Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 05:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD el. DLP ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Modyman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Mit spørgsmål går egentligt ud på hvilken af disse to projektore jeg skal købe/beholde...

HP´s  HP VP6120  (Benytter DLP) http://produkt.akamera.dk/vis_produkt.php?product_id=16078&a mp;view=techinfos

eller

Toshiba TLP-T60 (Benytter LCD) http://produkt.akamera.dk/vis_produkt.php?product_id=14730&a mp;view=techinfos

Ved godt der er meget delte meninger om man skal vælge LCD el. DLP, men prøve nu alligevel at få nogle af jeres erfaringer / anbefalinger herinde. Og endnu bedre hvis i ligefrem kender til en af de to nævte modeller.

På forhånd tak



__________________
Med venlig hilsen

Modyman
Til top Vis Modyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modyman
 
BinX
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 363
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

For din egen skyld bør du først finde ud af om du er ovrefølsom over for rainbows, som nogen bliver meget irriteret over på DLP projektorer. Ellers ku du ende med at fortryde dit valg



__________________
- 5.1 Panasonic/Pioneer/Sony surround -

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at bruge søgefunktionen?

Anyways.... Hvis du vil bruge din projektor til hjemmebiobrug, så hold dig langt væk fra de to du har linket til. Det er dataprojektorer og magen til mere dedikerede dataprojektorer skal man lede længe efter!

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
BinX
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 363
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX
 
Modyman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Tak zero...

Ved godt de ikke er ideelle, men har fået et yderst rimeligt tilbud synes jeg selv.

Så valget stå pt. herimellem. Har haft Toshibaen i et par måneder og hat kunne leve med den, men overvejer at skifte, primært fordi Thoshibaen larmer... Men vil da lige undersøge om jeg kan se det der rainbow...



__________________
Med venlig hilsen

Modyman
Til top Vis Modyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modyman
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Enig med Zerocool.. hold dig fra dem du linker til, det er ikke hjemmebio projektorer.. kig evt på Sanyo Z 3 (LDC) eller en infocus 4805 (DLP) det er 2 lækre projektorer. jeg har faktisk set de 2, og jeg syntes Z 3'eren overall gør det bedst tilgengæld er farverne bedre på infocus'en men der er rainbow. desværre..

Nicolai



__________________
Mine Film
Min Biograf
Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
Modyman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Cool illustreret BinX... men man skal godt nok sidde uroligt i stolen hvis der skal så meget til at man kan se det..hehe... Men til for eksemplerne..

__________________
Med venlig hilsen

Modyman
Til top Vis Modyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modyman
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:

Hvis du ikke er klar over hvad rainbow effect er så kig her.

Rainbow effect:

ftp://ftp.extremetech.com/pub/extremetech/displays/SamsungHL N4365WRainbowClip.wmv

Ingen Rainbow effect:

ftp://ftp.extremetech.com/pub/extremetech/displays/SonyCRTNo RainbowsClip.wmv

Det er rigtigt, at DLP med langsomme farvehjul tit gir' regnbue effekt, men komme du op på en hastighed som 4x og derover kan de fleste ikke se det. Det er dog meget individuelt, hvor meget man lader sig påvirke af det.

LCD'er har overhovedet ikke dette problem, men disse lider dog i udpræget grade af hønseneteffekten. Hønsenet er området uden om de enkelte pixels der kan ses nærmest, som navnet antyder, som et net der dækker hele billedets flade. LCD'er lider i høj grad af dette pga. at afstande mellem de enkelte pixels er større end på DLP'er.

Hver teknik har, således sine store bagdele. Jeg vil dog altid anbefale DLP, idet de også giver en større farveægthed og dybde i billedet. Sanyo ikke midst er kendt for at farve alt i et grønligt skær.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 19 April 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Modyman skrev:

Tak zero...

Ved godt de ikke er ideelle, men har fået et yderst rimeligt tilbud synes jeg selv.

Så valget stå pt. herimellem. Har haft Toshibaen i et par måneder og hat kunne leve med den, men overvejer at skifte, primært fordi Thoshibaen larmer... Men vil da lige undersøge om jeg kan se det der rainbow...

Hvor meget er budgettet på?

Ville da helt sikkert gå efter en PJ med lavere lysstyrke og højere kontrast.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Modyman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

 

Kan købe dem brugt af et firma for 3000,- stk.

De har gået omkring 800 -900 timer hver.



__________________
Med venlig hilsen

Modyman
Til top Vis Modyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modyman
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Modyman skrev:

 

Kan købe dem brugt af et firma for 3000,- stk.

De har gået omkring 800 -900 timer hver.

Okay... Min ærlige mening er dog, at ingen af de 2 er værd at spilde kr. 3.000 kr. på, hvis meningen er at de skal bruges til hjemmebio. Brug da hellere lidt flere penge på det og få noget du vil blive tilfreds med i længden.

Infocus X1, der er en fremragende PJ til formålet, kan i Tyskland købes til ca. kr. 6.000,-.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Modyman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Ok... Hvori ligger forskellen mellem den du anbefaler og disse.. og hvis du nu skulle vælge (ved godt du ik vil have dem) men alligevel.

__________________
Med venlig hilsen

Modyman
Til top Vis Modyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modyman
 
gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

dem du har har højt lumes som en data projektor skal bruge, da det gør du kan vise grafer osv i et meget lyst rum... den han anbefaler har høj contrast og lav lumes hvilket giver et bedre billede men kræver et mørkere rum...

som en tommelfinger regel kan du bruge at contrast skla være højre end lumes i en film projektor og om vendt i en dataprojektor...

husk en projektor kun har ca. 2000 - 3000 timer pr pære og du ca. halv vejs med dem du kigger på...

med lcd og dlp kan du også bruge den tommelfinger relg at du får den bedste projektor ved køb af lcd, hvis du gir under 15 000 kr og der over er dlp bedst...(ved godt nogen brokker sig nu, men com on sådan er det jo :-)

sidste men ikke midst ville jeg heller ikke købe nogen af de projektore til den pris.. så hellere gi' lidt mere og se på en BenQ5120, Infocus x1 eller en sanyo z1x .. men der kommer det igen an på om man ser regnbuer osv ..

se den i action inden du tænker på at købe dem det er alt afgørende!!! og helst hjemme i din egen stue/værelse under de forhold du vil bruge den under...


__________________
And I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. -Mad world
Til top Vis gnOsis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gnOsis
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Modyman skrev:
Ok... Hvori ligger forskellen mellem den du anbefaler og disse.. og hvis du nu skulle vælge (ved godt du ik vil have dem) men alligevel.

X1'eren er en dedikeret hjemmebioprojektor der er lavet til levende billeder. Resultatet er blandt mange andre ting langt bedre kontrast og sortniveau.

De 2 dataprojektorer du har linket til er lavet til PowerPoint præsentationer og lignende. Producenterne har dog helt sikkert aldrig tiltænkt, at der skulle blive vist levende billeder med dem.

Det er derfor umuligt for mig at sige hvilken af de 2 der er bedst. En god tommelfingerregl er dog, at du bør gå efter en projekter med mindst den dobbelte kontrastkontrastforhold af lysstyrken (ex. Lysstyrke: 1000 lumens - Kontrastforhold: mindst 2000:1). Dine projektorer har mere end det omvendte forhold

TC har skrevet en udemærket artikel der kan være dig behjælpelig når du skal vurdere en projektor - http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=357&zoneid=2.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
Modyman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hmmm... øv øv...

Har læst artiklen men håbede alligevel jeg kunne "nøjes med en af disse. Er ikke den store hifi-nørd (endnu)  Tror bare jeg lever med den jeg har de sidste 1-2000 timer der er tilbage... Mens jeg savler over de gode bio-projektore derude..



__________________
Med venlig hilsen

Modyman
Til top Vis Modyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modyman
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

gnOsis skrev:


med lcd og dlp kan du også bruge den tommelfinger relg at du får den bedste projektor ved køb af lcd, hvis du gir under 15 000 kr og der over er dlp bedst...(ved godt nogen brokker sig nu, men com on sådan er det jo :-)

He He... Ja, det er jo ikke rigtigt, men vil ikke begynde at diskutere det nærmere for så kan vi være fanget foran PC'en i timer

Citér:

sidste men ikke midst ville jeg heller ikke købe nogen af de projektore til den pris.. så hellere gi' lidt mere og se på en BenQ5120, Infocus x1 eller en sanyo z1x .. men der kommer det igen an på om man ser regnbuer osv ..

Undre mig, at når du er så glad for LCD at du så glemte Panny AE300

Citér:


se den i action inden du tænker på at købe dem det er alt afgørende!!! og helst hjemme i din egen stue/værelse under de forhold du vil bruge den under...

Du har 110% ret. Vigtigt er dog at han har et bredt referencegrundlag.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
meyer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil klart give de andre ret heller ofre de 2000-3000,- mere og køb dig en projector til film brug måske du skulle kikke efter en crt projector men hvis du ikke har plas til sådan en vil jeg andbefalde en DLP projector. med en contrast på minimum 2000/1  
Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer
 
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1402
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Modyman skrev:

Hmmm... øv øv...

Har læst artiklen men håbede alligevel jeg kunne "nøjes med en af disse. Er ikke den store hifi-nørd (endnu)  Tror bare jeg lever med den jeg har de sidste 1-2000 timer der er tilbage... Mens jeg savler over de gode bio-projektore derude..

Hvis du er frisk på det og har pladsen til det kan du jo også overveje en brugt CRT projektor. Med et prismærke på de ca. kr. 3.000,- kan du få en billedekvalitet som ikke engang LCD og DLP i over kr. 25.000 kr.'s klasse kan måle sig med.

Ydermer skal du jo heller ikke skifte pære på en CRT projektor

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool
 
gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

gnOsis skrev:


med lcd og dlp kan du også bruge den tommelfinger relg at du får den bedste projektor ved køb af lcd, hvis du gir under 15 000 kr og der over er dlp bedst...(ved godt nogen brokker sig nu, men com on sådan er det jo :-)

He He... Ja, det er jo ikke rigtigt, men vil ikke begynde at diskutere det nærmere for så kan vi være fanget foran PC'en i timer


hehe det er så iorden.. lidt som at diskutere om vingummier eller lakridser smager bedst :-)

zerocool skrev:

Citér:

sidste men ikke midst ville jeg heller ikke købe nogen af de projektore til den pris.. så hellere gi' lidt mere og se på en BenQ5120, Infocus x1 eller en sanyo z1x .. men der kommer det igen an på om man ser regnbuer osv ..



Undre mig, at når du er så glad for LCD at du så glemte Panny AE300

af den simple grund at jeg ikke har set det i selv :-) og at den er steget en del i pris da den mere eller mindre er på vej af marked, det er infocus x1 btw også.. og x1a og x2 er ikke lgie så god til film, desvære

zerocool skrev:

Citér:


se den i action inden du tænker på at købe dem det er alt afgørende!!! og helst hjemme i din egen stue/værelse under de forhold du vil bruge den under...

Du har 110% ret. Vigtigt er dog at han har et bredt referencegrundlag.


ja self men det får han vel efter at ha' kigget på disse projektore :-) ..


__________________
And I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. -Mad world

Til top Vis gnOsis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gnOsis
 
Modyman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

haha... Der er gang i dabatten...

I skal have tak for jeres indput boys...

Må spare lidt op så...



__________________
Med venlig hilsen

Modyman
Til top Vis Modyman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modyman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes