Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nødvendigt med HDMI? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hey, jeg er komplet nybegynder hvad angår fladskærms TV så tillad mig at stille et par dumme spørgsmål :)

Det varer jo tilsyneladende temli længe før HDTV sådan rigtigt begynder at overtage Danmark. Men er det egentlig et ufravigeligt krav at ens LCD tv har HDMI før man kan se HDTV på eks. DR/TV2/Canal+ osv?

Spørger fordi vi kigger på 32" LCD tv for tiden og prisen må helst ikke overstige de 11-12k - men man får jo nok ikke kvalitets LCD tv med HDMI til den pris, med mindre man går 1k længere op og køber et Sony S32A10.

Kan bedre lide designet på Sonys/Panasonics 32"LCD end på det berømte Samsung som folk går meget op i her.

Så kort og godt:  Går man helt galt i byen hvis man vælger at købe et LCD tv uden HDMI?
Til top Vis rane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rane

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Citér:
Det varer jo tilsyneladende temli længe før HDTV sådan rigtigt begynder at overtage Danmark. Men er det egentlig et ufravigeligt krav at ens LCD tv har HDMI før man kan se HDTV på eks. DR/TV2/Canal+ osv?

Det er umuligt at svare på, da DR og TV2 ikke har lagt sig fast på nogen standarder endnu. Men sikkert er det at programudbyderne vil få mulighed for at låse HD-udsendelserne til kun at kunne vises i høj opløsning via HDMI eller DVI med HDCP. Derfor må det siges at være ret væsentligt at tv'et har en af de to muligheder - såfremt der er tale om et tv med HD-opløsning.

Citér:
Spørger fordi vi kigger på 32" LCD tv for tiden og prisen må helst ikke overstige de 11-12k - men man får jo nok ikke kvalitets LCD tv med HDMI til den pris, med mindre man går 1k længere op og køber et Sony S32A10.

Punkt 1: Hvis det kun drejer sig om en tusse, så ville jeg ubetinget hellere finde den ekstra end at gå på kompromis med kvaliteten. Hvor god Sony'en er kan jeg ikke svare dig på (endnu).

Citér:
Så kort og godt:  Går man helt galt i byen hvis man vælger at købe et LCD tv uden HDMI?

Det vigtigste er efter min mening at du køber det bedste tv. Hvis du køber et dårligt tv med HDMI, så er du ringere stillet end med et godt tv uden HDMI (hvis det ellers findes)

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

rane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hej Otto,

tak for det hurtige svar. Er godt klar over at jo bedre/mere fremtidssikkert tv jo dyrere bliver det. Men grænsen går jo også et sted, ellers kan man jo blive ved :)

Men vil det sige at hvis programudbyderen "låser" HD-udsendelserne...så er det umuligt for TV-ejere uden HDMI at se programmet?  Tror du man slet ikke ville kunne se programmet..end ikke bare i "dårligere" kvalitet?

Har snakket med et par stykker som har mere forstand på LCD tvs end jeg har - og de mener ikke man "mister" meget hvis man køber uden HDMI på nuværende tidspunkt. De mener at inden alt det med HDTV kommer, er nye, bedre og billigere LCD tv på markedet og man kan så udskifte hvis man har lyst.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

rane skrev:
Hej Otto,

tak for det hurtige svar. Er godt klar over at jo bedre/mere fremtidssikkert tv jo dyrere bliver det. Men grænsen går jo også et sted, ellers kan man jo blive ved :)

Men vil det sige at hvis programudbyderen "låser" HD-udsendelserne...så er det umuligt for TV-ejere uden HDMI at se programmet?  Tror du man slet ikke ville kunne se programmet..end ikke bare i "dårligere" kvalitet?

Nej, det vil være umuligt at se det i HD-opløsning, men man vil stadig kunne se programmet i standard opløsning. Men så går pointen med at have et tv med HD-opløsning bare lidt af det...

rane skrev:
Har snakket med et par stykker som har mere forstand på LCD tvs end jeg har - og de mener ikke man "mister" meget hvis man køber uden HDMI på nuværende tidspunkt. De mener at inden alt det med HDTV kommer, er nye, bedre og billigere LCD tv på markedet og man kan så udskifte hvis man har lyst.

Det er slet ikke usandsynligt, det afhænger af hvornår man forventer at HDTV for alvor går i luften, og hvor meget man går op i at være med på de første kanaler. Canal Digital går som bekendt snart i gang, HD-DVD/Blu-ray ser ud til at gå i luften i løbet af næste år, og med al den røre der er om HDTV også blandt "almindelige mennesker", så tror jeg på at udviklingen vil eksplodere inden for kort tid. Jeg tror på at 2006 bliver året hvor menigmand får øjnene op for HD, og begynder at drømme - og i løbet af 2007 vil der være et udbud stort nok til at det kan betale sig at gå efter det. Med andre ord, hvis man vil have sit tv mere end to år - og det vil de fleste der investere 10k+ vel? - så bør man være opmærksom på HDTV når man investerer (ikke dermed sagt at det er dumt at købe et tv uden HD-opløsning og HDMI, man skal bare være klar over hvad man gør).

Kort sagt: Hvis man ikke vil investere hvad det koster i et tv der er HD-ready nu, så synes jeg faktisk man skal købe et 32 PW 9520 CRT-tv i stedet, og så smide det i havnen når HD er udbredt nok til at det er sjovt at opgradere. Hvorfor leve med et tv der er decideret ringe til standard-tv de næste to år, hvis det ikke er for at kunne se frem mod lyset for enden af tunnelen, nemlig muligheden for HD?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

rane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg var nede i Fona igår og så et Sony KLV M1S 32" LCD in-action. Dvs. med ca. samme specifikationer som de fleste andre LCD fjernsyn i den prisklasse (12k-15k) - og der var billedet på DR ganske fortrinlig. Og mon ikke det bliver endnu bedre, når tv-signalet ikke skal deles med 10 andre fjernsyn?

Derfor vil jeg ikke mene at et LCD tv uden HDMI er decideret ringe til standard-tv.

Men ellers har du ret...ville da være rart hvis ens TV havde en levetid på 5-10 år med muligheder for fremtidens tv. Kan se at Sonys S32A10 har HDMI og faktisk kan købes til omkring 12k i Danmark. Desværre er det meget begrænset med anmeldelser/indtryk af skærmen her på nettet. Men Sony plejer jo at være kvalitet, og hvis den er på højre med M1S skærmen (eller bedre), så er det absolut acceptabelt :)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 29 August 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Skulle jeg i dag ud og investere i et nyt tv, ville jeg helt klart ha købt et brugt 32" CRT. Siden der er mange der køber LCD/Plasma er udbudet af brugte 32" riktig godt. Og siden der ikke er mange der køber CRT er prisene riktig lave

Om 2 år er genbrugspladsen eneste mulighed om du vil af med et CRT tv, og da gelder de at smide ud minst mulig penger.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes