Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sanyo Z3, 3 meter afstand, lærred str.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. Meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har squ svært ved at gennemskue tingene, så jeg har brug for lidt hjælp.

Min stue er ca. 3,5 meter dyb, så se afstanden mellem sofa og lærred er ca. 3 meter.

Afstanden mellem Sanyo Z3 (skal placeres på vægophæng over sofaen) og lærred er så ca. 3,1 meter.

Hvilket str. lærred skal jeg benytte? Af "design" mæssige hensyn vil et 66" (16:9) lærred passe sig bedst rent praktisk ind i stuens størrelse, men er det for småt?

http://www.cinemagic.dk/index.php?cPath=45_152_142

Håber I vil hjælpe mig.

mvh Henrik

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Via http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm ses det, at du kan opnå et billede på 78"-101" via zoom med en afstand på 3,1 m fra Z3 til lærrede.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Tommerne er selvfølgelig målt på denne korrekte måde, som er diagonalt på billedet.

- BR

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Tommelfingerreglen ang. afstand til skærm er  1.5-2*skærmbredden

Du sidder 3 mtr fra skærmen, så vil 1.5 faktoren gi 200cm bred lærred, og 2 gi 150cm bred lærred. Jeg ville gå efter ca. 150-180 i bredden.

Jeg sidder selv 3.7 meter fra mit lærred som er 81" Et 81" lærred er 180 cm bredt (ikke diagonalt) så jeg sidder altså ca 2* lærredets bredde fra. Og det synes jeg er fint. Jeg synes det bliver for voldsomt hvis jeg kommer ret meget tættere på end det.

Men det bedste du kan gøre er at sætte projektoren til inden du køber lærred, og bare lade den vise billedet på væggen. prøv forskellige størrelser og sæt dig lidt ned og kig på hvad du synes bedst om. Når du har fundet størrelsen som passer dig, så gå hen og mål billedet, og bestil derefter et lærred.

Men hvis du er fast besluttet på at din projektor skal være bag din sofa og de tal Bjarke har fået fat i passer, ja så kan du jo ikke få mindre lærred end 78"  

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har en sideafstand på 2-3m og har et 2m bredt 16:9 lærrede (hvad giver det i tommer?). I forhold til afstanden er det nok rigeligt stor til DVD men ikke til HDTV. Omvendt syntes jeg 66" er for lille. Så kan man jo næsten ligeså godt købe en fladskærm

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder omkring 3 meter fra mit. Det er 81". 180x101cm (lærredstørrelse eksl. ramme).

Det synes jeg er meget passende. Ikke for stort, ikke for småt.

Mr. Meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

ak for de mange gode svar, jeg kan se at lærred størrelsen varigere en del efter hvem der skiver, men det betyder vel, at jeg kan købe lige det lærred jeg ønsker (indenfor Jeres angivelser) og så kan man Zoome ind/ud med Z3'eren for at få det til at passe med lærredet.

Det lyder til at det bliver ca. små 80" lærred, jeg skal gå efter.. Kan se at man kan få et på 79", det bliver nok det.

Selve afstanden kan jeg ikke ændre på, desværre.

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej Meyer

Tillykke med Z3'eren. Den skal du nok få meget glæde af. Mit setup er meget hen ad dit, med ca 3 meter fra sofa til lærred ( se http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16311) Jeg har et lærred der er 180 cm bredt og det er helt perfekt, hverken for stort eller for lille. Bliver det større (eller kommer man tættere på) kan man skelne de enkelte pixels, bliver det mindre, mister man efter min mening bio-effekten. Een af mine venner ville selv vælge et lærred der var et nummer mindre hvis det var ham (160 cm bredt) - men jeg er altså ikke enig... Så ergo, noget i den henretning, 160-180 cm, så går du nok ikke helt galt i byen :-)

Held og lykke med projektet.

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg købte bevist mit lidt større end det egentlig burde være til DVD fordi det ikke betyder så meget med afstanden når man kører HD film.

