Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD-projektor duer ikke til hjemmebio ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Danzig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 September 2003 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem længere tid overvejet at købe Panasonic AE200/300 projektor men er kommet i tvivl om det overhovedet skal være en LCD-projektor.
Jeg var nede hos en forhandler og få en demostration af en DLP-projektor og han udtrykte i meget klare vendinger at LCD ikke duer til hjemmebio.
Især er holdbarheden et problem. Efter 1 1/2 år er LCD-panelet "slidt" og faverne vil være falmede og der vil ikke være nogen dybde i billedet. Den kan kort sagt smides ud efter 1 1/2 år, da LCD-panelet er for dyrt at skifte.
Han virkede som en meget seriøs forhandler, men det undre mig lidt at der er så mange på de forskellige forum, som taler så rosende om specielt Panasonic 200/300 hvis LCD ikke duer til hjemmebio !!

Hvad siger i, er det noget "sælger-snak" eller er der noget om det?

Til top Vis Danzig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danzig

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 September 2003 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hvis du søger grundlæggende viden om hvorfor man skal vælge LCD, DLP eller CRT projektorer kan jeg varmt anbefale at starte med at kigge på denne side(som iøvrigt er på dansk):
Thornet
Kig under punktet "Tv, Plasma eller Projektor?"
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Danzig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2003 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Mr. DJ.

Jeg har før været inde på den nævte side og synes ikke de giver noget tilfredsstillende/detaljerede svar. Jeg har i det hele taget været inde på en del hjemmesider og kigge og har fundet ud af forskelle og ligheder på LCD/DLP.

Derfor undre det mig at en forhandler (Lydbutikken på Frederiksberg) i den grad fortæller mig at en LCD-projektor er spild af penge, da det ikke er det indtryk man får på diverse forum.

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 September 2003 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej. Vi havde en gang en økonomimenister ( Jelved ) der ikke vidste en disse om økonomi, det forhindrede hende ikke i at udtale sig vidt og bredt om dette emne. Du kan ikke finde noget til pengene der giver dig så meget billede som Panasonic´s Ae modeller, det er ærgligt for dem som ikke forhandler dem, men det er et faktum. Jeg er overbevidst om at lcd projektor let klarer levetiden på den første lampe, inden du overhovdet behøver at tænke på at skifte lcd paneler, og helt ærligt, da det på Ae modellerne først sker efter 5000 timer, har du nok for længst skiftet den ud, især som det går med priserne for tiden. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 September 2003 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Danzig skrev:

Jeg har gennem længere tid overvejet at købe Panasonic AE200/300 projektor men er kommet i tvivl om det overhovedet skal være en LCD-projektor.
Jeg var nede hos en forhandler og få en demostration af en DLP-projektor og han udtrykte i meget klare vendinger at LCD ikke duer til hjemmebio.
Især er holdbarheden et problem. Efter 1 1/2 år er LCD-panelet "slidt" og faverne vil være falmede og der vil ikke være nogen dybde i billedet. Den kan kort sagt smides ud efter 1 1/2 år, da LCD-panelet er for dyrt at skifte.
Han virkede som en meget seriøs forhandler, men det undre mig lidt at der er så mange på de forskellige forum, som taler så rosende om specielt Panasonic 200/300 hvis LCD ikke duer til hjemmebio !!

Hvad siger i, er det noget "sælger-snak" eller er der noget om det?

Tjaa han har måske størst avance på DLP siden han kan sige sådanne sludder. DLP og LCD har begge fordele og ulemper så det er op til dig selv at bedømme hvad du vil have. Jeg har testet mange LCD og DLP projektoere og jeg har aldrig endnu set fejl på en LCD-panel men måske jeg blot er heldig ? men på DLP har jeg set forskellige fejl som pixels der blinker uhæmmet og hylende farvehjul, så hvad der er mest holdbar vej jeg ikke.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Danzig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

isman : Jeg mener nu at Jelved har rimelig godt tjeck på økonomi (set i forhold til konkurrenterne!), men det er nok ikke i dette forum vi skal diskutere det !

Som sagt overvejer jeg kraftigt AE300, men vil gerne se en demo af den først. I skulle vel ikke vide hvor i Kbh´s området, det kan lade sig gøre?

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 15 September 2003 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Danzig skrev:

isman : Jeg mener nu at Jelved har rimelig godt tjeck på økonomi (set i forhold til konkurrenterne!), men det er nok ikke i dette forum vi skal diskutere det !

Som sagt overvejer jeg kraftigt AE300, men vil gerne se en demo af den først. I skulle vel ikke vide hvor i Kbh´s området, det kan lade sig gøre?

Det var vist hendes rådgivere der havde det.....

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu også den generelle opfattelse at pære projektorerne ikke duer til ægte biostemning (pga. sortniveau) og sværger da , derfor også til CRT

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2003 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Jeg har nu også den generelle opfattelse at pære projektorerne ikke duer til ægte biostemning (pga. sortniveau) og sværger da , derfor også til CRT

Er det sort niveau du vil have er der KUN en vej at gå CRT 1:18000 i kontrast det rykker helt igennem.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Danzig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

CRT er ikke rigtig en løsning jeg kan gå efter i øjeblikket...men måske engang!?

Nu har jeg fundet et sted, hvor de kan give en demo at AE300, så vil jeg se om det skal være den.

Tak for svarene ! 

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Webmonkey skrev:

Er det sort niveau du vil have er der KUN en vej at gå CRT 1:18000 i kontrast det rykker helt igennem.

Nemlig, det giver en helt anden oplevelse ved SCF-FI som Star Wars/Trek og mørke film som Dark City, Vidouq, The Game m.m.....

Og farverne, friheden for "hønsetråd" etc...

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 September 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Derfor valgte jeg en CRT projektor. Det giver virkelig et bedre billed. Utroligt 3D agtigt.
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

CRT - Ja tak !!  ...... Cine 9 fra Barco = kontrast 1:30.000

Men så koster den godt nok omkring 400K

Jeg har nu aldrig hørt at LCD pj skulle være svage mht. LCD panelet, der selvfølgelig komme pixels fejl, men at panelerne  bliver dårlige efter 1-2 år ??.

Jeg mener nu at DLP typen er mere skrøbelig, udover at de begge pj typer har lampen som svaghed, har DLP´en ekstra mekaniske dele som farvehjulet og de små microspejle ( de er sgu små, 16 µm og med 1 µm mellemrum ), som kunne giver problemer. Jeg har selv LCD, men det er kun i kraft af prisen. Skulle jeg vælge ud fra kvaliteten og ikke prisen, ville jeg vælge i denne rækkefølge, CRT, DLP og LCD.

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2003 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Robert skrev:
CRT - Ja tak !! ...... Cine 9 fra Barco = kontrast 1:30.000

Ja og Sony VPH-G90, Electrohome Marque 9500LC.....

Man kan finde mange gode brugte CRT maskine.

En Barco 801 kan fås for 10.000 - 25.000 og kan ifølge Barco selv, sammenlignes med deres nye Cine 7 til 120.000kr.

Jeg købte selv min ECP 3500 brugt til en GOD pris - koster ny ca. 135.000kr - og 155.000 hvis der skal stå Vidikron på....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes