I kan sagtens finde en god projektor i 10000-15.000 kroners klassen. Selv foretrækker jeg DLP projektorer, selvom de har en lavere opløsning end LCD projektor til samme pris, men det er en smags sag. I må ud at kigge på de forskellige modeller, inden I bestemmer jer.
Grunden til at jeg foretrækker DLP er: bedre sortniveau og bedre kontrastforhold. Der er, efter min mening bedre dynamik og "punch" i billedet. Endvidere har jeg også set adskillige LCD projektorer, som har mistet farve og kontrast efter nogen tids brug, og det er også medvirkende til at jeg går uden om den teknologi.
Mulige kanditater LCD: Sanyo PLV-Z2 og PLV-Z3, Panasonic PTAE-500 og PTAE-700.
Mulige kanditater DLP: Toshiba MT-200, Infocus SP-4805
For nogle måneder siden, stod jeg i samme situation som jer. Jeg valgte at købe en projektor, og at bruge den som TV. Det har jeg så gjort i nogle måneder nu, og her er mine erfaringer:
Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er lige gode, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 eller 2,5 gange billedets bredde er passende.
Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. F.eks. er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige

Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en fremragende kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.
Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.
Man kan godt bruge en glat(!) hvid væg som lærred, men det er ikke det optimale. Et godt fastrammelærred er det bedste. Selv har jeg dog fremstillet et "lærred" ved at male en plade, som jeg har hængt op på væggen.
Et minianlæg kan godt bruges til at gengive lyden, og det lyder sikkert bedre end de indbyggede højttalere i et TV, der som regel er af en dårlig kvalitet. Men når I får et stort billede, er jeg overbevist om I på et tidspunkt også får lyst til at få stor lyd. (Godt det snart er jul).
Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig.
Håber I kan bruge mine erfaringer til noget.
PS: velkommen på hifi4all