Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Forkortelser og betydninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Ja.. Så har jeg oprettet en tråd, hvor jeg godt kunne tænke mig at jer derude, gav mig et forklaring på en del af forkortelserne som f.eks. HDMI, VGA, DVI osv. Grunden til at jeg opretter denne tråd, er at jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gå efter når jeg er på shopping tur efter et tv

Nogen af forkortelserne har jeg fået forklaret, men i må rette mig hvis jeg er helt galt på den.

HDMI: High Definiton (M'et og I'et kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad står for) - En digital tilslutning som sender billeder og lyd.

HDTV: Det vil sige at tv'et er klar til fremtidens tv udsendelser. Tv'et skal mindst have 1080i, først at man kan udnytte det fuldt ud.

PIP / Picture in Picture: Hvis man har to tv-tunere, kan man splitte skærmen op i to dele og se to forskellige kanaler.

HDCP: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

VGA: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

DVI: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

Progressive Scan: Kan i sige hvad det gør?

Philips Pixel Plus (2): Kan i sige hvad det gør?

Grafik Equializer: Kan i sige hvad det gør?

3D Digital Kamfilter: Kan i sige hvad det gør?

YUV-Komponentindgang: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

S-Video: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

På forhånd tak

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Du kan jo starte her:

http://www.hifi4all.dk/ordbog/

Du kan sikkert ikke finde det hele, men en del står her.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Stoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Orv.. Lækker side :D

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

HDMI: High Definiton Media Interface

DVI: Digital Visual Interface (digital overførelse af billede)

VGA: Video Graphics Array

HDCP: High Dependability Computing Project

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Stoff skrev:
HDCP: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

High Definition Content Protection (såvidt jeg husker...). Et kopi-beskyttelses-system, der gør at en afsender (f.eks. DVD-afspiller) med HDCP ikke afsender noget signal hvis ikke modtageren har HDCP. HDCP er en fast del af HDMI, og en frivillig mulighed ved DVI. Kort sagt: Hvis afspilleren har HDCP (hvadenten det er HDMI eller DVI), så _skal_ modtageren/skærmen have HDCP (enten som HDMI eller DVI) for at kunne vise det. Hvis afspilleren har DVI uden HDCP, så _behøver_ modtageren ikke at have det (men det virker også fint hvis den har).

Stoff skrev:
VGA: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

Egentlig er det bare en betegnelse for den måde signalet overføres på, men det benyttes også som betegnelse for en opløsning, 640x480. Andre interessante betegnelser for opløsninger:

SVGA: 800x600

XGA: 1024x768

SXGA: 1280x1024

UXGA: 1600x1200

WVGA: 852x480

WXGA: 1366x768

Stoff skrev:
DVI: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

Digital overførsel af billede.

Stoff skrev:
Progressive Scan: Kan i sige hvad det gør?

Kort fortalt viser man billedet som hele billeder (typisk 50 eller 60 hele billeder per sekund), i modsætning til interlace, hvor der kun vises hver anden line hver gang billedet opdateres. Et par lidt længere forklaringer:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID= 3

http://206.225.87.49/volume_7_4/dvd-benchmark-part-5-progres sive-10-2000.html

Stoff skrev:
Philips Pixel Plus (2): Kan i sige hvad det gør?

Den korte forklaring er at det er en optimering af billedet, der først og fremmest går ud på at hæve opløsningen. Det fungerer lidt forskelligt på plasma-tv og på CRT tv. CRT først:

Et almindeligt PAL signal består af 576 linier, 50 Hz interlace - dvs. billedet opdateres 50 gange per sekund, men kun hver anden linie vises for hver opdatering. Med Pixel Plus sker der først og fremmest to ting: Billedet opskaleres til 833 linier, med 2048 punkter per linie (stadig interlace). Samtidig benyttes Digital Natural Motion til at konvertere opdateringshastigheden til 75 billeder per sekund. Dette sker ved at skabe 75 helt nye billeder ud fra de oprindelige 50, og dermed skabe et mere flydende billede. Ud over dette ligger der i Pixel Plus en række mere eller mindre effektive billedforbedringskredsløb, såsom en fremhævelse af detaljer, øget skarphed, farveforbedring og kontrast-forbedring. Bortset fra detalje-fremhævelsen kan (og bør) disse funktioner slås fra, og har egentligt ikke noget direkte med Pixel Plus at gøre.

Pixel Plus 2 er en generelt forbedret version, der grundlæggende arbejder efter samme princip, blot med et bedre resultat pga. bedre processorer. Der er dog en enkelt meget vigtig, grundlæggende forskel i konverteringen fra 50 til 75 Hz. Hvor Pixel Plus 1 arbejder med interlace billedet som det er, laver Pixel Plus 2 ved film-materiale de 50 "halve" billeder om til progressive scan, ved at "regne baglæns" til de oprindelige 25 hele billeder per sekund. Dernæst beregnes de 75 nye, "halve" billeder ud fra de 25 hele oprindelige. Dette giver en markant forbedring da det i praksis fjerner de pixelleringer som interlace formatet ellers er skyld i, og i realiteten giver den samme forbedring i praksis som hvis man benyttede progressive scan - blot med dén forskel at Natural Motion giver mere flydende panoreringer.

Ved fladskærme er Pixel Plus knapt så stor en omvæltning i forhold til apparater uden pixel plus, da billedet under alle omstændigheder bliver skaleret til panelets opløsning og opdateringsfrekvens. Forskellen her ligger i måden det gøres på, igen fremhæves detaljer, og panoreringer bliver ofte mere flydende (afhængigt af materialet).

Stoff skrev:
Grafik Equializer: Kan i sige hvad det gør?

Et apparat der giver dig mulighed for at justere lydens klangbalance, ved at skrue op eller ned for bestemte frekvensområder. En avanceret version af bas og diskant-reguleringerne.

Stoff skrev:
3D Digital Kamfilter: Kan i sige hvad det gør?

Når et tv-billede udsendes sendes det som et såkaldt composite signal (dette kommer der en forklaring på om lidt...). Et af problemerne med composite signaler er at farverne flyder ud i hinanden, så når du har en skarp overgang mellem to farver, så får du noget farveslør i denne overgang. Kamfilterets opgave er at frasortere denne flimmer, så overgangene bliver skarpere - deraf navnet kam-filter, princippet minder om at køre en kam igennem filtret hår.

Stoff skrev:
YUV-Komponentindgang: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

S-Video: Kan i sige hvad det står for, og hvad det gør?

Composite, S-video, RGB og Component er forklaret her:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID= 3

Og her:

http://www.projectorcentral.com/component.htm

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Stoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes