Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Mt200 eller Z2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Towli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg vil ha' en projektor og troede egentlig at det skulle være Benq 5120'eren. Efter at have læst rundt omkring på nettet har jeg imidlertid indsnævret mine potentielle maskiner til værende Toshiba MT200 eller Sanyo Z2'eren da disse koster max. af hvad jeg vil bruge på en projektor.

Jeg skal bruge den til at se Matador ;) og films i et rum der er rimeligt svært at få totalt mørklagt og jeg prioriterer meget at kunne få et stort billede. -Iøvrigt skal den være 16 øhh... (det der widescreen).

Jeg er totarl noob borset fra kig på nærværende forum og norske AVforum, samt projectorcentral.com

Efter hvad jeg har kunnet se mig til i HIFIklubbens demorum, er jeg ikke specielt følsom overfor den der regnbue-ting. -Hos Hifi klubben gad de ikke stille en Benq 5120 op så jeg kunne se den i funktion, så jeg kan ligeså godt købe en ubeset maskine i Tyskland.

Hvad skal jeg købe til de der max. 10000 (jeg ved godt det er et klassisk lidt åndsvagt ?) Jeg hælder mest til MT200, da mange siger at dlp giver et betydeligt bedre billede end Lcd (testen på Tomshardware siget at z2 er den eneste overvejelse man bør gøre sig, hvad angå LCD).

1000 tak for et råd

/T

Til top Vis Towli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Towli

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Der er allerede skrevet meget omkring disse to projektorer, så hvis du kigger dig omkring vil du kunne finde mange timers læsning herinde. Også spørgsmålet omkring LCD kontra DLP er der blevet skrevet meget om.

Begge de to projektorer du har fundet, er udmærkede bud på en projektor til hjemmebiografen. De har hver deres fordele og ulember:

Sanyo Z2 vinder på opløsning og lens shift.

Toshiba MT200 vinder på kontrast og sortniveau.

Selv er jeg DLP mand, så jeg ville vælge MT200. I forhold til MT200 giver Z2 et fladt og livløst billede, men det er bare min mening. Andre vægter opløsning højest og ville vælge Z2. Du må ud at kigge på de to modeller. Det vigtigste er hvad du selv synes er bedst.

Towli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret PE

Du skriver "Sanyo Z2 vinder på opløsning og lens shift."

Skal det ikke forståes sådan at hvis min prioritet er stor skærm bør jeg vælge Z2'eren?

/T

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Towli skrev:

Tak for svaret PE

Du skriver "Sanyo Z2 vinder på opløsning og lens shift."

Skal det ikke forståes sådan at hvis min prioritet er stor skærm bør jeg vælge Z2'eren?

/T

Ja, men "stor" afhænger jo af hvor tæt du sidder på lærredet. Hvis du f.eks. har et lærred der er 160 cm bredt og kun sidder 2 meter fra, så er billedet jo "meget stort". Hvis du derimod sidder 10 meter fra det samme lærred, så er billedet jo "lille". Jeg vil mene at hvis du vil ret meget tættere på end 2*billedets bredde, så bør du vælge Z2´eren. (I eksemplet ovenfor er det 3,2 meter)

MT200´erens lave opløsning gør at billedet virker pixeleret hvis du kommer tættere på end det.

Towli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ehm...Jeg kom til at tænke på...Hvad kan man bruge en høj opløsning til hvis man kun vil se film? Er en dvd indspilelt på højere opløsning end de 800*600 pixels en mt200 kan vise?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Towli skrev:
Ehm...Jeg kom til at tænke på...Hvad kan man bruge en høj opløsning til hvis man kun vil se film? Er en dvd indspilelt på højere opløsning end de 800*600 pixels en mt200 kan vise?

En MT200 har 848x480 pixels (hvis jeg ikke tager meget fejl?), ikke 800x600. Det svarer til opløsningen på en NTSC DVD (eller rettere, en NTSC DVD har en opløsning på 720x480 pixels, men fordi pixels'ne er kvadratiske kræves der 848x480 pixels for at vise det), mens PAL DVD er 720x576 - hvilket kræver 1024x576 for at vise billedet uskaleret i 16:9 (dette matcher f.eks. også en 1024x768 4:3 projektor). _I princippet_ har du ikke brug for flere pixels end dette til de to opløsninger - flere pixels betyder dog mindre "hønsenet", og er derfor generelt en fordel - det er dog svært at sammenligne opløsninger på tværs af de to teknologier LCD og DLP, da DLP har grundlæggende mindre hønsenet og derfor kan nøjes med lavere opløsning uden at hønsenettet er dominerende. Problemet opstår først og fremmest i dét øjeblik (som efterhånden rykker tættere og tættere på med hastige skridt) hvor HDTV-materiale bliver mere udbredt - her vil projektorer med højere opløsninger vinde en del mere end en projektor med lav opløsning.

Jeg har ikke med egne øjne set en MT200, men jeg har set et par projektorer af nogenlunde tilsvarende kaliber, og det var ikke ligefrem imponerende.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu set en MT200 i aktion!

Hvad angår screendoreffekt, så er denne projektor i denne opløsning klart det bedste jeg endnu har set...

Betragtede lærredet på klods hold og kunne konstatere at de enkelte pixels umidlbart sad tættere, end for eksempel på en ScreenPlay 4805 !! Denne illusion kan enten skyldes en speciel software i projektoren eller blot en bedre chip! (Ved det ikke)

Alt i alt var jeg yderst imponeret af denne projektor, EKSTREMT lydløs, flotte farver, fantastisk kontrast og alt ialt et meget levende billede!

Af disse tre du nævner vil jeg helt klart anbefale MT200'eren!!!!

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes