Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 10:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z3 og "grid" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cougar_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg sidder stadig og "roder" med min Z3 og syntes ikke jeg helt kan finde ud af hvorfor den kaster en meget tydelig "grid" (ligner et stykke ternet papir) ud mod lærredet, samme "grid" fremkommer på alle objekter foran linsen. Det gør at billedet ser meget grovkornet ud. Og jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg får det væk. Det var MEGET tydeligt i StarWars Episode II som jeg lige har set igen.

Lige nu bruger jeg kun DVD til Z3 via S-VHS, mit kabel (SCART til VGA) er på vej fra AV-Connection.

Nogen ideer eller forklaringer?

Mark

Til top Vis Cougar_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cougar_DK Besøg Cougar_DK's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Det fænomen vil man opleve på alle digitale projektorer, hvis man sidder for tæt på lærredet.

Hvor bredt er dit lærred, og hvor tæt sidder du på det?

Cougar_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Mit lærred er 88", projektoren er ca 3,80m fra lærredet. Jeg sider så selv foran projektoren, dvs. omkring 3,40m fra lærredet.

Z3'eren står bagved mig indtil jeg har fundet den rigtige position hvorefter den skal monteres i loftet.

Mark

Til top Vis Cougar_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cougar_DK Besøg Cougar_DK's Websted

Cougar_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige tilføjet at jeg indtil nu har kørt med "normal" billede og har kigget lidt på "Projection Calculator", men må indrømme jeg ikke helt er med på hvad det forsøger at fortælle mig.... .

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 August 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det lyder nu mere som et slemt tilfælde af Vertical Banding (lodrette linier i billedet med ens mellemrum). I så fald skal du nok have professionel hjælp til at justere projektoren (medmindre det er fordi du selv har rodet i VB-menuen!)
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Cougar_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Ok det lyder alvorligt, men igen så aner jeg ikke hvad VB menuen er så jeg tvivler. Jeg forsøger at tage et billede af det og poster det her senere.

Cougar_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg taget et billede af mine gitterlinier. Hvad gør jeg får at få dem til at forsvinde? Skal den tættere på eller er det en form for indstilling?

På forhånd tak

Mark

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 August 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Det her ser ikke rigtigt ud. Men det vidste du godt.

Det er ivertfald ikke VB, og det hønsenet der er normalt at se, er helt vandret og lodret. Dine går jo skråt henover.

Det høsenet der er på min Z3, skal jeg stille mig en meter og mindre fra et 2 meter bredt lærred for at kunne se.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Cougar_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke skråt Bluesky, det er vinklen jeg har taget billedet fra. For jeg vil jo skygge for mig selv hvis jeg stiller mig lige foran. Projektoren står "på gulvet" i 1.80m højde. Oh "hønsenet" er da et meget godt ord for det jeg ser. Nu skal jeg det bare til livs, da det kan ses fra min sidde position.

Hvor langt er din Z3 fra lærredet? Og hvor langt sidder du fra?

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet fra andre kilder end din DVD afspiller? Ellers så må det altså være en fejl på projektoren.
Det er ikke fordi du sidder for tæt på projektoren, jeg sidder ca 4m fra mit lærrede, uden at se hønsenet overhovedet og det er 230cm bredt (jeg bruger en Sony HS 50)

Rune

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 August 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Det du kan se på billedet er pixelstrukturen i LCD-panelerne. Det er fordi du sidder for tæt på lærredet i forhold til billedstørrelsen. Måske burde du overveje at bytte din projektor til en Panasonic PT-AE700 som ikke har det problem!
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Har set både AE700 og Z3 og så stor forskel synes jeg bestemt ikke der er på hønsenet effekten, trods Panasonics "smooth screen" teknologi... Hvis billedet er lige så "slemt" på 3,5m afstand er der da en fejl, et eller andet sted. Z3'eren er bestemt bedre end det.

Rune

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

...eller u-fokuser billedet en anelse, så gitteret bliver mindre synligt (det er groft sagt dette AE700 gør automatisk).

Har du et meget godt syn eller lign.? Der er ikke noget galt med din billedstørrelse ved den siddeafstand - jeg kan knap nok selv se pixelstrukturen ved min egen projektor (også WXGA opløsning) - afstand ca. 4m, 96".

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes