Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sanyo Z3 støj niveau (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ries
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu haft min projektor i 3 uger og jeg synes den larmer mere end en jeg så i en butik, der havde den på display (lampe kører i "halv" effekt).  Udover blæseren afgiver den også en let højfrekvent summen fra udblæsningen (der hvor der splides lys ud på siden). Når blæserne stopper, når den slukkes, raller de også lige før de går istå. Har i også disse "lyde" ?

/Ries

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Det er meget normalt, at man synes tingene larmer mere, når man får dem hjem til sig selv. I udstillingslokaler er der som regel støj fra andre kilder såsom andre kunder, andre produkter, muzak i baggrunden, trafikstøj o.s.v.

Selv kan jeg ikke fordrage, når der er noget der står og suser hele tiden, og derfor er jeg igang med, at bygge en støjdæmpningskasse, til min egen projektor.

Selvom du er irriteret over støjen fra projektoren, kan du trøste dig med at den faktisk støjer mindre, end mange andre projektorer på markedet.

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Ries skrev:
Jeg har nu haft min projektor i 3 uger og jeg synes den larmer mere end en jeg så i en butik, der havde den på display (lampe kører i "halv" effekt).  Udover blæseren afgiver den også en let højfrekvent summen fra udblæsningen (der hvor der splides lys ud på siden). Når blæserne stopper, når den slukkes, raller de også lige før de går istå. Har i også disse "lyde" ?

/Ries

Jeg synes også min Z3 "larmer" mere end da jeg fik den - den har været sendt ind til firmware update - så jeg bilder mig ind at der er sket noget under transporten... I virkeligheden tror jeg dog at det er rent psykologisk - den larmer faktisk ikke meget... Jeg havde på et tidspunkt en Hitatchi PJ-TX100 på prøve, den havde også en "rallen" når blæseren kørte ved lave omdregninger, dvs under opstart og nedlukning - tydeligvis måtte denne rallen foresage en anden mere højfrekvent lyd når blæseren kører ved fulde omdregninger... Min Z3 har så vidt jeg husker ikke dette problem.

Prøv evt at optage lyden fra din Z3's start/lukning på din computer og post filen et sted hvor vi kan lytte til den - selvfølgelig kan vi ikke vurdere lydstyrken, men støjens art kan jo godt vurderes og sammenlignes.

chrhall
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2005
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det er meget normalt at normale blæsere der kører på halv kraft giver slæbestøj fra kuglelejerne, det er et kendt casemod problem :D

Hvis man har mod på det kan man jo udskifte blæseren med en papst eller noget andet fra en low-noise producent.

Til top Vis chrhall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrhall

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fået en Z3'er og den larmer også mere end jeg havde forventet.
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Jeg har lige fået en Z3'er og den larmer også mere end jeg havde forventet.

Har du set andre projektore i drift? - Hvis man har læst sig til at "20 db svarer til en svag hvisken, 30 db svarer til visne blade der rasler i vinden", og den slags lamme sammenligninger, ja så kan man måske nok blive forbløffet af Z3'erens 23 db. Jeg har dog endnu ikke hørt en projektor i den prisklasse larme mindre.

Iøvrigt er det jo vigtigt at vælge "theater black" lamp mode! - ellers larmer den selvfølgelig meget mere....

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget der hedder theater black lamp mode, men A1, A2 osv.

Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Nemlig - den der kommer lige efter A2 (halv "fyldt" pære) - det er den! - jeg mente den hedder theater black, men pyt med det - det er ihvertfald den mest støjsvage og samtidigt den mest skånsomme for pæren. Fyr lidt op for contrast og sluk lyset i stuen og den er hjemme ;-)

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Ja undskyld, i manualen står der Theater black lamp mode! Og her forholder den sig støgsvag i modsætning til A1, hvor den kører op og ned med blæseren.

Molokgehenna
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Nogle der har en tegning/idé til den perfekte støjdæmpende kasse til en Z3'er?

Kunne være rart

Til top Vis Molokgehenna's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Molokgehenna

Jeffen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lige fået en og er overrasket over larmen, jeg synes den siger ligeså meget som min gamle ae300, når jeg går på halv pære er der ingen ændring i forhold til A1,A2 mode er det normalt?

A wise man once said, forgiveness is divine, but never pay full price for late pizza
Til top Vis Jeffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeffen

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Molokgehenna skrev:

Nogle der har en tegning/idé til den perfekte støjdæmpende kasse til en Z3'er?

Kunne være rart

Hvad med at kopiere dette design:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=ec21a10f0046 82962b720f53df3ade51&t=549597

Jeg har selv lavet en hushbox, men den er desværre ikke så flot som den jeg har linket til.

Iøvrigt kan jeg varmt anbefale at lave en hushbox. Hvor er det dejligt at slippe for den forbandede larm! Held og lykke med projektet.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Synes I virkeligt der er brug for en hushbox til z3 i black theater mode?

Jeg synes ikke den gør meget væsen af sig med blæseren på nedsat styrke.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

Ja, jeg har endnu ikke oplevet en projektor som jeg ikke syntes larmede for meget.

Clifton skrev:

Nej, men det er jo også meget individuelt, hvad man kan acceptere af støj. Personligt hader jeg, når der er noget der står og suser hele tiden, mens andre er helt ligeglade. Jeg håber man en dag opfinder en lydløs projektor. Indtil da lever jeg med min hushbox.

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil godt lige komme med en rettelse! Efter at jeg fandt ud af at bruge black theater mode (den halve lampe), så syntes jeg ikke den støjer ret meget. I hvert fald ikke så meget at det generer mig. Det var fordi jeg i starten brugte A1 mode, hvor den kører op og ned i styrke, at jeg syntes den larmede. Dog er min begyndt med at den blinker lidt i lysstyrken ved hvid baggrund, når jeg kører black theater mode :( Man ser det ikke i film, men ved websurfing og lign. er det træls.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Dog er min begyndt med at den blinker lidt i lysstyrken ved hvid baggrund, når jeg kører black theater mode :( Man ser det ikke i film, men ved websurfing og lign. er det træls.

Det problem har jeg også haft. Det skyldes som regel bare, at lysbuen i pæren står og skifter mellem 2 punkter. Prøv at lade projektoren køre med pæren på fuld styrke i mindst 8 timer i træk. Selv lod jeg min køre 16 timer i træk, og det løste problemet for mig.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Clifton skrev:

Ja, jeg har endnu ikke oplevet en projektor som jeg ikke syntes larmede for meget.

Clifton skrev:

Nej, men det er jo også meget individuelt, hvad man kan acceptere af støj. Personligt hader jeg, når der er noget der står og suser hele tiden, mens andre er helt ligeglade. Jeg håber man en dag opfinder en lydløs projektor. Indtil da lever jeg med min hushbox.

Hvor meget siger din hushbox?

Jeg har et par 12db pabst blæsere i min pc, og de siger da også lidt - på 12 v, vel at mærke på 7 v siger de ikke så meget, men stadigvæk.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:

Hvor meget siger din hushbox?

Jeg har et par 12db pabst blæsere i min pc, og de siger da også lidt - på 12 v, vel at mærke på 7 v siger de ikke så meget, men stadigvæk.

Jeg har ikke lavet støjmålinger på min box, da min lydtryksmåler slet ikke kan måle så svag en støj. Lydløs er den dog ikke, men selv de mest støjsvage projektorer på markedet lyder som en jetmotor ved siden af mit system.

Jeg anbefaler, og bruger selv, pabst blæsere.

Molokgehenna
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

perejvind, må vi ikke se din hushbox??
og evt. se tegningerne til den også?

og syntes du det var værd at få den box på, eller kan det ikke rigtig betale sig..?
Til top Vis Molokgehenna's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Molokgehenna

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes