| Forfatter |
|
|Neo| Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har nu siddet og testet og testet til jeg har fået grå hår i hovedet. Jeg har et widewscreen LCD TV, hvilket jo er dejligt. Men når jeg ser mine DVD film er der på mange af den en sort bjælke for oven og for neden...Skulle denne egentlig ikke forsvinde når nu det er et Widescreen tv? Hvis jeg sætter TV'et til 16:9 forsvinder noget af billedet ude i siderne, og de andre full screen f.eks. gør tingene lange.
Er det bare mig der har misforstået noget eller hvor ledes?
TV'et er et Sharp og dvd'en en Cambridge DVD79. Ligenu kører det på Component udgangen, har også testet DVI med samme resultat.....
|
| Til top |
|
| |
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er dig der har misforstået det
De film hvor du har sorte bjælker på er nemli ikke 16:9, men noget bredere.
Der har været skrevet en del om det her inde, så prøv at søge lidt.
__________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
| Til top |
|
| |
|Neo| Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst lidt på emnet herinde. Men det der undre mig er f.eks. Star Wars filmene 16:9 anamorphic 2.34:1 Ville den så ikke fylde hele skærmen eller ?
|
| Til top |
|
| |
xlarti Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kun de nye star wars film, da de er skudt på HD og har 16:9 som aspect ratio til at begynde med.
De gamle er bredere..
|
| Til top |
|
| |
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|Neo| skrev:
| Har læst lidt på emnet herinde. Men det der undre mig er f.eks. Star Wars filmene 16:9 anamorphic 2.34:1 Ville den så ikke fylde hele skærmen eller ? |
|
|
Du har næsten selv skrevet svaret: 2.34:1 er noget bredere end dit tv som er 1.77:1.
Jeg kan ikke umiddelbart huske hvordan det der anamorphic virker.
Der står lidt om formaterne her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9269&KW =widescreen __________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
| Til top |
|
| |
Thunder Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
16:9 = 1.78:1
4:3 = 1.33:1
Mig bekendt, så er ingen film optaget i 16:9, så der vil altid være sorte bjælker ved "biograf film", det var blot det format der passede bedst til en widescreen tv størrelse, i vores små hjem. Anamorphic er blot et billede der er presset sammen verticalt, så du ikke mister opløsning, som du gør ved f.eks. letterboks, hvor man zoomer billedet både verticalt og horisontalt, for at udfylde skærm mest muligt. Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9. ( 1.67:1 )
Hvis 4:3 materiale blive "flade" i hovederne, så må du jo bare vælge den rigtige indstilling på din remote
xlarti: De nye starwars er ikke optaget i 1.78:1, men derimod 2.35:1
PS: Film er lavet til det brede lærrede i biograferne, hvor de bare justere gardinerne efter bredden, og vil man slippe for de sorte bjælker, så må man anskaffe sig en projektor og et lærrede med masking .. har aldrig været meningen at film skal passe til 1.78:1 og det bør det heller ikke være .. skal være bredt!!
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange film er i 2.35:1 hvilket svare til 21:9 sådan cirka så der vil stadig værre sorte bjælker. Har du tjekket din dvd's opsætning? Er den sat op til at sende billedet til et 16:9 tv? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thunder skrev:
16:9 = 1.78:1 4:3 = 1.33:1
Mig bekendt, så er ingen film optaget i 16:9, så der vil altid være sorte bjælker ved "biograf film", det var blot det format der passede bedst til en widescreen tv størrelse, i vores små hjem. Anamorphic er blot et billede der er presset sammen verticalt, så du ikke mister opløsning, som du gør ved f.eks. letterboks, hvor man zoomer billedet både verticalt og horisontalt, for at udfylde skærm mest muligt. Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9.
Hvis 4:3 materiale blive "flade" i hovederne, så må du jo bare vælge den rigtige indstilling på din remote
xlarti: De nye starwars er ikke optaget i 1.78:1, men derimod 2.35:1 |
|
|
Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.
Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Thunder Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Thunder skrev:
| Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9. |
|
|
Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.
Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt. |
|
|
1280x768 = 15:9 ( 1.77:1 ) edit: 1.67:1 .. kan jo smutte, når man skriver ud af hovedet, så tidlig om morgen ;)
|
| Til top |
|
| |
|Neo| Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay.....DVD´en er sat på til widescreen.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.
|
|
|
Få nu orden på de film-formater : Et 16x9 Tv er 1.78:1, det betyder at der også er lidt sorte streger ved 1.85:1.
Læs dette og bliv kloger :
http://www.widescreenmuseum.com/special/caveat_emptor.htm
|
| Til top |
|
| |
Thunder Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.
|
|
|
Få nu orden på de film-formater : Et 16x9 Tv er 1.77:1, det betyder at der også er lidt sorte streger ved 1.85:1. |
|
|
Fluekneppe: Det er nu 1.78:1
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thunder skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Thunder skrev:
| Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9. |
|
|
Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.
Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt.
|
|
|
1280x768 = 15:9 ( 1.77:1 )
|
|
|
15:9 er nu 1.67:1 - 16:9 er 1.77:1 (1.78:1) så man skal gå efter en lcd med 1366x768 for at få 16:9 __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thunder skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Thunder skrev:
| Bemærk at et lcd tv typisk er 15:9. |
|
|
Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.
Hvad mener du med at et lcd tv kun er 15:9, den vil jeg godt have uddybet lidt.
|
|
|
1280x768 = 15:9 ( 1.77:1 ) |
|
|
Hmm, mit lcd er nu 1366x768, er min skærm så større ? , jeg troede der var tale om skærmopløsningen , men i så fald kan der ikke være mange ctr tv der er 16:9. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Mange biografilm optages nu i 1:85:1 og vil også fylde hele skærmen på et 16:9 tv.
|
|
|
Få nu orden på de film-formater : Et 16x9 Tv er 1.78:1, det betyder at der også er lidt sorte streger ved 1.85:1.
Læs dette og bliv kloger :
http://www.widescreenmuseum.com/special/caveat_emptor.htm
|
|
|
Ja jeg mente også at skulle være lidt sorte bjælker ved 1:85:1 formatet, men jeg har endnu ikke set dem. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Ja jeg mente også at skulle være lidt sorte bjælker ved 1:85:1 formatet, men jeg har endnu ikke set dem. |
|
|
På de fleste tv forsvinder de i overscan. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Ja jeg mente også at skulle være lidt sorte bjælker ved 1:85:1 formatet, men jeg har endnu ikke set dem. |
|
|
På de fleste tv forsvinder de i overscan.
|
|
|
Hmm, ja det kan jo egetlig godt passe, for jeg syntes nogengange at jeg mangler noget af billedet i 178:1 format., hvorimod 1:85:1 passer fremragende. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
tnaa Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|Neo| skrev:
|
Hej
Jeg har nu siddet og testet og testet til jeg har fået grå hår i hovedet. Jeg har et widewscreen LCD TV, hvilket jo er dejligt. Men når jeg ser mine DVD film er der på mange af den en sort bjælke for oven og for neden...Skulle denne egentlig ikke forsvinde når nu det er et Widescreen tv? Hvis jeg sætter TV'et til 16:9 forsvinder noget af billedet ude i siderne, og de andre full screen f.eks. gør tingene lange.
Er det bare mig der har misforstået noget eller hvor ledes?
TV'et er et Sharp og dvd'en en Cambridge DVD79. Ligenu kører det på Component udgangen, har også testet DVI med samme resultat.....
|
|
|
Halløj ..
har ikke læst hele tråden igennem ... Bliver simpelthen forvirret af alle de udregninger - MEN - Har du sat din dvd til også at køre 16:9 format...???
Rigtigt mange af de alm. film amn låner ved blockbuster (altså ikke "storfilm") er beskåret til 16:9 format (korrekt, eller???) Det står ihvertfald bag på cover'ne.
Jeg havde selv problemet med sorte streger da jeg fik sat min dvd til min Pio-plasma, men efetr at have kløet mig selv i nakken et par timer fandt jeg ud af at også DVD'EN skulle sættes op ... prøv om det hjælper
mvh
TNAA
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|Neo| Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
tnaa skrev:
|Neo| skrev:
|
Hej
Jeg har nu siddet og testet og testet til jeg har fået grå hår i hovedet. Jeg har et widewscreen LCD TV, hvilket jo er dejligt. Men når jeg ser mine DVD film er der på mange af den en sort bjælke for oven og for neden...Skulle denne egentlig ikke forsvinde når nu det er et Widescreen tv? Hvis jeg sætter TV'et til 16:9 forsvinder noget af billedet ude i siderne, og de andre full screen f.eks. gør tingene lange.
Er det bare mig der har misforstået noget eller hvor ledes?
TV'et er et Sharp og dvd'en en Cambridge DVD79. Ligenu kører det på Component udgangen, har også testet DVI med samme resultat.....
|
|
|
Halløj ..
har ikke læst hele tråden igennem ... Bliver simpelthen forvirret af alle de udregninger - MEN - Har du sat din dvd til også at køre 16:9 format...???
Rigtigt mange af de alm. film amn låner ved blockbuster (altså ikke "storfilm") er beskåret til 16:9 format (korrekt, eller???) Det står ihvertfald bag på cover'ne.
Jeg havde selv problemet med sorte streger da jeg fik sat min dvd til min Pio-plasma, men efetr at have kløet mig selv i nakken et par timer fandt jeg ud af at også DVD'EN skulle sættes op ... prøv om det hjælper
mvh
TNAA
|
|
|
Ja DVD'en står til 16:9 også
|
| Til top |
|
| |