Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 16:9 billede på projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sedahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Status: Offline
Sendt: 30 December 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Hitachi pj-tx100 og en H/K dvd 22 forbundet via s-video kabel.

Mit problem er at selvom jeg både på projektor og dvd har valgt at se 16:9 billede, er der stadig en sort bjælke over og under billedet. Der mangler ikke noget i billedet, og det skal som sådan heller ikke værre større, det irreterrer mig bare når nu jeg mener jeg burde kunne køre "ægte" 16:9.

Er der nogen der kan peje på en lille detalje jeg har overset ?

mvh

Svend-Erik Dahl

Til top Vis Sedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedahl

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Sedahl skrev:

Hej

Jeg har en Hitachi pj-tx100 og en H/K dvd 22 forbundet via s-video kabel.

Mit problem er at selvom jeg både på projektor og dvd har valgt at se 16:9 billede, er der stadig en sort bjælke over og under billedet. Der mangler ikke noget i billedet, og det skal som sådan heller ikke værre større, det irreterrer mig bare når nu jeg mener jeg burde kunne køre "ægte" 16:9.

Er der nogen der kan peje på en lille detalje jeg har overset ?

De fleste film er ikke i decideret 16:9. 16:9 er 1,78:1, mens mange film er enten 1,85:1 eller 2,35:1. Jeg gætter på det er dét problem du løber ind i.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hej Svend-Erik.

Kan det skyldes at den film du har brugt er i CinemaScope (1:2.35) og ikke WideScreen (1:1.85) format?

Tjek også om filmen er anamorfisk indspillet - det plejer at stå på bagsiden.

Det er normalt med sorte barer når der vises CinemaScope film på et 16:9 display - de vil dog være betydligt mindre end på et 4:3 display.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Sedahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Sendt: 30 December 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Tak skæbne der er hurtigt svar man får her, tak for det.

Det jeg kan forstå er at det er en ganske normal oplevelse, det var da rart at vide. Jeg syntes bare ikke jeg har set det på noge af de screenshots man ser, indstiller i tingene sådan at bjælkerne komme uden for lærredet ?

Har i øvrigt lige tjekket hele min film samling, ingen af dem er 1,78:1. Hvorfor indspiller man ikke film i dette format, jeg troede det var en standard.

Tak for hjælpen, Svend-Erik

Til top Vis Sedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sedahl

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 December 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Siden det første spørgsmål nu er besvaret vil jeg være så grov at stille et andet spørgsmål omkring problemer med aspect ratio, som jeg oplever mellem min Yamakawa 365 og Hitachi TX100.

På en håndfuld af mine film, som alle er Widescreen af den ene eller anden art, viser projektoren ganske vist billedet i widescreen (når aspect ratio på den er sat til 'normal'), men billedets bredde er kun hvad der svarer til det areal, der bruges når man viser 4:3 på projektoren. Og uanset hvordan man zapper rundt med 'aspect ratio' på projektoren, bliver siderne ikke fyldt ud.

Nu skulle man tro, at det var fordi jeg havde fået indstillet dvd-afspilleren til 4:3, men dette sker kun med nogle få film, og selvom den er indstillet til 16:9. Jeg går ud fra, at det må være et problem, der har med dvd-afspilleren og ikke projektoren at gøre. Det mærkelige er, at hvis jeg ændrer dvd-afspillerens setup til 4:3, så kan jeg med projektorens omskifter få billedet til at fylde bredden ud, men om billedet er helt rigtigt eller strukket, er det lidt svært at vurdere.

- nogen idé om hvad det kan skyldes?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 December 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hej Art,

For mig lyder det som om de film du oplever det beskrevne problem med ikke er optaget anamorfisk, dvs. de simpelt hen ikke er lavet til at kunne udnytte hele bredden i widescreen. Det hasåledes ikke noget med din DVD afspiller eller projektor at gøre.

/Nwilan Glirt

Til top Vis Nwilan Glirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nwilan Glirt

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Nwilan Glirt skrev:

Hej Art,

For mig lyder det som om de film du oplever det beskrevne problem med ikke er optaget anamorfisk, dvs. de simpelt hen ikke er lavet til at kunne udnytte hele bredden i widescreen. Det hasåledes ikke noget med din DVD afspiller eller projektor at gøre.

/Nwilan Glirt

Jeg har ikke set efter på filmene, om de er anamorfiske, men det kan godt tænkes, at det er det, der er problemet. Men alligevel fatter jeg det ikke helt.

Når filmene hedder 'widescreen' på coveret, burde de så ikke kunne udnytte hele billedbredden på en 16:9-projektor, også selv hvis det ikke er i samme kvalitet som anamorfiske. Måske har jeg ikke helt fattet, hvad det anamorfiske betyder, men er der ikke noget man kan gøre for at vise disse film rigtigt? Er der nogen dvd-afspiller, der gør det bedre eller vil det være det samme på alle?

Jeg prøvede i går at se 'Taxi', men uanset om jeg brugte dvd-afspilleren eller computeren, fik jeg kun et 16:9-billede inden for 4:3-bredde, dvs. ret småt.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes