Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 12:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 16:9 format - og så alligevel ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper1721
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har skiftet mit gamle TV ud med et 16:9 TV, men har problemer med at udnytte formatet.

Jeg forstår udemærket at når der sendes i 4:3 format, resulterer det i "fede ansigter" hvis jeg jeg bruger 16:9 format på tv'et. Mit problem er dog at når tv'et står til 4:3 og jeg kan se der er sorte bjælker i top og bund, slår jeg over til 16:9 format. Men de sorte bjælker er forsat i top og bund, de virker altså som om tv'et blot trækker det midterste område af skræmen i breden, og ikke i højden så rammerne forsvinder. Resulatet er fede ansigter med sorte bjælker i top og bund. Hvorfor?

Jeg har også afprøvet med DVD i 16:9 og resultatet er det samme, de sorte bjælker i top og bund er præcis lige høje uanset om det er 4:3 eller 16:9, 16:9 trækker bare billedet i bredden.

Er der en fejl på fjernsynet, eller har jeg misforstået noget?

Til top Vis Jesper1721's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper1721

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jesper1721 skrev:

Jeg har skiftet mit gamle TV ud med et 16:9 TV, men har problemer med at udnytte formatet.

Jeg forstår udemærket at når der sendes i 4:3 format, resulterer det i "fede ansigter" hvis jeg jeg bruger 16:9 format på tv'et. Mit problem er dog at når tv'et står til 4:3 og jeg kan se der er sorte bjælker i top og bund, slår jeg over til 16:9 format. Men de sorte bjælker er forsat i top og bund, de virker altså som om tv'et blot trækker det midterste område af skræmen i breden, og ikke i højden så rammerne forsvinder. Resulatet er fede ansigter med sorte bjælker i top og bund. Hvorfor?

Der må være flere 16:9 modes end dét på tv'et - ved 4:3 materiale med sorte bjælker skal du bruge en "zoom" funktion. Den kan hedde forskellige ting på forskellige tv.

Jesper1721 skrev:
Jeg har også afprøvet med DVD i 16:9 og resultatet er det samme, de sorte bjælker i top og bund er præcis lige høje uanset om det er 4:3 eller 16:9, 16:9 trækker bare billedet i bredden.

Dette er lidt anderledes, da der her er tale om ægte 16:9 (i de fleste tilfælde). Her mangler du bare at sætte din DVD-afspiller op til at du har et 16:9 tv, så sender den et ægte 16:9 signal, som passer når tv'et står i 16:9. Gør du ikke dét, så laver DVD'en signalet om til et 4:3 signal med sorte bjælker, og dette giver ringere billedkvalitet end det ægte 16:9 signal.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Jesper1721
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret - DVD-afspilleren skulle ganske rigtigt bare sættes op til 16:9 så det kører nu...

På antennesignalet har jeg dog ikke løst problemet, kan der være 16:9 fjernsyn som ikke kan håndtere at konvertere 4:3 med bjælker til 16:9? Der er et Zoom format på fjernsynet men det Zoomer blot lidt ind på 4:3 formatet (gør det lidt større), det udnytter ikke hele breden på skærmen, der er stadig en del sort bjælke.

Det skal siges at det ikke er en dyr model jeg har købt, en imidlertidig mens jeg venter på fladeskærme kommer ned i pris og op i kvalitet

Til top Vis Jesper1721's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper1721

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jesper1721 skrev:
På antennesignalet har jeg dog ikke løst problemet, kan der være 16:9 fjernsyn som ikke kan håndtere at konvertere 4:3 med bjælker til 16:9? Der er et Zoom format på fjernsynet men det Zoomer blot lidt ind på 4:3 formatet (gør det lidt større), det udnytter ikke hele breden på skærmen, der er stadig en del sort bjælke.

Jeg kender jo ikke alle tv på markedet, så jeg skal da ikke udelukke at der et sted derude findes et tv der ikke kan zoome ordentligt - i mine glade Fona dage havde vi vist et Arena der ikke kunne, men det er ret sjældent. Jeg ville _aldrig_ købe et 16:9 fjernsyn uden zoom - så hellere et 4:3 tv.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes