Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD projektor kontrast problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hafler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Min Hitachi PJ-TX100 har kørt ca. 350 timer. Jeg har været tilfreds med den indtil for ca 10 timer siden, da jeg blev opmærksom på meget lidt kontrast i de lyse områder, det er som om billedkvaliteten på den måde er væsentligt forringet. Det er som om alle lyse områder bare bliver helt hvide. Farverne i mørke områder er upåfaldende (måske lidt mindre skarphed?). Jeg har prøvet at stille såvel i projektorens kontrast, iris mv som i softwarens indstillinger. Der er ikke specielt støvet i rummet, så det skulle ikke være støv på LCD panelerne (ville det se sådan ud?). En fejl i pæren ville jeg forvente gav mindre lys, ikke dette problem. Er der nogen, som har forslag til, hvad fejlen kan være?

Afspiller: Hjemmebygget computer med Athlon 64 3200+, PowerColor ATI All-in-Wonder 9800SE, WinDVD 6 og PowerDVD 4. 5 meter DVI kabel. Projecta lærred.

Hilsen Hafler

Til top Vis Hafler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hafler

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hmm - det lyder sjovt...

1. oplever du en generel forskel i lysstyrken fra projektoren i forhold til før?

2. har du en kalibreringsDVD du kan teste projektorens kontrast/lysstyrke optimalt med?

3. prøv også at sætte en anden kilde til - har du en anden DVD afspiller eller lign. - også gerne med en anden kabeltype (for at udelukke kilden og kablet som årsag til problemet).

Det lyder ike som om det har noget som helst med støv at gøre - støvpartikler på panelerne har en helt anden begrænset effekt...

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Hafler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

[1. oplever du en generel forskel i lysstyrken fra projektoren i forhold til før?]

- måske har der været et lille skift et par gange

[2. har du en kalibreringsDVD du kan teste projektorens kontrast/lysstyrke optimalt med?]

- købt en i dag, vil prøve

[3. prøv også at sætte en anden kilde til - har du en anden DVD afspiller eller lign. - også gerne med en anden kabeltype (for at udelukke kilden og kablet som årsag til problemet).]

- ja støv er vist mere i klatter. Tak jeg prøver også med anden kilde

Tak for svaret

Hafler

Hafler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

OK, billedet fra en DVD afspiller, var marginalt bedre, så fik jeg justeret på billedet på både projektor (iris bl.a.) og computer og nu er det ret flot. Der skulle mere ekstrem justering til, end jeg havde forestillet mig.

Problemet var at vi så "Pige med perleørering" hvor en pointe er at hvide skyer ikke bare er hvide (og det var de så på projektorens billede!). Hele filmens oplevelse er farvenuancer, også i pigens hvide "kyse". Og her bliver projektorens svaghed ifht. det gamle B&O fjernsyn afsløret. En projektor i den prisklasse kan nok bare ikke det der med de sarteste hvide nuancer på samme niveau som et rigtigt godt TV. Problemet er så, når man først er opmærksom på det, ser man det også i andre film. Jeg så for øvrigt Hi-Fi klubbens aktuelle tilbud på en DLP projektor, som havde helt samme svaghed.

Hilsen Hafler

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hafler skrev:
En projektor i den prisklasse kan nok bare ikke det der med de sarteste hvide nuancer på samme niveau som et rigtigt godt TV.

Det er rigtigt, digitale displays generelt (ikke kun projektorer) mangler (bl.a.)noget nuancering i forhold til CRT (hvadenten vi taler CRT projektor eller CRT tv) i det hvide. Men som du også har opdaget, så er de digitale displays ekstremt følsomme mht. indstilling. De digitale displays "klipper" kort sagt i det hvide, hvis kontrasten sættes for højt, de har et max for hvor meget hvid de kan lave. Derfor er det vigtigt at billedets max hvid sættes til højst dét punkt hvor displayet klipper. En CRT giver nogle andre problemer hvis kontrasten sættes for højt, men detaljerne _forsvinder_ ikke på samme måde.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes