Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor eller fladskærm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag et 32” 100Hz Panasonic TX-32DK20F tv som jeg sådan set er glad nok for, men er gået hen og blevet lidt vild med MCE, og så skal man jo have vga, eller dvi indgang. Det hedder jo så fladskærm eller projekter, men har godt nok meget svært ved at bestemme mig for hvad det skal være. Troede egentlig at grunden til folk købte fladskærme var fordi der var bedre billede end på en CRT skærm, men efter en del læsning i dette forum kan jeg konkludere, at man mindst skal bruge 30k for at få et billede der er lige så godt som CRT. Jeg regnede med i starten at jeg skulle ud og købe en 32” fladskærm til ca. 10k, men for de penge får jeg dårligere billede end hvad en CRT kan, så har også kigget lidt på projekterer, og for omkring 10k kan jeg få en projekter der kan vise bedre billede end CRT og fladskærm. Jeg følger derfor pengene er bedre givet ud ved en projekter, men der er selvfølgelig også en del ulemper. Man skal jo mørklægge rummet kan godt være træls når man bare skal se almindelig tv, men på den anden side har kun 4 vinduer jeg skal dække. Ellers har jeg kun ca. 2m til loftet der hvor projektoren skal hænge så folk kan nok nemt komme til at gå ind i den. Jeg også tænkt mig at bruge den som almindelig tv, og der er kvaliteten jo ret dårlig selvom jeg har digital parabol. Desuden larmer en projekter også, hvilket jeg bestemt ikke bryder mig om. Ved ikke om I på nogen måde kan guide mig til den rigtige løsning ud fra disse oplysninger, men håber på noget support, da jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal købe.

Til top Vis the-box's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the-box

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe en projektor til når der skal ses film, og så beholde dit fine tv til at se fjernsyn på.

Evt. kan du jo stille projektoren på en hylde på bagvæggen, så går folk da ikke ind i den.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Rummet er ikke lige sådan at jeg har en hylde bagved, men kunn evt. laves. Hmm vil jo gerne bruge MCE til det hele, altså både musik og tv, så tror godt jeg kan droppe at bruge det Panasonic tv, og ellers håber jeg da heller ikke tv kvaliteten er så dårlig som nogen nævner.

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle måske beskrive lidt om hvad det skal bruges til.
Det skal som sagt bruges sammen med MCE, så jeg kan høre musik, se dvdfilm, billeder og diverse andre ting, f. eks når man holder en lille førfest. Ellers skal der også en konsol til, og en dreambox som sat modtager, som nok bliver sat direkte til MCE, så jeg kun behøves en fjernbetjening.

Mht til tv bliver i for dårlig kvalitet kunne man ikke lave sådan en lille hurtig ting, så projekteren fra f. eks 90" lige pludselig blev en 50" så det var til at se tv på den også?

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Har lige brugt en del tid på at læse om bagprojektion tv, for at se om det skulle være en mulighed, men desværre skulle de have vildt dårlig synsvinkel, hvilket jeg nok ikke ville kunne leve med

franklj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

jeg har også kikket på Projektor.
men tror lige at vi skal vente et år eller 2.

der er sket meget inde for det sidste år. så jeg tror at der kommer til at ske mere. DLP i Projektor er heller ikke så billige lige nu,

så jeg venter ihverflad. selv om jeg godt kunne tænke mig at blive den første til at have Projektor af vennerne.

1stk Dali Icon 2 center
Til top Vis franklj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af franklj

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Om 2 år er der sikkert noget nyt, som man skal vente endnu 2 år på, så tror ikke der er et problem ved at slå til nu :)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hej the-box

Jeg bruger selv en projektor som TV, og det synes jeg er helt genialt. Jeg vender aldrig tilbage til et "almindeligt" TV. Jeg er simpelthen blevet afhængigt af det store billede, og gider ikke længere nøjes med 42" eller mindre.

Det er vigtigt at dit TV-signal er i orden, men du har jo allerede en digital parabol og så bliver det ikke bedre. Jeg har også selv opsagt mit kabel-TV og klappet en parabol op på muren. Sikke en forbedring

Ja, der er nogle ulemper ved projektoren: mærklægning og vanskelligere betjening når der skal ses TV. Og så er der også det med støjen fra projektoren. Det sidstnævnte problem har jeg løst ved at lave en hush-box til projektoren.

Og ja, du har ret i det med at der altid er noget nyt på vej. Hvis man hele tiden vil vente på næste generation, så får man aldrig nogensinde anskaffet sig noget grej. Så mens andre venter, nyder jeg min projektor. Det er som at være i biografen hver gang jeg ser TV - herligt!

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit indlæg perejvind :)

Kunne jeg få dig til at uddybe hvad du mener med "vanskelligere betjening når der skal ses TV"?

Køre du med to indstillinger på din projekter, altså en til alm tv når der er lidt lys, og en til når der er total mørklagt når der skal ses film?

franklj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

the-box skrev:
Om 2 år er der sikkert noget nyt, som man skal vente endnu 2 år på, så tror ikke der er et problem ved at slå til nu :)

det er bare stadigvæk så nyt.
man skal jo helst hvis man også vil bruge den til pc have 1024x856.

så er der det og det skal være DLP eller den anden , jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

så jeg tror bare at hvis man venter et år, så er de kommet så meget længere.

man kan sammenligne det lidt med at jeg vil tror vi stadigvæk er ved tilsvarene en 486. og skal igang med pentium.

hvor i dag med pc er. er de færeste der kan den kraf der er i dem,

så jeg venter lige et år. så har de forhåbenligt også fundet ud af at få pærene til at holde længere.

er der nogle af jer der har skifte pærere? og hvad har i givet for dem?

1stk Dali Icon 2 center
Til top Vis franklj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af franklj

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en del års erfaring som jeg gerne vil give videre.
Et CRT tv slår stadig alt i billedkvalitet. Det kan vi ikke komme udenom.

Idag har jeg LCD, PDP og CRT fordelt på:

1) soveværelse 32" LCD-tv
2) legerum 2 x LCD-projektor
3) stue 1 x LCD-projektor og 50" PDP
4) køkken 1 x 26" LCD-tv og 1 x 42" PDP
5) hjemmebiograf 1 x CRT-projektor

Den største wow.effekt blandt gæsterne er når de ser og oplever min Barco CRT-projektor. Den er også god, men meget kostbar, og kræver i mine øjne et dedikeret rum for at spille optimalt.

Tager jeg pris og performance i betragtning, så er LCD-projektoren et must have for mange. Der kommer man langt for 15K incl. lærred og den ægte hjemmebiograf stemning, så derfor kan jeg supplere den store plasma op med projektoren når der er mere end 3-4 der skal se med.

En projektor egner sig ikke til tv-kiggeri. Årsagen er den at du skal mørklægge rummet, og hvem går det når man kommer hjem fra arbejde? Eller om eftermiddagen i weekenderne? Ingen.

På LCD-området er der sket meget, men de er endnu ikke på højde med PDP. Dog er fordelen på LCD at du kan få høj opløsning for små penge, og dermed også anvende den til at displaye informationer fra f.eks. en PC. Og LCD kan hænges op overalt i boligen, der fylder og vejer ikke ret meget.

Ulempen ved LCD/DLP projektor er også levetiden på pæren. Regn med 2.000 - 3.500 timer i praksis. Jeg har endnu ikke skiftet en, for de ryger som regel ud før det overhoved er aktuelt. Og erstattes med en nyere model.

Levetiden på PDP og LCD er 60.000 timer. CRT skulle vist være omkring 25-30.000 timer alt afhængig af hvor hårdt man skruer op for konstast og brightness.

Just my 5 cents...
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

ctacta en CRT slår vel ikke en projekter, hvis der er total mørklagt?

Som skrevet er jeg sådan set også glad nok for min 32" CRT tv, men der er jo ikke dvi indgang, og det går jo slet ikke når man vil bruge MCE.

PDP = Plasma tv ik?

Altså et 32" plasma eller LCD tv vil nok være det optimale for mig, da jeg godt kan leve med kun at have 32", bare den har dvi indgang, og ellers viser et godt billede. Problemet er at jeg alligevel skal op i en 20k - 30k for at få bare et ordentlig lcd eller plasma tv i 32", og ved en projekter kan jeg som du nævner
ctacta få det hele for 15k, og så snakker vi om 100", og det er bedre billede end en plasma og LCD kan give.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

the-box skrev:
Mange tak for dit indlæg perejvind :)

Kunne jeg få dig til at uddybe hvad du mener med "vanskelligere betjening når der skal ses TV"?

Køre du med to indstillinger på din projekter, altså en til alm tv når der er lidt lys, og en til når der er total mørklagt når der skal ses film?

Hej igen

Med vanskelligere betjening mener jeg at der jo ikke er indbygget tuner i en projektor. For at se TV 2 skal jeg således til at starte min S-VHS video op og vælge anden indgang på projektoren. Jeg skal også skifte til en anden indgang på min surround receiver. Med en almindeligt TV ville den operation være nemmere. For mig er det nu ikke noget problem, men det vil det sikkert være for nogen.

Jeg mørklægger altid mit rum, når jeg bruger projektoren.

ctacta skrev:

En projektor egner sig ikke til tv-kiggeri. Årsagen er den at du skal mørklægge rummet, og hvem går det når man kommer hjem fra arbejde? Eller om eftermiddagen i weekenderne? Ingen. 

Jo, det gør jeg! Hvis jeg ikke gad det, så ville jeg slet ikke overveje at bruge en projektor som TV.

Iøvrigt er jeg enig med dig i, at det eneste der kan hamle op med et CRT-TV er en CRT projektor. Det bedste billede jeg nogensinde har set på en projektor, var på en Barco 12xx med 9" rør. Og så er der dem der mener at CRT projektorer er forældet teknologi. De tager grueligt fejl!

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

the-box skrev:

Jeg har i dag et 32” 100Hz Panasonic TX-32DK20F tv som jeg sådan set er glad nok for, men er gået hen og blevet lidt vild med MCE, og så skal man jo have vga, eller dvi indgang. Det hedder jo så fladskærm eller projekter, men har godt nok meget svært ved at bestemme mig for hvad det skal være. Troede egentlig at grunden til folk købte fladskærme var fordi der var bedre billede end på en CRT skærm, men efter en del læsning i dette forum kan jeg konkludere, at man mindst skal bruge 30k for at få et billede der er lige så godt som CRT. Jeg regnede med i starten at jeg skulle ud og købe en 32” fladskærm til ca. 10k, men for de penge får jeg dårligere billede end hvad en CRT kan, så har også kigget lidt på projekterer, og for omkring 10k kan jeg få en projekter der kan vise bedre billede end CRT og fladskærm. Jeg følger derfor pengene er bedre givet ud ved en projekter, men der er selvfølgelig også en del ulemper. Man skal jo mørklægge rummet kan godt være træls når man bare skal se almindelig tv, men på den anden side har kun 4 vinduer jeg skal dække. Ellers har jeg kun ca. 2m til loftet der hvor projektoren skal hænge så folk kan nok nemt komme til at gå ind i den. Jeg også tænkt mig at bruge den som almindelig tv, og der er kvaliteten jo ret dårlig selvom jeg har digital parabol. Desuden larmer en projekter også, hvilket jeg bestemt ikke bryder mig om. Ved ikke om I på nogen måde kan guide mig til den rigtige løsning ud fra disse oplysninger, men håber på noget support, da jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal købe.

Nu ved jeg ikke ret meget om Windows MCE (endnu), men er det helt umuligt at få billedet over på dit CRT-tv? Jeg ved godt, at det ikke kan blive skaleret i smarte opløsninger osv. via DVI, men kan man slet ikke få billede på?

Hvis man kan, ville jeg vælge at beholde dit CRT til tv-kigning og bruge pengene på en projektor, hvorpå du kan se film og udnytte MCE fuldt ud.

I hvert fald skal du være opmærksom på, at eet display til alle formål enten forringer oplevelsen eller også koster det vilde.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo at jeg kun kan sætte signalet ind med RGB eller s-vhs, og det bliver simpelthen for grimt, men selfølgelig noget jeg kan overveje.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også du skal gå efter en projektor. Jeg har min HTPC sat til mit CRT TV med SVHS og det kan jeg sagtens leve med.

Almindelig TV som TV avisen og serie etc. ser jeg jo bare på TV'et. Har jeg optaget noget på HTPC bliver det for langt det meste set på TV'et.

Film bliver set på projektoren fra DVD. Hvis du vil have god kvalitet skal du aligevel se fra DVD, da TV signal ikke kommer i nærheden af DVD.

Noget fjensyn ser jeg også på projektoren, men kun hvis det er mørk uden for. Jeg mørklægge altså ikke min stue i disse lyse sommer afterne for at se Morse i 100".

Jeg har iøverigt en selector sat til projektoren som har givet TV signalet et løft.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes