Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Scaler på projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
palle2612
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Har nu i en rum tid fulgt med på denne tråd, da jeg selv står for at købe en projektor ( har endelig fået grønt lys fra konen) Jeg tror det bliver en Panny 700. Da det nok er den der mht. opstilling passer bedst til mig. Men jeg har lige et par spørgsmål der gerne skulle opklares. Det skal lige siges at jeg i samme forbindelse skal have snurre-rundt anlæg, Det bliver også Panasonic ( Den nye DVD og Reciver med HDMI. 2 Kabler plus højttalerkabler til et komplet Surround vil være for fedt.

DVD'en byder på opscalering til 720p/1080i, er det ikke også mulig i projektoren, eller er det ikke det samme.???  Er det det så en nødvendighed med DVD der kan scale, jeg tænker på om man kan "nøjes" med en der ikke kan scale, hvis projektoren nu kan. I denne forbindelse vil jeg lige spørge hvor mange der har normal 576p kørende på deres projektor som er HDTV native. Er bare nysgerrig, da jeg også engang havde kikket på en pj. med 1024 x 576. Og er billedet så meget bedre ved 720p. Er  film kun optaget i 576p eller er det mere..

Er ny, håber på forståelse af spørgsmål.

Palle 

Til top Vis palle2612's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af palle2612

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke din dvd-afspiller har scaler, ordner din projektor det. Når der er mange, som foretrækker at gøre det i dvd-afspilleren, skyldes det blot, at skaleringsprocessen typisk udføres bedre der (det vil sikkert også gælde med det, du nævner). Men ja, man kan godt nøjes med een der ikke skalerer.

Europæiske dvd-film har ganske rigtigt 576 linier, så afspillere med 1024X576 er ganske rigtigt tættere på originalen, men dog kun i antal vandrette linier. 

Udover at højere opløsning giver mindre synlighed af de enkelte pixels, er fordelen ved projektorer med højere opløsning vel, at de er forberedt til materiale i HD-opløsning. Desuden vil man med amerikanske dvd'er, som har 480 linier, sikkert få bedre billede på en 720-liniers end på en 576-liniers projektor. Blot et gæt, dog.

Giv endelig besked om resultatet, hvis du ender med Panasonic-sættet. Der er sikkert ikke ret mange, der har prøvet dette endnu med hdmi til det hele, og Panasonic gør det jo muligt at opleve det til rimelige priser.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

palle2612
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej Vanderlay

Mange tak for det hurtige svar. Efter en lille tænke pause........ må det da også være bedre med 720-linier i DVD'en da det der burde være mulig at styre hver enkelt pixel af de 720 som HDTV giver, men hvad med de 1280 pixel. Jeg kan regne ud at 720 er 576 x 1.25 = 720. Men 720 x 1.25 = 900, altså hvis scalering forøges med 1.25 er det jo stadig pixels i overskud. 900 x 720 hvis i forstår..

Til top Vis palle2612's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af palle2612

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg må indrømme, at den del har jeg heller aldrig fattet helt. Der har været nogle diskussioner af dette tidligere. Sagen er, at en PAL-dvd indeholder 576X720 pixels uanset om den er i widescreen eller ej, så billedet må nødvendigvis blive strukket uden at blive deformt af den grund.

Jeg tror dog ikke du skal regne med, at det er et problem, at afspilleren skal skalere bredden med en anden faktor end højden.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes