Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Selector og signal forstyrelse... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Falle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået løst farve problemet på min selector-pj forbindelse.. så til næste problem/spsm 

Der er ret stor forskel på kvaliteten af de forskellige kanaler... specielt tv2 og tv3 og 3+ går dårligt igennem, med momentvis "støj" (tv3 giver næsten ikke et rent billede.. ren pixelforvirring). Hans/andre med kendskab til området.. hvad kan man gører for at optimere kvaliteten af disse kanaler? 

På forhånd tak for jeres svar!

Til top Vis Falle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Falle

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

hej

TV3 og 3+  er skod kanaler og det er der ikke noget at gøre ved.

de komprimerer signalet voldsomt.

TV DK  og TV danmark 5   eller hvad de nu hedder lider af det samme.

Men glæd dig over DR1 og DR2  i rigtig god kvalitet

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

tv2 er en analog kanal,men tdc har lavet et elelr andet så den kan ses via selector, hos mig ser den nu bedst ud uden om selectoren. Resten af kanalerne ser godt også tv3 og 3+ lige på nær når der forbold på 3+, så kan jeg også have nogle kraftige pixelinger på græsset. Sådan forholder det sig ikke når andre kabnler sender forbold, så det må være et tv3 problem.

basse_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2004
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

TDC kører generelt med en rimelig hård komprimering/lav opløsning på nogle kanaler.

F.eks. udsendes TV3+, osv. som et "anamorphic" signal. Dvs. den reelle opløsning kun er 352 (h) x 576 (v) = ½ DVD-opløsning. Når billedet vises på skærmen skaleres det op i det horisontale plan, så billedet fremstår i standard 4:3 format. Ellers ville personer afbilledet på skærmen jo se MEGET tynde og MEGET højde ud ;-)

Ved at bruge dette trick, har man jo så sparet ca. halvdelen af båndbredden. Grunden til, at man har valgt at gøre det i netop det horisontale plan er, at det menneskelige øje er langt mere tolerant overfor lav opløsning i dette frem for det vertikale plan.

Men når dette kombineres med en rimelig hård komprimering, så kan billedet altså godt virke noget kantet/"digitaliseret". Derfor er billedkvaliteten på f.eks. TV3+ & Viasat Sport ikke særlig overbevisende.

DR1, DR2 & Canal+ kanalerne kører til gengæld i fuld opløsning, og her virker billedet knivskarpt og særdeles overbevisende.

TV2 og TVDK2 har indtil for få måneder siden kun kunnet modtages analogt - selv om man har en selector. Dette lod sig gøre fordi Selectoren (den gamle) er en kombineret digital og analog reciever. Nu er de skiftet til digital udsendelse af Tv2 & TVDK2 - bortset fra, når der sendes regionalprogrammer.

Derfor vil man alt andet lige opleve, at billedkvaliteten er blevet bedre på disse kanaler.

Til top Vis basse_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af basse_j

Falle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej alle.. tak for jeres indlæg i debatten.

Efter at have læst jeres indlæg er jeg blevet lidt i tvivl. Hos mig er det både tv3, 3+ og tv2 som går dårligt igennem (også en del af de andre satelit kanaler). Jeg bruger kun selectoren som tv-tuner og har ellers en kabeltv pakke(har lejet det der TDC kort for 200,-).  

Mit problem er at billedet nærmest er umuligt at se på, med "pixel fejl" der forstyre billedet meget (nogle gange er det nærmest helt umuligt at se billedet for disse "pixel fejl"). Er det også sådan i oplever de dårligt komprimerede signaler, eller kan det være noget andet den er gal med hos mig?

Mvh

Martin

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Falle skrev:

Hej alle.. tak for jeres indlæg i debatten.

Efter at have læst jeres indlæg er jeg blevet lidt i tvivl. Hos mig er det både tv3, 3+ og tv2 som går dårligt igennem (også en del af de andre satelit kanaler). Jeg bruger kun selectoren som tv-tuner og har ellers en kabeltv pakke(har lejet det der TDC kort for 200,-).  

Mit problem er at billedet nærmest er umuligt at se på, med "pixel fejl" der forstyre billedet meget (nogle gange er det nærmest helt umuligt at se billedet for disse "pixel fejl"). Er det også sådan i oplever de dårligt komprimerede signaler, eller kan det være noget andet den er gal med hos mig?

Mvh

Martin

For mit vekommende nej. Så kraftige pixeleringer har jeg dog aldrig oplelvet indtil nu og jeg har ovnikøbet et LCD fjersyn hvor sådan noget hurtigt ses.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller ikke pixeleringer.

Det er bare billedet der er dårligere på TV3 og TV3 +   men ingen pixeleringer.

Lyder mere som du har for lidt signal ind fra kabelTV.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Falle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

tak for det .. jeg prøver at snakke med tdc om signalet.

Mvh

Martin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes