Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvornår bliver plasma gode nok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasperkaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle -

Jeg har et Loewe Vitros (Alm. 16:9 billedrørs TV) og er rigtig glad for det, men overvejer at købe en plasma eller en lcd til stuen i stedet. MEN, har endnu ikke set et billede der tilnærmelsesvis minder om kvaliteten af mit Loewe.
Er det bare umuligt?

Jeg synes jeg har set på alle mærker, og ligemeget om det er skærme til 15000 eller 50000, så er resultatet ofte det samme. De er ikke i nærheden af mit Loewe...

Hvornår kommer de fede plasmaer? Kommer de overhovedet? Skal jeg vente med plasma? Skal jeg droppe det?

Kiggede så på Thomson i dag.. igen var det OK, men ikke godtnok...  

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Plasma bliver nok ikke meget bedre. Og deres minusser som burnin, ingen tiltning og store pixels bliver nok aldrig løst, men igen hvorfor skulle de?

Istedet kommer SED/NED, der vil udrydde plasma fra markedet. Tror det er disse teknologier du skal kigge efter, men så skal du nok vente 2-3 år.

Det første SED på 50" kommer til Januar og vil koste ca. 10.000$

Senere vil OLED komme og fjerne LCD, men der skal man nok vente flere år.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

gromkaellen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Du må nok kikke på Pioneer sin skjermer..... HFK viser vel disse med HDTV ( ihvertfall i Norge ), og bedre bilde har jeg aldri sett!

kasperkaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

notional skrev:

Plasma bliver nok ikke meget bedre. Og deres minusser som burnin, ingen tiltning og store pixels bliver nok aldrig løst, men igen hvorfor skulle de?

Istedet kommer SED/NED, der vil udrydde plasma fra markedet. Tror det er disse teknologier du skal kigge efter, men så skal du nok vente 2-3 år.

Puha.. Nogle der kan forklare SED/NED og OLED!??

kasperkaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

gromkaellen skrev:
Du må nok kikke på Pioneer sin skjermer..... HFK viser vel disse med HDTV ( ihvertfall i Norge ), og bedre bilde har jeg aldri sett!

Pioneer har jeg så også set, og netop de er de bedste PT efter min mening. MEN, så er vi også højt i pris..
MEN, mange plasmaer ser godt ud med HDTV, men hvornår bliver det så hvermands eje!?

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

kasperkaae skrev:
notional skrev:

kan ikke huske de helt præcise spec's men i bund og grund er det nogle nye slags flad skærme som vi kender det fra LCD/Plasma, men uden alle de minus'er som der er ved LCD og Plasma.

Nicolai

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

kasperkaae skrev:
notional skrev:

Istedet kommer SED/NED, der vil udrydde plasma fra markedet. Jeg tror det er disse teknologier du skal kigge efter, men så skal du nok vente 2-3 år.

SED er egentlig bare et CRT TV. Men det er pixelbaseret som plasma og LCD. Dvs. at hver pixel egentlig er sin eget CRT tv. Så SED har alle fordelene ved CRT, men derudover også fordele som LCD, nemlig højopløsning, skarpt (da det består af pixels og ikke en grødet stråle som i normal CRT), digitalt og tyndt (Selve panelet vil være 2mm tykt).

NED er det samme, men hvor elektronerne styres af en metalplade med mikrohuller i SED, så styres de af nanotuber på NED. Det betyder man kan lave tuberne direkte på glasset og derved gøre det muligt at lave et 42" panel til under 400$ i produktion. Og så kan pixels laves ekstremt små. Prototypen var et 5" (fem) med en opløsning på 1280x720 (HDTV). LÆKKERT. SÅ kan den teknologi i hvert fald understøtte UHDTV og sikkert en mulig efterløser.

OLED mere som LCD, men hver pixel er egentlig bare en organisk lysdiode, der kan vise alle farver. Disse kan så selvfølgelig laves meget små og fantastiske.

Alle 3 teknologier vil være de nuværende overlegne. Specielt på strømforbrug.

kasperkaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
kasperkaae skrev:
notional skrev:

Istedet kommer SED/NED, der vil udrydde plasma fra markedet. Jeg tror det er disse teknologier du skal kigge efter, men så skal du nok vente 2-3 år.

SED er egentlig bare et CRT TV. Men det er pixelbaseret som plasma og LCD. Dvs. at hver pixel egentlig er sin eget CRT tv. Så SED har alle fordelene ved CRT, men derudover også fordele som LCD, nemlig højopløsning, skarpt (da det består af pixels og ikke en grødet stråle som i normal CRT), digitalt og tyndt (Selve panelet vil være 2mm tykt).

NED er det samme, men hvor elektronerne styres af en metalplade med mikrohuller i SED, så styres de af nanotuber på NED. Det betyder man kan lave tuberne direkte på glasset og derved gøre det muligt at lave et 42" panel til under 400$ i produktion. Og så kan pixels laves ekstremt små. Prototypen var et 5" (fem) med en opløsning på 1280x720 (HDTV). LÆKKERT. SÅ kan den teknologi i hvert fald understøtte UHDTV og sikkert en mulig efterløser.

OLED mere som LCD, men hver pixel er egentlig bare en organisk lysdiode, der kan vise alle farver. Disse kan så selvfølgelig laves meget små og fantastiske.

Puha.. hvad er tidshorisonten på disse? Og ikke mindst prisen?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

kasperkaae skrev:

Hej alle -

Jeg har et Loewe Vitros (Alm. 16:9 billedrørs TV) og er rigtig glad for det, men overvejer at købe en plasma eller en lcd til stuen i stedet. MEN, har endnu ikke set et billede der tilnærmelsesvis minder om kvaliteten af mit Loewe.
Er det bare umuligt?

Det er ikke et spørgsmål om muligt og umuligt - dit Loewe er utvivlsomt godt. Desværre er tingene bare ikke så simple - den væsentligste forskel ved en sammenligning mellem din 32" og en 42" plasma (for at tage et eksempel) er at de fejl der allerede er i billedet - det værende tv-signal eller dvd - bliver tydeligere eksponeret på en 42". Det giver jo sig selv når billedet er så meget større.

Jeg synes jeg har set på alle mærker, og ligemeget om det er skærme til 15000 eller 50000, så er resultatet ofte det samme. De er ikke i nærheden af mit Loewe...

Jeg havde det på samme måde som dig - i sammenligning med mit Philips 9509 var der intet der matchede. Tingene forholdt sig bare alligevel ikke sådan - jeg fik fingre i et LG PX12 (High Definition-panel 1024x768, kontrast 5.000:1, 1000 candela lysstyrke osv.) plasma tv og gik igang med at sammenligne med noget godt kildemateriale - først med S-video via scart og en film i dvd-spillen af god kvalitet. Her var Philips klart bedst og det fattede jeg selvfølgelig minus af, men var da glad for at mine fordomme holdt stik. Istedet satte jeg komponent på plasma´en og nu begyndte det at ligne noget, men uden Philips´ styrke i farverne og manglende skarphed. Til sidst røg DVi-tilslutningen på dvd-afspilleren og ud røg Philips-tv´et - her var det ganske enkelt overgået af plasma´en. Det hele stod ultra-skarpt, detaljeret og meget levende. På Philips var der lidt mere digitalitis over billedet og desuden har billedrøret den svaghed med manglende skarphed i hjørnerne - ikke på plasma´en.

Resultatet blev at plasma´en blev stående og jeg investerede i parabol og dertilhørende digitale signaler - det, og en dvd-afspiller med DVi-udgang løftede det hele til et højere niveau som jeg absolut er tilfreds med. Billedrøret savner jeg ihvertfald ikke mere, og så er der jo pludselig mere plads

I det lys kan jeg godt leve med at enkelte kanaler er i knap så god kvalitet når mine dvd-film til gengæld står endnu bedre på et betydeligt større billede.

Hvornår kommer de fede plasmaer? Kommer de overhovedet? Skal jeg vente med plasma? Skal jeg droppe det?

De er her såmænd - man er bare nød til at sluge et par kameler undervejs og rette tingene til så vilkårene er de rette.

Desuden er problematikken med burn-in overdrevet - der skal ekstremt meget til før man kan se ting der "hænger", og de er tilnærmelsesvist hurtigt væk igen hvis de skulle forekomme.

Kiggede så på Thomson i dag.. igen var det OK, men ikke godtnok...  

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
kasperkaae skrev:
notional skrev:

JA, det bliver afgjort spændende når de engang begynder at dukke op - vi kan bare håbe på at det går stærkt!

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

kasperkaae skrev:

Puha.. hvad er tidshorisonten på disse? Og ikke mindst prisen?

SED begynder produktion til August og udkommer til Januar. Det bliver en 50" model til 10.000$. Inden for de næste 3 år burde den pris falde til det samme som plasma idag.

NED kommer nok nogen år senere, da Motorola ikke selv skal producere NED, men bare sælge ideen til andre.

OLED er nok den teknologi, der er længst bagude. Idag findes OLED kun som små fåfarvede displays i mp3 afspillere.

Pingo1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Kig efter noget fra Pioneer. Deres HDTV'er har et formidabelt billede, som jeg ikke har set før.

Yamaha NS-125F, NS-C125, NS-M125
Til top Vis Pingo1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingo1987 Besøg Pingo1987's Websted

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin, hvor godt er det LG du snakker om, i sammenligning med f.eks pana pa50 og 500 og f.eks pioneers modeller???

Mvh.
Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes