Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad bliver HDstandarden i EU/Danmark (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Har nogen et kvalificeret bud på om der vil blive sendt i 720p eller 1080i som standard i europa.

Jeg har erfaret at eksempelvis panasonics 37px30 HDtv kun kan gengive 1080i og 480p

Er der andre såkaldte HDtv som ikke kan køre begge standarder??

Jeg må indrømme jeg syntes folkene der sælger disse fjernsyn ofte ikke aner en skid om det de sælger, formater osv. -  har jeg ret eller har jeg ret? (med undtagelse af Otto fra TapeConnection)

Til top Vis badabing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af badabing

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Da standarden ikke er fastlagt, så er det lidt svært at udtale sig om. Men jeg håber man vil bruge 60 fps da det ser fedt ud.

Ang. sælgere så har du ret i at det desværre er de færreste sælgere der går op i deres arbejde. F.eks. snakkede jeg med en sælger om et plasma TV og en DVD afspiller, begge fra Philips. Han mente at DVD'en naturligvis skulle tilsluttes via Scart kabel da det jo er bedst  Dette på trods af af både TV og DVD har component og S-video, som begge er bedre end Scart.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:

Da standarden ikke er fastlagt, så er det lidt svært at udtale sig om. Men jeg håber man vil bruge 60 fps da det ser fedt ud.

Ang. sælgere så har du ret i at det desværre er de færreste sælgere der går op i deres arbejde. F.eks. snakkede jeg med en sælger om et plasma TV og en DVD afspiller, begge fra Philips. Han mente at DVD'en naturligvis skulle tilsluttes via Scart kabel da det jo er bedst  Dette på trods af af både TV og DVD har component og S-video, som begge er bedre end Scart.

Hvis du kører RGB via SCART, så får du et bedre billede end Component og S-Video kan tilbyde.
Så lidt ret havde han...
<>function PrivoxyWindowOpen(a, b, c){return(window.open(a, b, c));}
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Det kommer åbenbart an på fjernsynet. På mit Sony 32" Wega, der er billedet klart bedre via S-video end scart RGB.

Men det siges da normalt at component RGB er bedre end scart RGB.

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

tak for svar, men syntes måske debatten hart skiftet lidt emne.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Da standarden ikke er fastlagt, så er det lidt svært at udtale sig om.

Både og - det ligger helt fast at HDTV bliver med frit valg mellem 720P/50 og 1080i/50. Dét der kan være tvivl om er hvorvidt man vælger MPEG-4 (eller noget helt tredje) frem for MPEG-2. Det forlyder at Canaldigital vælger 720P, og at DR også er mest positivt stemt for 720P.

per_zk skrev:
Men jeg håber man vil bruge 60 fps da det ser fedt ud.

Europa er nu engang 50-Hz land... 

per_zk skrev:
Dette på trods af af både TV og DVD har component og S-video, som begge er bedre end Scart.

S-video er ikke (nødvendigvis) bedre end scart...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Til Otto,

Igår aftes var jeg hos expert i aalborg som har HDsignal i butikken. Superskarpt må man sige!!

Ekspedienten derinde mente ikke 37pa30 overhovedet ville kunne gengive HD signal - jeg troede blot tv'et ville nedskalere signalet til 852 x 420 pixels men den ansatte i expert mente der ville være sort skærm!!!

har du nogen erfaringer???

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Kan man så ikke vise 50 billeder pr sekund i stedet for blot de 25? Det skulle jo specielt være godt til sport og hurtige bevægelser. Film er jo kun optaget med de 24 billeder/sekund.

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Har netop talt med Expert som har forespurgt hos panasonic og 37PA30 kan  vise 720p HDtv i nedskaleret format via composit indgang.

Tror sgu jeg køber 37pa30 billedet er fandme i høj klasse på den skærm!

HDfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:

Har netop talt med Expert som har forespurgt hos panasonic og 37PA30 kan  vise 720p HDtv i nedskaleret format via composit indgang.

Du mener nok component indgangen og der skal du passe på hvis du regner med engang at købe en hdtvdvdafspiller. De kører nemlig kun via dvi/hdmi pga af en kopibeskyttelse.

Til top Vis HDfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HDfreak

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

HDfreak skrev:
badabing skrev:

Du mener nok component indgangen og der skal du passe på hvis du regner med engang at købe en hdtvdvdafspiller. De kører nemlig kun via dvi/hdmi pga af en kopibeskyttelse.

Fuldstændigt enig. Køb ikke et lcd/plasmatv uden DVI/HDMI (HDCP kompatibel), hvis du sigter imod HD.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Må indrømme HDTV er et super billede, men uden digital indgang vil billedet stadig være bedre en det vi kender fra DVD idag og det kan jeg godt leve med!

Når alt kommer til alt er det jo pengene der taler og man må desværre gå på kompromis med ting her i livet

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Citér:

Mener ikke du kan køre HDCP via DVI, men kun HDMI.

Men jeg tvivler nu på at HD afspillerne bliver HDMI-only. Langt de fleste af de HDTV, der pt. bruges i USA har hverken HDMI eller DVI, men bruger component tilslutning. Jeg tvivler på, at man tør efterlade alle disse potentielle kunder. Men hvem ved.

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Som sagt er jeg villig til at gå på kompromis med kvali'en ved brug af component tilslutning. Jeg mener ikke helt jeg kan forsvare overfor mig selv og min pengepung af betale 5-10.000 mere for at få et HDTV.

Til mit behov er et billede i DVD kvalitet++ at foretrække sammenlignet med at betale mere for et endnu skarpere billede. Og som Per zk skriver så vil det sikkert forsat være muligt at forbi en fremtidig HD-DVD via component indgang. Ved at gøre det får jeg jo stadigvæk et bedre billede end en "normal" dvd.

Så det er jo lidt en win/win situation set fra mit synspunkt - eneste spørgsmål er hvor meget vil man betale for at "vinde stort"

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:

Citér:

Mener ikke du kan køre HDCP via DVI, men kun HDMI. DVI kan også køre med HDCP, men tidligere "apparater" kan ikke. Det skal undersøges pr. produkt, men det er teknisk muligt.

Men jeg tvivler nu på at HD afspillerne bliver HDMI-only. Det tror jeg heller ikke, men HDMI/DVI er bedre end andre former for tilslutninger. Langt de fleste af de HDTV, der pt. bruges i USA har hverken HDMI eller DVI, men bruger component tilslutning. Jeg tvivler på, at man tør efterlade alle disse potentielle kunder. Men hvem ved.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:
Ekspedienten derinde mente ikke 37pa30 overhovedet ville kunne gengive HD signal - jeg troede blot tv'et ville nedskalere signalet til 852 x 420 pixels men den ansatte i expert mente der ville være sort skærm!!!

Det ved han sikkert mere om end jeg gør... Så bliver diskussionen om skaleringen jo lidt teoretisk, men jeg kan da ikke forestille mig at nogen vil lave en HD-afspiller eller modtager der ikke kan sende signalet ud som SD. Dvs. du får muligvis sort skærm hvis du sender HD-signalet til den, ja - men så sætter du bare modtageren/afspilleren til at nedkonvertere. Dét vil _altid_ kunne lade sig gøre, på _alle_ tv (medmindre nogen laver en ren HD-modtager/afspiller der ikke kan nedskalere, men det har jeg ikke fantasi til at forestille mig)

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

badabing skrev:

Ifølge manualen har han ret.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Kan man så ikke vise 50 billeder pr sekund i stedet for blot de 25? Det skulle jo specielt være godt til sport og hurtige bevægelser. Film er jo kun optaget med de 24 billeder/sekund.

Hvad mener du?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Men jeg tvivler nu på at HD afspillerne bliver HDMI-only. Langt de fleste af de HDTV, der pt. bruges i USA har hverken HDMI eller DVI, men bruger component tilslutning. Jeg tvivler på, at man tør efterlade alle disse potentielle kunder. Men hvem ved.

Afspillerne gør sandsynligvis ikke, men Sky har meldt ud at de vil give programudbyderen mulighed for at låse signalet så det kun sendes ud via HDMI/DVI m. HDCP (eller i SD).

badabing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

badabing skrev:

Ifølge manualen har han ret.

Hvad mener du iflg. manualen? Han havde konsulteret Panasonic Danmark som havde sagt der ikke ville komme sort skærm - nu er jeg forvirret.

Vil tv'et ikke være istand til at ned skalere selv vhis mansender et HD signal ind via component indgang.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes