Forfatter |
|
Bendix Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står og skal til at investere i noget nyt billede til mit anlæg, og er blevet meget i tvivl...
Jeg kan absolut ikke finde ud af om FladSkærm eller projektor er det smarteste at købe...
Min vurdering er at det klart er lækrest med en projektor til film, men
jeg er blevet meget i tvivl om det nu også er så fedt til hverdagsBrug
- Nyheder og alm. udsendelser.
1: Jeg har hørt at der skulle være mange problemer med projektorer -
mange reperationer i forhold til alm. tv - holder det overhovedet ,
eller var det mere for år tilbage?.
2: Hvad er jeres erfaringer mht. belysning i stuen - mister man for mange af de "sorte" detaljer ved alm. belysning ?
3: Hvad er jeres erfaringer med Projektor til hverdagsBrug - i stedet for alm. TV?
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en projektor som TV.
Det har jeg gjort i nogle måneder nu, og her er mine erfaringer:
Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 til 2,5 gange billedets bredde er passende.
Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.
Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.
Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video.
Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK. Jeg synes det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille TV.
Håber du kan bruge mine erfaringer til noget. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Bendix Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for uddybende svar
Min umiddelbare tanke, var at når jeg ser alm. tv ville jeg zoome det
ned til 42" eller lign. - derved burde jeg også få lidt bedre
kontrastForhold i dagslys - velvidende at det ikke hjælper på
sortBallancen.
Tror du ikke at jeg vil undgå den "dårlige" kvalitet på den måde
- eller vil det stadig være dårligere end alm. TV? Det er størrelsen
der gør det ikke ?
Hvordan med leveTid og reperationer - er det ligeså pålideligt som et alm. TV ?
|
Til top |
|
|
BinX Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 363
|
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hardy Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 79
|
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
BinX skrev:
Hvis du er nervøs for sortbalancen ku du jo overveje at købe en DLP projektor... den har et noget bedre sort niveau end f.eks en LCD projektor |
|
|
En DLP projektor hjælper da ikke på sortbalancen under dagslys forhold - den kan jo ikke gøre lærredet mørkere...  __________________ A break-in period is an excuse made up by some audio manufacturers to get your ears used to the bad sound.
|
Til top |
|
|
Bendix Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hardy skrev:
BinX skrev:
Hvis du er nervøs for sortbalancen ku du
jo overveje at købe en DLP projektor... den har et noget bedre
sort niveau end f.eks en LCD projektor |
|
|
En DLP projektor hjælper da ikke på sortbalancen under dagslys forhold - den kan jo ikke gøre lærredet mørkere...  |
|
|
Nej Netop - det er lige det der er min bekymring...
Hvordan er jeres erfaringer med levetid og fejl på projektorer - er de pålidelige ?
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først vil jeg sige, at jeg har nøjagtig samme erfaringer som perejvind mht. TV kigning.
Mht. levetid, fejl på projektorer og pålidelighed. Alt kan jo ske, men jeg har ingen problemer haft med min PT-AE700. Kender en del andre som også kører uden problemer.
Mht. sortniveau så er Sony HS50 ret god i mine øjne. Mht. dagslys kan jeg kun anbefale mulighed for mørklægning. Det kan gøres ret billigt - se evt. min tråd (klik ved min underskrift)
|
Til top |
|
|
Bendix Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
# L.B. - meget fint.. Fantastisk setUp du der har  Står selv med en 3805, og er nok ved at købe 705'erne istedet for 805'erne - mest pga. den langt højere pris for 805.
Dertil køber jeg en 3910... Jeg er dog meget tvivl om jeg skal vælge plasma eller projektor  Det skal være enten eller for mit vedkomne..
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bendix skrev:
# L.B. - meget fint.. Fantastisk setUp du der har Mange tak!
|
|
|
Jeg har i hvert aldrig fortrud købet af projector... mit TV stod først bagved, men røg ud efter ikke at have været tændt i en måned!
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bendix.
Jeg kan også tilslutte mig Perejvind's kommentar. Et alm. analogt tv-signal ser ud af H... til på projektor - så er det næsten underordnet hvorvidt det er en 10K lcd-projektor eller en 40K DLP. Du skal også tænke på, at pærens levetid bliver opbrugt hurtigere når du bruger din projektor som 'tv' - nye pærer koster fra ca. 3.000kr og opad.
Hvorfor er det lige en 3910'er du vil have? Skyldes det SACD/DVD-Audio/HDMI/DVI eller lign.? Grunden til at jeg spørger er, at her på tærsklen til HD-DVD/Blu-Ray (2005->2006) er 10.000kr rigtigt, rigtigt mange penge at give for en dvd-afspiller som trods sine kvaliteter, 'kun' er til standard dvd (max 576 - 720p via scaler). Forskellen fra dvd til Blu-Ray (som jeg har oplevet en enkelt gang) er enorm og HD-DVD/Blu-Ray maskiner kommer i starten til at lægge tæt på de 10.000kr 3910'eren koster (siger eksperterne)...
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|
Bendix Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
Hvorfor er det lige en 3910'er du vil have?
|
|
|
Jeg har også været i tvivl om det kunne betale sig..
Jeg har en 3805 og ville benytte DenonLink og HDMI til projektor.
Jeg syntes det har været svært at danne sig et overblik over hvornår det bliver standard... og om den dato ikke kan blive udskudt ?
|
Til top |
|
|
Bendix Forum Bruger

|
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|