Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: laserdisc skalering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

jeg overvejer at købe en laserdisc afspiller igen igen. Problemet er at der er ret ringe billede på sådan en jo. Hvis man skal have et ok billede på sin projektor(WVGA DLP) og ikke vil købe dvdo iscan eller anden scaler hvad er så den bedste løsning?

1. købe en almindelig LD og sende composit gennem min Denon avr1803 til S-video opkonvertering, og derfra til projektoren.

2. Købe en (har glemt mærket!?) CLD 2950 som har S-video.

PS. kan man stadig finde RF demodulatorer til menneskepenge?

PPS. Er det rigtigt forstået at DTS signalet på LD kommer ud gennem den ene phono og derfra kan dekodes via coax-indgangen i amp?

Til top Vis EEK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EEK1

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

De fleste senere laserdisc afspillere (produceret efter 1992 eller deromkring) har s-video ud - men det er ikke nødvendigvis det bedste at bruge denne udgang, bare fordi den er der.

Laserdisc-standarden er nemlig lavet sådan at billedet rent faktisk er lagret som composite. Dvs. i det øjeblik du bruger s-video ud, så bruger du afspillerens indbyggede kamfilter og converter - og der er mildt sagt sket en del på dette område siden de glade laserdisc dage. Selv forholdsvis avancerede afspilleres 2- og 3-D kamfiltre vil som regel i bedste fald være så gode som dem der er indbyggede i de fleste tv, projektorer, eller i dit tilfælde forstærkerens indbyggede converter - men i mange tilfælde ringere.

Det er dog klart at du bør prøve alle kombinationer før du 100% kan afgøre hvilken dine øjne synes bedst om.

Jeg ved ikke hvad dit "ambitionsniveau" er, men jeg vil foreslå dig at prøve at kigge efter en afspiller på e-bay i USA frem for at finde en europæisk afspiller, der er et par modeller "over there" som er euroland modellerne overlegne, også uden at gå fuldstændig over the top i vilde og eksotiske modifikationer. Et par modeller som kan anbefales:

Pioneer CLD-D704 (Mitsubishi M-V7057 som ofte er noget billigere på e-bay er en klon af denne)

Pioneer CLD-79

Pioneer CLD-97 (efter manges mening den "normale" afspiller der nogensinde er lavet, som har det bedste billede. Den har dog ikke AC-3 RF out, men dette kan fixes!  )

Pioneer CLD-99

Denon LA-3500

Efter at den "gamle" Star Wars trilogi kom på DVD sidste år er der RIGTIG mange der har sat deres afspillere til salg, så der er ofte rigtig meget at vælge imellem på ebay.

Lidt "vildere" modeller:

Pioneer LD-S9

Pioneer HLD-X9

Pioneer HLD-X0

De tre sidste er japan only modeller, kun markedsført i asien - men de opfattes som noget af det ypperste inden for laserdisc. Brugtpriserne er dog også derefter, når de en sjælden gang kommer til salg.

RF-modulatorer skal du nok også på ebay efter, jeg synes ikke det er så tit de er i den blå avis.

Mht. DTS, så kommer dette signal ud af afspillerens digitale udgang (toslink eller coax, afhængig af model). Her skal du være opmærksom på at der er afspillere ind imellem der IKKE har digital out, f.eks. Denon LA-2300 og Pioneer CLD-D505 (de er kloner).

Det jeg tror du har hørt mht. den ene kanal, er at man har valgt at bruge det højre analoge lydspor på laserdiscs til at lagre AC-3 RF lyden. Dette er iøvrigt grunden til at det er nødvendigt med en demodulator for at konvertere den til "rigtig" ac-3. Dette valgte man for at gøre skiverne bagud kompatible med så mange afspillere som muligt. Dette sprang man iøvrigt op og faldt ned på hos DTS - dette spor ligger delt på de to Digitale spor, det er derfor det kommer med ud i Digital out. Men også grunden til at DTS discs ikke har digital stereolyd, kun analog.

www.laserdiscarchive.co.uk er iøvrigt et godt sted at se lidt på specifikationer og beskrivelser af forskellige modeller.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

ok det lyder til du er entusiast på området.

Jeg kalkulerer med et budget på 1500-1800 max. 2000 kr(er kun for sjov). det er jo forsvindende lidt hvis man skal betale både fragt og told.

Hvad med pioneer cld 2950, kan den anbefales? og kan alle demodulatorer bruges med alle LD?

kan se at der forlanges ublu priser for demodulatorer, er det til at skaffe DTS film eller er de også sjældne efterhånden?  

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Well, til max 2000 får du nok svært ved at finde nogen af dem jeg foreslog, ihvertfald hvis du også skal have en demodulator med. Det er dog ikke helt umuligt - jeg har bla. den ovenfor nævnte Mitsubishi-klon af CLD-D704, og den gav jeg vist 150 dollars for - med fragt og told og den for tiden lave kurs har den vel totalt kostet mig omkring 1400-1500 kr.

Alle demodulatorer kan bruges - men kræver at afspilleren har RF-out, og det er det ikke alle modeller der har. Modulatorerne er der nu også en del af på ebay, men du skal dog regne med at bruge 500-1000 kr. til denne alene, medmindre du er heldig at være "på" på et af de tidspunkter hvor der er 15-20 eksemplarer til salg på en gang - hvilket selvfølgelig gør at priserne falder kortvarigt.

Der nåede aldrig at være noget kæmpe marked for DTS discs, da DTS dekodere var ret sjældne/dyre helt frem til DVD blev lanceret. Men det er klart at der kommer nogen til salg fra tid til anden, men jeg tror ikke de udgør mere end max 5-10% af det samlede udbud.

2950´eren er nu ikke helt ringe - den er efter min mening bare ikke helt på højde med f.eks. 704´eren.

haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

RogueAgent - Jeg har en Denon LA-2700 som jeg gerne vil af med, men mangler teknisk information på denne - kan du måske hjælpe med et bud på dette ?
Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Denon LA-2700 er designmæssigt en klon af Pioneer CLD-D925. Den kan du se info på her: http://www.laserdiscarchive.co.uk/laserdisc_archive/pioneer/ pioneer_cld-d925/cld-d925.htm

Jeg mener dog at kunne huske at der er mindre forskelle, bla. har Denon´en vist nok ikke AC-3 RF out.

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

OK så har jeg set haspalm's laserdisc og den ser jo fin ud. men den mangler førnævnte digitaludgang. så er eneste mulighed vel at skaffe en RF demodulator og få DD lyd på de plader hvor det findes?

Hvordan er analog-lyden? er den til at leve med ifbm. en PrologicII-dekoder? En PS2 giver jo hæderlig surround i de spil hvor PLII'en er indkodet fra starten.

-------

Er 1500 kr rimeligt for en LA2700 med 10 film(med forbehold for filmenes stand, udgave osv.)

-------

til admin. undskyld hvis dette ikke er tilladt her.

tusse 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

jeg har sådan en pioneer cld-2950 tilsalg med div film ( starswars-box)  den skulle du prøve det er den bedste maskine jeg har haft jeg har prøvet mange maskiner og jeg syntes det var den bedste men nu er jeg gået over til dvd. mvh tusse 13 
Til top Vis tusse 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tusse 13

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

EEK1,

Du kan stadig afspille de digitale stereospor på en laserdisc, selvom den ikke har digital udgang. Så får du dem bare ud af de analoge left/right phonostik i stedet.

AC-3 RF sporet på en laserdisc er IKKE digitalt, det ligger på det ene analoge spor. Det er det, der er grunden til at man behøver RF-Demodulatoren.

Ret mig hvis jeg tager fejl - men som jeg skrev tidligere, så mener jeg IKKE at LA-2700 har AC-3 RF udgang. Jeg tror dog nok at den har digitalout (som behøves til DTS).

Umiddelbart vil jeg mene at Pioneer CLD-2950 er en bedre afspiller end Denon LA-2700.

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Citér:

Ret mig hvis jeg tager fejl - men som jeg skrev tidligere, så mener jeg IKKE at LA-2700 har AC-3 RF udgang. Jeg tror dog nok at den har digitalout (som behøves til DTS).

Retter løs :) er selv i besiddelse af denne model og den har ac3 rf udgang, men tilgengæld har den hverken y/c eller digital udgang, så ingen dts lyd fra denne maskine. Har altid ærget mig at jeg sparede, istedet for at gå efter pioneers med det hele, selvom maskinen sjældent er i brug i dag.
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Ok - my mistake. Det ER også 7-8 år siden jeg sidst har set sådan en svend..!

Det med den manglende digitaludgang kan nu løses, gad vide om der ikke stadig findes folk f.eks. hos Laserdisken der kan sådan noget..?

Og Y/C udgangen er ikke noget specielt must, som jeg nævnte højere oppe. På "standard" afspillere er kamfiltret i bedste fald kun lidt ringere end det som sidder i de fleste nyere tv-apparater.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes