Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Skifte mellem opløsninger? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal investere i et nyt fjernsyn, og det bliver nok et LCD i 20k klassen - umiddelbart. Så jeg sad og læste omkring HDTV standarden, og har nogen spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart selv kan finde svar på.

Hvilke modeller har HDTV, og bliver solgt i Danmark? For bare på Pricerunner kan jeg ikke finde nogen LCD, som understøtter HDTV.

Så er der formaterne: 1080i og 720p. Når man køber et LCD i dag, understøtter de så begge to, så man kan skifte mellem dem, når man skal bruge det ene eller det andet, eller hvordan fungerer det? For jeg kan forstå, at standarden for de kommende år endnu ikke er fastslået.

På forhånd tak.
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Et tv der kalder sig "HD ready" skal være i stand til at modtage signaler i både 720p og 1080i. Hvad de så rent faktisk viser, afhænger af skærmens opløsning - tv´et vil til enhver tid skalere signalet op eller ned for at passe til skærmen.

Undtagelsen er naturligvis hvis det modtagede signal præcis passer til skærmens opløsning.

Er det LCD tv du er ude efter bør du gå efter modeller med opløsning på minimum 1280x720 hvis HD er et must.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Nu aner jeg ikke hvad HD er, så det er lidt svært for mig et sige. Så jeg skal enten købe et med 720p, 1080i eller 1080p?

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg købte et plasma tv som var DVI ready, det indebar dog at jeg skulle investere i knapt 2000,- kr for at få sat HDMI chippen i. Så man skal lige passe på, at det samme ikke gælder for et tv der er HD ready

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke kommentere på et rigtigt HDTV, da jeg selv har købt et 852x480 plasmaTV. -MEN har prøvet at afspille nogle WMV filer i 1080p fra min PC (1280x768) til TVét -Det ser super super flot ud. -Det er da muligt at et ægte HDTV giver endnu bedre billede. -Min personlige holdning er at man sagtens kan "nøjes" med et 850x480 TV p.t. -Der kommer jo også ny teknologi i den kommende tid, men jeg mener bestemt ikke et 850x480 TV er ubrugeligt om 5 år.

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Har plasma og LCD fjernsyn forskellige opløsninger? For synes ikke jeg har set nogen 852x480 på LCD?

Blackhawk:

DVI ready?

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Nej det er 42" plasma der har 850x480.

Har du bestemt dig for LCD? og hvor mange tommer skal det være?

Personligt ville jeg kun købe et lille 17-20" LCD som sekundær TV til soveværelse etc. -Synes simpelthen de er for ringe endnu.

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det skal umiddelbart helst være 32" da vores stue ikke er så vanvittigt stor igen. Nej, jeg har ikke definitivt besluttet mig for nogen standard, men ud fra hvad jeg har kunne læse, så dør Plasma efter få års brug. I hvert fald bliver kvaliteten væsentligt forringet, og det er jo helt af helvede til, og så har det store problemer med at gengive sort. Er det ikke korrekt?

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Alaza skrev:
Det skal umiddelbart helst være 32" da vores stue ikke er så vanvittigt stor igen. Nej, jeg har ikke definitivt besluttet mig for nogen standard, men ud fra hvad jeg har kunne læse, så dør Plasma efter få års brug. I hvert fald bliver kvaliteten væsentligt forringet, og det er jo helt af helvede til, og så har det store problemer med at gengive sort. Er det ikke korrekt?

Gode plasmatv skulle gerne have mindst lige så lang levetid som gode CRT, så det er en and. Sortniveauet varierer, men CRT er også generelt stadigvæk bedst her - synes jeg. Lad være med at købe for dyrt/stort pt., da udviklingen ligenu går virkeligt hurtigt. De stakler der købte 32" plasma for +100.000kr for 4-5 år siden sidder idag med et næsten 'værdiløst' tv (med tanke på brugtsalg).

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Alaza skrev:

Jeg tror ikke, at levetiden er et stort problem på de plasmaer, der produceres idag. I hvert fald dør det ikke efter få års brug.

Plasma har problemer med at gengive sort, men det gælder med mit vidende alle fladskærmsteknologier, så LCD er ikke bedre (måske værre?) på det punkt. Det varierer selvfølgelig fra produkt til produkt. Plasma laves vist ikke i 32". Er 37" ikke det mindste?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hvis PAL formatet er 768X576 (720X540), hvordan kan det så overhovedet forsvares at promovere køb af fladskærme der ikke engang kan tage basis opløsningen? Her tænker jeg på det ovennævnte plasma som kun kan tage 852X480...  Det er jo noget dårligere end 40 år gamle tv!!! Eller er det bare mig der er galt på den?

Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Hvis PAL formatet er 768X576 (720X540), hvordan kan det så overhovedet forsvares at promovere køb af fladskærme der ikke engang kan tage basis opløsningen? Her tænker jeg på det ovennævnte plasma som kun kan tage 852X480...  Det er jo noget dårligere end 40 år gamle tv!!! Eller er det bare mig der er galt på den?

Mikkel

Du er sikkert ikke galt på den. Men det er jo tekniske specifikationer og det er altså ikke altid de kan ses. (Eller man vil se dem når prisforskellen er mange tusinde kr.)

Men tag da ud i en stor radio/TV biks hvor de har alt fra 42" plasma til 20" LCD, og prøv at lave være med at sammenlign priser men kun billede/design eller hvad nu dine kriterere måtte være. 

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Det er flere gange blevet sagt (jeg tror det bl.a. har været Otto fra TC) at billedbehandlingskredsene er mindst lige så vigtige som opløsningen for det endelige resultat.

Der findes standard definition plasma tv (852x480) der har bedre billedkvalitet end visse highdefinition modeller, simpelthen fordi elektronikken er af bedre kvalitet.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nu heller ikke i tankerne at bruge "mere end 20.000 kr." på et fjernsyn, og så en DVD og nogen højtalere dertil. Jeg læste bare, var det på www.howstuffworks.com , at plasma skærmens kvalitet uddør ret hurtigt, men det er måske stort set udrydet det problem i dag?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes