| Forfatter |
|
Seth-Enoch Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har pt et 20" Phillips Tv. Dette skal skiftes ud med et 32"
widescreen når jeg engang flytter(mere plads). Men jeg har i stedet for
overvejet at købe en Projektor til omkring 10.000kr. Men kan sådan en
svend bruges til dagligt brug? Tænker på om det bliver "for meget" i
længden at se Tv-Avisen, serier, diverse programmer osv. på sådan et
stort billede.
Levetiden på en pære er typisk 3000timer. Det er under 9timer om dagen,
hvis den skal holde et år. Hvad koster en ny pære, f.eks. til en Z3? Er
det noget som er nemt at skifte selv?
Jeg har i forvejen surroundsound(5.1). Så det optimale til film vil jo
være en projektor, og jeg har ikke råd til både tv, og projektor. Jeg
har ikke noget at bruge tekst-tv til, så det kan ikke blive en
undskyldning for at vælge tv'et(det gamle tv har heller ikke tekst-tv).
Så hvad siger i kloge hoveder der har en projektor derhjemme, kan den bruges til dagligt brug, eller?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved, at perejvind bruger sin X1'er til daglig brug det kan være han vil komme med et par visdomsord eller send ham evt. en PM.
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nu at sige det lige ud. Jeg har en rigtig god projektor og nyder meget at se gode film ( og dårlige ) på den, men , det bliver ikke, og skal eftter min mening ikke være en erstatning for flimmerkassen. Min filosofi er at ha et bekedent tv apperat stort set i alle rum og så til gengæld ofre et kælderum til projektoren.
Der er flere grunde til min opfattelse:
- LIgegyldigt hvor gode kontrast tal din projektor har får du aldrig et godt billede med mindre der er stort set mørkelagt i rummet
- Det er på en eller anden måde mere besværligt at fyre op under projektoren end at tænde for tossen, spørg mig ikke hvorfor men det er nu min erfaring efter at have haft projektor i 1,5 år
- TV signaler i Danmark er dårlige med mindre du har digitalparabol eller selector, og så er de egentligt stadigvæk dårlige
- Og ja, du har ret man gider simpelthen ikke se på Puk Elgård i monsterstørrelse særligt ofte.
Oliver
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det bliver for meget i længden med sådan et stort billede, kan du vist kun selv svare på. Dog skal du være ret sikker på, at du kan mørklægge det meste af stuen, eller i hvert falde delvist mørklægge stuen, når du ser TV på din projekter. Vær også opmærksom på at signalet som kommer via antennekablet, ikke er særlig godt - slet ikke på højde med det som en DVD afspiller kan give. Dog forventer man i fremtiden (måske år 2006) at starte op med signalkilder der kan levere et bedre billede.
Når du har bestemt dig for hvilken projektor du kunne tænke dig så kunne du evt. købe den og gøre brug af dine 8 dages returret, som de fleste forhandlere er indforstået med. Hermed mener jeg, at hvis du ikke er tilfreds med den, så kan det jo være at du kan indgå en aftale med forhandleren, således at du kan købe et rigtig godt TV i stedet for.
Jeg synes ikke du skal basere dit indkøb på om du skal udskifte en pære til 1000 eller 3000 kr. efter et år, da det jo handler om at få en forbedret oplevelse i form af et stort billede. Omvendt så skal du som sagt ikke stille for høje krav til billedekvaliteten fra antennekablet. En pære i projektoren burde du selv med lidt fingerfærdighed kunne skifte uden problemer.
Go' jagt! __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg gik fra et nyt 29tommer stort sony til et gammelt 20 tommer samsung - som kom ind i et skab med projektoren :),
TV til TV. Projektor til film om aftenen 2 -3 gange om ugen.
Mit lærred er 1,4 gange 3 meter, goo system crt white, malet direkte på en spartlet væg (passer ikke til z3, men kun super dlp, men det matcher bedre stuen og fruen)
Det giver total biografstemning. Og ikke 80 tommer plasma kan ændre en tøddel på det. Kontrast på 10000 eller ej.
En z3 er dejlig fleksibel ift. placering, og så er den lige til at holde ud at høre på. Billedet er roligt og farverne på goo lærredet imponerende naturtro. Sort niveauet er selvfølgeligt slet ikke i bedste klasse. Men det holder lige. Spar pengene til 32 tommer tv, og brug det i stedet på en projektor med lidt bedre sort niveau, f.eks. hs50 eller en benq7700.
En z3 kan fåes for 9500 bask i de i dag.
|
| Til top |
|
| |
Seth-Enoch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan være man bare skal have sit gamle 20" TV til at stå på tvbordet, og
så have projektoren til at smide billedet hen over tv'et, og op på et
lærred? Kun mig der sætter krav til lyd og billede. Lillemor er
ligeglad, bare hun kan se tv. Så hun er glad nok for mit fine Mono tv,
og ryster på hovedet når jeg sætter surroundsound, og hele mulivitten
til :)
I princippet kan man have et "Kvinde setup", og et "Mande setup". Hvor
førstnævnte er 20" Mono tv. Og sidstnævnte er Projektor, DVD,
surroundsound, subs, cola, og popkorn? :)
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen sænk den gamle tv ind i et skab, som konen vælger. Så får hun både tv og ikke tv.
Og smæk det nye billede over.
Hvis konen ikke forstår lyd, så er det min erfaring at en film i 200 tommer faktisk gør et rigtigt stort indtryk.
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puhaaa der er ikke mange der har lærred i din størelse 
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Seth-Enoch Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stort kan en projektor i 10.000kr klassen egentligt lave billedet?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hans123 skrev:
|
Puhaaa der er ikke mange der har lærred i din størelse 
Mvh Hans
|
|
|
Mener helt sikkert http://www.priebe.dk/ har eller kan skaffe det. Problemet er straks, at skaffe en projekter der er lysstærk nok, men som samtidig har et acceptabel kontrastniveau. Her skal du nok ty til en CRT eller en DLP i den dyrere ende.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seth-Enoch skrev:
Hej.
Så hvad siger i kloge hoveder der har en projektor derhjemme, kan den bruges til dagligt brug, eller?
|
|
|
Jeg bruger en projektor som TV, og det har jeg gjort i et halvt års tid nu. Her er mine erfaringer:
Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 til 2,5 gange billedets bredde er passende.
Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.
Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.
Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video.
Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer og formel-1 m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK.
Jeg synes det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille 32" TV igen. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |