Sendt: 01 Juni 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kboy skrev:
Jeg havde egentlig tænkt mig at købe Philips 32pf9986 men nogen siger den ikke har HDMI, det får den næste model altså 32PF9830 og nu læser jeg har at den alligevel er HDMI compatible . |
|
|
Det ER også kompliceret, så det er fuldt forståeligt at du er forvirret. For nu at få det hele med:
DVI er flere forskellige ting: DVI-A er et analogt videosignal, der er identisk med VGA, blot med et fysisk stik der er anderledes. DVI-D er et digitalt video-signal - og DVI-I er et stik der understøtter både DVI-A og DVI-D. Det interessante i denne sammenhæng er at DVI-D findes både med og uden kopisikring - det såkaldte HDCP (High Definition Content Protection, såvidt jeg husker...). DVI er fra starten udviklet til "professionel" brug.
HDMI er i højere grad udviklet til hjemme-udstyr, og kan indeholde et digitalt videosignal med eller uden HDCP, samt lyd i høj opløsning og 8 kanaler. HDMI kan desuden trækkes længere end et DVI-D signal. Det er altså fremtidens scart-stik. Samtidigt er HDMI bagud-kompatibelt, hvilket vil sige at et HDMI stik kan "snakke sammen" med et DVI-D stik (eller DVI-I stik ved brug af de digitale DVI-D signaler, naturligvis). HDCP kopisikringen er et såkaldt "hand-shake" system, det virker kort fortalt ved at hvis afsenderen har HDCP, så tjekker den om modtageren også har HDCP. Har den ikke det, så sendes der ikke noget signal.
Dette betyder kort sagt at hvis tv'et har DVI-D uden HDCP, så kan du ikke bruge stikket sammen med udstyr der har HDMI eller DVI-D med HDCP. Har tv'et derimod HDMI eller DVI-D med HDCP, så kan du bruge den sammen med alt udstyr der har HDMI eller DVI, med eller uden HDCP.
I dette tilfælde har tv'et DVI-D med HDCP, hvilket betyder at du kan modtage signaler fra enhver kilde med DVI-D eller HDMI - ulempen ved at den har DVI-D/HDCP i stedet for "ægte" HDMI er, at du ikke kan trække kablerne så langt, og at du ikke har mulighed for at overføre lyd via HDMI-kablet til tv'et.
Klart som gulvsand? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|