Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: projektor med dlp og +2000 ansi til film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Ja nogen der har et bud ?
Har selv kigget på en benq Pb8250 men er bange for at få rainbow effekt da den kun køre 2x

http://www.pixmania.com/dev/gui_web/shopping/?fuseaction=voi r_fiche_article&article=81308&srcid=301&oldlangu e=dk&oldlangueparle=uk

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej torkild

Jeg ville ikke vælge en projektor med så stor lysstyrke, hvis det er til film. Med mindre du kun vil se film i dagslys??

En film/video-projektor har normalt kun en lysstyrke på 750-1100 ansi, da der er mørktlagt i lokalet.

Har selv DLP-projkektor (Infocus 4800, 1100 ansi) og er meget tilfreds, havde dog på et tidspunkt tænkt mig at opgradere til en 5700'er.

Har set enkelte Benq-projektorer, men ikke den du nævner dér, de er udemærkedet.

Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hvis lærred skal være 4m i brede er 2000 nok ok men hvis det bare skal være omkring de to er 1000 rigligt.
Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig.... havde jeg da ikke tænkt over.

Et så stort billede ville være kanon, dog ville det kræve noget af en vægplads. Det bliver i hvert fald et billede på 2,25m i højden (der skal være højt til loftet), hvis billedet skal være i 16:9 format og det er 4m bredt.

Men jo mere lys projektoren skal sprede fra linsen, desto mindre er dens lysstyrke på lærredet, det kan jeg godt følge. Men angivelsen fra fabrikanten, med de 2000 ansi, er det ved et billede på 1m ??

Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeps og her er det nævnt:

The smaller the bright surface, the higher this value will be.

Fin artikel i øvrigt.

Dief

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Billedet skal være næsten 2,5m + at projektoren også skal bruges til powerpoint i "normal" rum belysning.

Ville være lækkert hvis en kendte en projekter der "kunne" det hele

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Det er en almindelig misforståelse at en projektor kan bruges i dagslys bare den er lyskraftig nok, også til film.

Tænk på at det der skal være "sort" i billedet er den farve lærredet har når projektoren endnu ikke er tændt. Kan man se lærredets hvide farve er det DEN farve der skal gøre det ud for sort når billedet er på. Det er derfor mørklægning er vigtigt - lærredet skal være SORT når der ikke er lys på det fra projektoren.

Situationen er lidt anderledes ved PP præsentationer - her er der normalt tale om statiske billeder og tekst, og kontrasten er normalt større i ethvert givet billede (f.eks. sort tekst på lys baggrund eller omvendt) og dybden/detaljegraden i billedet er langt mindre vigtigt end ved en film. Her kan man derfor normalt slippe hæderligt fra at bruge den i selv forholdsvis kraftigt lys (lamper, vinduer m.m.) - det kan dog stadig anbefales at slukke lamper nær lærredet, og rulle gardiner/persienner for vinduerne i det omfang det er muligt. Medmindre man har brug for at vise MEGET store billeder (større end 2-3 m bredde, er det dog min erfaring at det stadig ikke er strengt nødvendigt med 2000 ansilumen for at få et brugbart billede.

Problemet med flere af de meget lyskraftigt projektorer er at de også støjer forholdsvis meget, da en kraftigere pære også kræver mere køling, dvs. kraftigere blæser.

I mit firma bruger vi flere forskellige projektorer - men den foretrukne til 90% af de præsentationer vi laver er en Panasonic AE500. Den har lys nok til de fleste præsentationer i nogenlunde kontrollerede lysforhold, samtidig med at den er støjsvag nok til at det er muligt at abstrahere fra den, selv i et lille mødelokale.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

takker men AE500 er bare for lille.

Skal bruge noget større !

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Var heller ikke for at "sælge" ae500, mere for at illustrere at det ikke bare kommer an på hvor meget lys den kan skyde ud.

Men det lyder nu på mig som om du allerede har lagt dig fast på at du i højere grad er ude efter en data/præsentations projektor end en hjemmebioprojektor.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Var heller ikke for at "sælge" ae500, mere for at illustrere at det ikke bare kommer an på hvor meget lys den kan skyde ud.

Men det lyder nu på mig som om du allerede har lagt dig fast på at du i højere grad er ude efter en data/præsentations projektor end en hjemmebioprojektor.

Ved godt at det ikke var for at sælge.

Nej, jeg vil ha begge dele ! ! ikke kun det ene eller det andet.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg seriøst at det vil være billigere at købe 2 forskellige projektorer der er optimeret til hvert sit brug, end at finde en der kan begge dele lige godt - for det er ret forskellige krav der stilles til de to anvendelser.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Så tror jeg seriøst at det vil være billigere at købe 2 forskellige projektorer der er optimeret til hvert sit brug, end at finde en der kan begge dele lige godt - for det er ret forskellige krav der stilles til de to anvendelser.

Måske, men jeg har kun råd til en maskine, jeg kan godt nøjes med den bedste "kombi" maskine.

ja ja jeg ved godt at jeg har store krav

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Well, min pointe er netop at en "kombi" maskine som er god til begge dele, efter min mening vil koste væsentlig mere end en dedikeret hjemmebioprojektor, og en dedikeret præsentationsprojektor.

Alternativt BLIVER du altså nødt til at afgøre med dig selv om det virkelig er alt om at gøre at projektoren skal være så lyskraftig som du efterlyser, samtidig med at den også skal være god til film.

Efter min bedste overbevisning vil 2000+ ansi lumen være over-kill til langt langt de fleste formål, som ikke involverer præsentationer under meget ringe lysforhold, eller på et meget stort lærred (over 2,5 m bredde).

Men god jagt..!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes