet til LCD projektorer der har en høj lysstyrke, men en dårlig kontrast. Det grå lærred hjælper med til at øge kontrasten, men ændre farvebalancen.
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 06:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
lorx skrev:
Hej.
Som det ser ud nu bruger jeg desværre kun min kedelige hvide væg til projektoren, men jeg skal nu på jagt efter noget lærred og søger lidt forslag.
Jeg er nemlig meget i tvivl om hvad jeg skal bruge af gain når det nu er CRT vi taler om.
Og ville der være fordel ved at vælge grå over hvid?
Det må MEGET gerne være rulle lærred eller motorlærred. :) |
|
|
Jeg bruger selv et 92" 16:9 ISF certificeret fastramme lærred fra Da-Lite med gain på 1.3 - købt hos crtcinema.com for ca. 4450kr inkl. alt (told, moms, fragt etc ) 4 dages levering fra USA..
Hvis din projektor ikke har så meget lys, kan du også gå efter et med gain på 1.5, men du bør ikke gå højere.
Et hvidt med gain på 1.0 er altid det ideele.
Jeg vil på det kraftigste advarer imod rulle lærreder. De kryller med tiden og disse buler/krøller bliver lette at se, især ved bevægelser i billedet.
Et motorlærred kan være ok, hvis dugen er tung og tyk nok.
Men fast ramme er altid nr 1.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
akerman Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hvad hvis man har projektor i stuen? sådan et kæmpe fastramme
lærred er vel ikke så kønt at se på :/ er det virkelig alle
rullelærreder der bliver krøllede med tiden?
og hvor køber folk lærreder? synes ikke lige jeg kan finde noget ordentligt på edbpriser.dk .. kigger lige på crtcinema.
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|

Mit problem er nu at mit rum nu engang er som det er og at der er en dør mit i det hele på alle vægge og har ikke mere end højst 1.70m væg på nogle af mine sider og rummet er desværre hellere ikk helt firkantet som også kan ses på billedet, derfor er et rulle lærred eller motor lærred at fortrække fra min side af x[
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg har set at mange af dem der har høj gain rent faktisk har en dårligere syns vinkel end dem med mindre, er det noget der genere meget ude i siden eller hvordan ser det ud med det? ;)
|
| Til top |
|
| |
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv et projecta lærred med en gain på 1,3. Jeg har aldrig lagt mærke til, at der er problemer med synsvinklen.
Jeg vil give Webmonkey ret i, at det er en fordel med et fastrammelærred. Mit rulle lærred begyndte ret hurtigt at bule, så det ser ret sjovt ud, når der er panoreringer i filmen. Jeg regner med at lave det om til et fastrammelærred når jeg får tid...
Jeg har set, at man kan få nogle rullelærreder med stivere, der spænder lærredet op på tværs, men de koster hvist en formue.
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Høj gain lærrederne har også, ud over synvinkelbegrænsningen, den ulempe, at de ændrer farvetone ved ændrede vinkler ( feks ved hovedbevægelser eller hvis I er flere, der kigger, ser I ikke samme farvetoner .)
(jeg bruger også et med 1,3 gain - et Vidikron motorlærred, ingen buler eller noget, men har en lille tendens til at "svippe" lidt ud, helt nederst på lærredet ( har haft det flere år! )- dog ikke noget problem ).
De forskellige prøver ( lånte dem af Lissau) jeg har testet med højere gain tal ( 1,5 - 2.0- 2,8 ) havde alle sammen en "sjov" genskins/spejleffekt ( kan ikke beskrive det mere præcist -beklager .) som jeg fandt irreterende/unaturlig, jeg tror, at det har noget at gøre med de glasstykker,( eller hvad de nu bruger) der samler lyset og begrænser synsvinkelen.
så mit råd ville også være at holde dig fra grå lærreder ( så længe vi snakker CRT) og få et hvidt med 1.0 til 1.3 gain.
Prøv og se om du ikke kunne låne et par prøver, så kan du selv vurderer, hvad du fortrækker. __________________ dj
|
| Til top |
|
| |