Se setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20591&P N=1&TPN=1

PS. jeg har fået taget nye billeder efter jeg har ordnet ledninger m.m. men har ikke fået dem online endnu

Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står selv i samme situation, men har dog knap så optimale forhold til det som I har. Jeg kommer til at sidde ca. 2,3m. fra lærredet, hvorfor jeg mener, at det optimale må være et 66". Jeg har leget med projectorcentral.com længe, men kan ikke få den til at lave et fornuftigt setup til mig. Lærredet har en gain på 1,0 - jeg vil blot gerne vide hvor langt projektoren skal væk fra lærredet ved et 66" lærred, for at få optimale forhold.

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Hej

Jeg står selv i samme situation, men har dog knap så optimale forhold til det som I har. Jeg kommer til at sidde ca. 2,3m. fra lærredet, hvorfor jeg mener, at det optimale må være et 66". Jeg har leget med projectorcentral.com længe, men kan ikke få den til at lave et fornuftigt setup til mig. Lærredet har en gain på 1,0 - jeg vil blot gerne vide hvor langt projektoren skal væk fra lærredet ved et 66" lærred, for at få optimale forhold.

Har du også en Sanyo Z3 eller hvordan?

Med en afstand på 2,3 m og en Z3 som projektor kan du opnå fra 58-75" med et 16:9 billede.

- BR

Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle gerne modtage min Z3 idag.

De 2,3m fra lærredet er siddepositionen - projektoren kan fint komme længere tilbage.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Jeg skulle gerne modtage min Z3 idag.

De 2,3m fra lærredet er siddepositionen - projektoren kan fint komme længere tilbage.

66" ville jeg sige var alt for lidt. Du skal tænke på at billedet sjældent vil fylde hele rammen ud. Der vil som regel stadig være bjælker for oven og forneden. Synes godt du kunne godt op i midten af 70´erne.

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil billedet sjældent fylde rammen? Jeg syntes da det er 50/50 med 1.85/2.35.

Mr. Meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke købt min z3 endnu, vil gerne købe projektor og lærred på samme tid..

Hvor har I købt Jeres Z3?

mvh Henrik

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Hvorfor vil billedet sjældent fylde rammen? Jeg syntes da det er 50/50 med 1.85/2.35.

Ud af de 50 timer jeg har set på min Z3 indtil videre har der måske været én film der fylder hele billedet ud. Ved ikke om det er fordi jeg har en Nintaus 9901 som gør det mindre godt til projektor eller hvad?

Jeg har købt min Z3 hos digitalo.de til 9995kr inkl levering. God og hurtig levering.

Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg modtog som forventet projektoren idag, og skal lige om lidt igang med at teste den med en film - dog desværre over et s-video kabel :/

Jeg vil overveje, om jeg skal op i 76" - det er lidt fristende godt nok :-)
Her til aften kommer jeg til at sidde ca. 3mtr. fra et ~240cm bredt billede (på et lagen )

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Jeg modtog som forventet projektoren idag, og skal lige om lidt igang med at teste den med en film - dog desværre over et s-video kabel :/

Jeg vil overveje, om jeg skal op i 76" - det er lidt fristende godt nok :-)
Her til aften kommer jeg til at sidde ca. 3mtr. fra et ~240cm bredt billede (på et lagen )

Jamen det er jo perfekt. Så kan du se hvor stort lærred du vil ha inden du bestiller. Det er den bedste og sikreste måde at gøre det på. Det kræver jo så godt nok en uge til fjorten dages mere tålmodighed før man har både projektor og lærred. Hva så, hvad synes du ellers om en skærmbredde på 240 på 3 meter

lige rigeligt ikke ?? eller hvad ?? og tillykke med svinet forresten.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

jeg har en z2 og bruger et rullegardin fra ikea indtil jeg har råd til et rigtig lærred. Har et 92tommer billed(200cm fra den ene side til den anden). Sidder ca 3,5meter fra billedet og synes det passer perfekt. Nogle synes måske det er lidt for stort, men for mit behov passer det perfekt..
Til top Vis taz123456's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af taz123456

Kasper B. P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg går også med stærke overvejelser om at købe en Z3'er til min nye stue. MEN jeg tror desværre at jeg kommer i problemer, for Z3'eren kommer til at hænge ca. 5,5 mtr fra lærredet, også bliver billedet vel ALT for stort!?

Til top Vis Kasper B. P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper B. P.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes