Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 42" på væggen - hvor højt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Skal til at planlægge hvor på væggen min Pana500 skal hænge.

Er der nogen der kender til nogen gyldne regler om hvor langt fra gulvet det er bedst ?

Er der nogen der kan give egne erfaringer videre med deres placering ?

BeeVee
Til top Vis BeeVee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeeVee

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Når jeg hænger dem op, plejer de at hænge 90-120 cm fra gulvet (fra bunden af tv'et)

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hvad afhænger af, om det er 90 eller 120 cm ?

Bare for forståelsens skyld...snakker vi så om bunden af skærm-billedet ?

BeeVee

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 18 Maj 2005
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

bunden af tv'et mener jeg

Jo større afstand fra tv'et jo længere skal de hænge oppe på væggen, men det er bare MIN mening...., der er jo sikkert nogle der har andre menninger

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg har også hængt min 90 fra bunden.Da det passer med jeg lige kan have min forforstærker samt dvd lige under tv´et.

Men ville nok ikke hænge det ret meget højre. Syntes 80-90 er passende.

power

Til top Vis power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på sofaen man ser tv'et fra. Midten af skærmen skal vel være i øjenhøjde når man sidder ned.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej.

ja og om man ligger eller sidder op i sofaen

power

Til top Vis power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
Det kommer vel an på sofaen man ser tv'et fra. Midten af skærmen skal vel være i øjenhøjde når man sidder ned.

Ikke nødvendigvis. Generelt virker det ikke behageligt at kigge nedad, slet ikke når man sidder lidt mageligt i en sofa. Omvendt skal man heller ikke kigge for højt opad for at se den øverste del af billedet. Jeg ville placere den så øjenhøjde er i den nederste tredjedel af billedet, men jeg kan godt følge argumentet med at jo større afstand, jo højere placering, fordi den naturlige synsvinkel når man sidder i sofaen ikke er vandret, men en smule opad.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Tak for input, Otto!

Skal selv til at hænge min skærm op, har været meget i tvivl

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Ja, det er nogen gode pointer der kommer frem her...kan også se vi har profferne på banen 

Men jeg har mellem 4 og 5 meter til skærmen og synes at 90 cm virker meget højt oppe....måske især fordi det nuværende TV er på et TV-bord, som når op i 47 cm. 

BeeVee

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

BeeVee skrev:
Men jeg har mellem 4 og 5 meter til skærmen og synes at 90 cm virker meget højt oppe.... 

Så hæng det lavere, det er dig der skal kigge på det...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Bare fordi at det er en fladskærm, behøver det vel ikke at hænge højere oppe i luften end ens gamle CRT skærm gjorde.......eller er det bare mig der er underlig??
Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

jo jo....

Men man vil jo gerne diskutere lidt med andre om emnet....

Kører også debatten på recordere.dk og her er der en der siger skærmens midte i øjenhøjde + nogle centimeter, da man kigger lidt op, som det også står her i tråden.

Hvis jeg tegner det ind på skitse, så ligner 100 cm. en fornuftig løsning hos mig.

Men man kan jo ikke bare flytte rundt på det, når man har boret hullerne i væggen.

BeeVee

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Saunter skrev:
Bare fordi at det er en fladskærm, behøver det vel ikke at hænge højere oppe i luften end ens gamle CRT skærm gjorde.......eller er det bare mig der er underlig??

Problemet er at de fleste mennesker har CRT tv'et stående for lavt, af praktiske årsager. En fladskærm på væggen giver ofte lidt større frihed hvad placeringen angår. Det er klart at hvis man har vænnet sig til at have billedet lavt, og foretrækker dét, så skal man da endelig blive ved med det, men principielt skal billedet generelt være højere oppe end flertallet har det.

CJOE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldstændig enig med saunter. Bare fordi det er en plamaskærm skal den ikke være højere opppe end et almindeligt TV. Langt de fleste hænger deres skærme alt for højt fordi der skal være plads al verdens hifi skrammel neden under, det holder bare ikke en meter. Har I glemt hvordan det var at sidde på 1. første række i biffen i gamle dage ??? hold i nakken 3 uger efter. Skærmen skal selvfølgelig være i øjenhøjde når man sidder ned og ser TV.
Til top Vis CJOE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CJOE

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

BeeVee skrev:
Men man vil jo gerne diskutere lidt med andre om emnet....

Klart nok, det var bare for at understrege at personlig præference altid overtrumfer alt andet. Du skal naturligvis være obs på at mennesker er vanedyr, hvis du hænger det i den korrekte højde vil du formentligt synes det er højt, fordi du er vant til at have billedet for lavt. Efter 14 dage har du vænnet dig til det, og så vil du sandsynligvis begynde at sætte pris på at det er en mere afslappet stilling at se tv i (synes jeg).

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

CJOE skrev:
Jeg er fuldstændig enig med saunter. Bare fordi det er en plamaskærm skal den ikke være højere opppe end et almindeligt TV. Langt de fleste hænger deres skærme alt for højt fordi der skal være plads al verdens hifi skrammel neden under, det holder bare ikke en meter. Har I glemt hvordan det var at sidde på 1. første række i biffen i gamle dage ??? hold i nakken 3 uger efter. Skærmen skal selvfølgelig være i øjenhøjde når man sidder ned og ser TV.

Det synes jeg ikke er særligt selvfølgeligt. Om noget, så skal man sætte sig i sofaen i en stilling man synes er naturlig, og lægge mærke til hvor på væggen det er naturligt at kigge. Det vil sjældent være 100% vandret frem, men lidt opad. Midten af billedet skal være tættere på dette punkt på væggen, end i øjenhøjde. Sammenligningen med første række i biffen holder ikke, det her drejer sig om vinkler, ikke om afstand. Midt i billedet set fra første række er en vinkel du knapt kan lave på 4 meters afstand med almindelig loftshøjde.

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Klart nok, det var bare for at understrege at personlig præference altid overtrumfer alt andet. Du skal naturligvis være obs på at mennesker er vanedyr, hvis du hænger det i den korrekte højde vil du formentligt synes det er højt, fordi du er vant til at have billedet for lavt. Efter 14 dage har du vænnet dig til det, og så vil du sandsynligvis begynde at sætte pris på at det er en mere afslappet stilling at se tv i (synes jeg).

Du har nok ret.....jeg har målt lidt på forskellige tv-positioner i stuen og laver nok et kompromis mellem liggende kigning og højt-siddende kigning 

Så vil skærmens kant nok blive sat 65 cm over gulvet, med centrum af skærmen i 100 cm. højde (det er ca 20 cm højere end jeg har i dag med mit 32" CRT)...det bliver sq spændende 

BeeVee

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

BeeVee skrev:
Så vil skærmens kant nok blive sat 65 cm over gulvet, med centrum af skærmen i 100 cm. højde (det er ca 20 cm højere end jeg har i dag med mit 32" CRT)...det bliver sq spændende 

Det lyder fornuftigt i mine ører.

Jeg har googlet lidt efter oplysninger om optimale synsvinkler, og det peger imod at billedet bør være inden for 15 grader lodret og 36 grader vandret (disse oplysninger kommer fra to forskellige steder, men forholdet mellem de to tal er "pudsigt nok" meget tæt på 2.35:1 - det virker som om nogen har tænkt sig om...) I lyset af at det mest behagelige er at kigge en smule opad, ville jeg sætte en tommelfingerregel der hedder underkanten af billedet max 5 grader nedad (hvilket ved 4 meters afstand giver ca. 35 cm under øjenhøjde, eller ved en typisk øjenhøjde på 90 cm 55 cm over jorden) og max 10 grader opad (hvilket ved 4 meters afstand er ca. 70 cm over øjenhøjde, eller 160 cm over jorden, typisk). Skal man nævne ét optimalt punkt, må det vel være med midten af billedet midt i dette felt, dvs. midten af billedet 2,5 grader over øjenhøjde, dvs. 17-18 cm i dette tilfælde. Hvis vi antager at øjenhøjden er 90 cm, og der er tale om et 42" (som er ca 50 cm højt), ender vi med underkanten af billedet godt og vel 80 cm over jorden, som det helt optimale (imho...).

Højden beregnes ved sin(2,5)*afstanden. Regnestykket ifølge min lille tommefingerregel er kort sagt: Midten af billedet = 0,0436*afstanden højere end øjenhøjde.

Det betyder f.eks. også at hvis man havde en projektor, kunne man beregne den optimale billedstørrelse på følgende måde:

Højde max 0,2588*afstanden

Bredde max 0,5878*afstanden

Og så kan man så overveje om man vil fylde hele synsfeltet ved 2.35:1 og overskride højden når man ser 16:9, eller tilpasse højden og lade billedet være lidt mindre. Ved 4 meters afstand ville det f.eks. give 16:9 lærreder på hhv. 235x132 og 184*103 cm.

Nå, slut på matematiktimen for i aften...

tnaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Har ikke sat mig ind i matematiske formler, men din udregning harmonerer faktisk fint på mit setup.Jeg har mit pioneer hængende ca 75 cm over gulvet (bunden) ... Synes selv at det er en optimal position da man hverken kigger for meget ned eller op. Jeg har ca 4 m til skærmen, og de 75 cm gør at man sagtens kan ligge i sofaen og ikke få synsfeletet blokeret af sofabordet. Umiddelbart vil jeg mene at en 42"-43" skærm vil se underlig gumpetung ud placeret i samme højde som et alm. 28" tv ..

/tnaa  

Til top Vis tnaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnaa

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum