Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1280x720 & LCD / Plasma TV >27" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig til stadighed over, at de eneste skærme på markedet der native viser 1280x720 er 27" LCD tv. - Hvorfor ??

1280x720 (720p) er vel det "eneste rigtige", når vi snakker HD-TV (1080i/p undtaget naturligvis)  

Hvorfor bliver der pt. pumpet skærme på markedet med opløsningen: 1366x768 ?? Det vil vel nødvendigvis skabe et (for mig at se unødvendig) behov for at scale billedet fra de 1280x720 til 1366x768, med den billedforringelse det medfører.

Nogen der kan forklarer mig hvorfor man skulle købe et tv, der ikke native "passer" med 720p format?.....er der noget jeg har grueligt misforstået ??

Jeg benytter idag en HTPC koblet op via VGA til min SONY HS50, denne kører naturligvis 1:1 pixel i 1280x720. - Nu kunne jeg så godt tænke mig, at købe et tv der understøtter samme format, da det opsætningsmæssigt gør det hele en smule nemmere, men det lader sig tilsyneladende ikke gøre over 27"

Nogen der kan kaste en smule lys over min manglende forståelse ??

MVH / Miagi

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 August 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig også meget!
Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen der ligger inde med info ell. en "god" forklaring på hvorfor producenterne tilsyneladende har valgt at sende skærme på markedet, som ikke opfylder specs´ene på 720p ???

Nogen der ved om der er skærme på vej med 1280x720 >32" ??

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Ikke at jeg forstår det fuldt ud, men jeg mener, at 1366x768 er ægte widescreen, det mener jeg ikke 1280x720 er.

Er også interesseret i, hvad andre har at sige om sagen.

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 August 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

1280 til 720 har samme forhold som 16 til 9.  1366 til 768 har næsten samme forhold.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:
Nogen der kan forklarer mig hvorfor man skulle købe et tv, der ikke native "passer" med 720p format?.....er der noget jeg har grueligt misforstået ??

Fakta er at det brede marked går meget lidt op i de mere avancerede ting som 1:1 pixel mapping. Begrundelsen for at bruge et 1366x768 panel er formentligt at dette format er WXGA, og dermed er en opløsning der er mere optimal i kombination med PC'er, sådan at du f.eks. kan køre 1024x768 i 4:3 med sorte bjælker. Et andet argument kunne være at 768 er præcis fire tredjedele gange 576, og dermed er det faktisk enklere at skalere PAL til 768 liner end til 720, men jeg tror som sagt mere på at det er et simpelt spørgsmål om at i den brede markedsføring er det vigtigste ganske simpelt at have den højeste opløsning, det er nemt for den brede befolkning at forstå at flere pixels giver bedre billede, mens det er håbløst at forklare Hr og Fru Danmark at 1:1 er vigtigt. Fakta er at det er den brede gruppe der bestemmer - ellers ville tv'ene jo heller ikke blive leveret med så latterligt dårligt justeret billede som tilfældet er.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 05 September 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

...og hvad der næsten er endnu værre...

Fex. et 42" plastma i 16:9 format med en opløsning på 1024*768...!  Hvordan h..... bliver 1024*768 til 16:9

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 September 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:
  Hvordan h..... bliver 1024*768 til 16:9

Pixels på TV er ikke firkantede (square pixels) som på en computer.

Et 1024x768 plasma display *er* 16:9 (non-square pixels)

/Lars

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Knudsen skrev:
  Hvordan h..... bliver 1024*768 til 16:9

Pixels på TV er ikke firkantede (square pixels) som på en computer.

Et 1024x768 plasma display *er* 16:9 (non-square pixels)

/Lars

Jow tak... men hvor RINGE er det lige...? Ud over scaling i forhold til native-HD, så passer dine pixel heller ikke i forhold til formatet... Ja så bliver det sgu ikke meget ringere...

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

Jow tak... men hvor RINGE er det lige...? Ud over scaling i forhold til native-HD, så passer dine pixel heller ikke i forhold til formatet... Ja så bliver det sgu ikke meget ringere...

Det er ikke en perfekt verden. Man kan altid ønske sig bedre specs. Men fakta er at Panasonics PV500 m. 1024x768, ikke desto mindre har et rigtigt godt billede

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:
Knudsen skrev:

Det er ikke en perfekt verden. Man kan altid ønske sig bedre specs. Men fakta er at Panasonics PV500 m. 1024x768, ikke desto mindre har et rigtigt godt billede

Måske... måske... Men: et andet faktum er, at det kan blive MEGET bedre...! Nu har jeg set eksempler på hvorledes det ser ud hvis man ikke opnår 1:1 pixel og hvis man gør...! Det bliver markant bedre...! - Og det er nettop DET som denne tråd handler om - ikke så meget om at man får et kanon billed på langt de fleste fladskærme under de rette forhold - men mere det faktum at det er "en smal sag" at få det LANGT bedre hvis producenterne ville overholde de standarder der er vedtaget for lang tid siden...! Og hvofor i himlens navn laver de alle de der "f**ked up" opløsninger på helt nye modeller på markedet...? Mit bud er, at under 5% af de paneler der produceres i dag afviger fra HD standarden...!  Og det er SKOD...! Når det nu en gang ikke kræver den store vognfører-eksamen at beregne den optimale pixel-opløsning - hvofor producerer de så ikke paneler der passer til standarderne...?

Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 07 September 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej Knudsen

Du er en talrytter .

Allan R.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 08 September 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:

Jeg undrer mig til stadighed over, at de eneste skærme på markedet der native viser 1280x720 er 27" LCD tv. - Hvorfor ??

1280x720 (720p) er vel det "eneste rigtige", når vi snakker HD-TV (1080i/p undtaget naturligvis)  

Hvorfor bliver der pt. pumpet skærme på markedet med opløsningen: 1366x768 ?? Det vil vel nødvendigvis skabe et (for mig at se unødvendig) behov for at scale billedet fra de 1280x720 til 1366x768, med den billedforringelse det medfører.

Jeg benytter idag en HTPC koblet op via VGA til min SONY HS50, denne kører naturligvis 1:1 pixel i 1280x720. - Nu kunne jeg så godt tænke mig, at købe et tv der understøtter samme format, da det opsætningsmæssigt gør det hele en smule nemmere, men det lader sig tilsyneladende ikke gøre over 27"

Nogen der kan kaste en smule lys over min manglende forståelse ??

MVH / Miagi

Otto har delvist været inde på noget af det rigtige. Grunden til at 32" (og mange 37") Lcd-tv's paneler er på 1366x768 er, at disse på nuværende tidspunkt er lavet til analoge analoge Tv-signaler. At EICTA så har lavet en "HD-ready" standardisering skyldes alene, at Hr. og Fru Jensen så kan føle sig fremtidssikret ved køb af sådanne. 
EICTA har lavet en række krav til, at HD-Ready mærkede fladeskærme skal acceptere bestemte signaler, men de har helt undladt at fastsætte regler for hvorledes signalet skal behandles i videokredsløbet.

Panelets fysiske opløsning er altså et valg foretaget på baggrund af ANALOGE signaler. For at skalere PAL op til 720 linier må man doble hver fjerde linie og for at skalere det til 768 skal man kun doble hver tredje. Det ligger jo i sagens natur, at denne skaleringen er mindre synlig jo tættere linie-doblingerne ligger og derfor 768.
Jeg er selvfølgelig bevidst om, at scalerene nok har mere avancerede skaleringslogeritmer end ovenstående, men ingen af disse kan udføre magi.
Grundproblemet består, det er uendelig sværet at skalere billeder op til en nærligende opløsning uden synlige artefakter.
Jeg kan så høre nogen spørge hvor NTSC kommer ind i billedet... Gæt engang hvorfor 720p er det nok mest udbredte HDTV-format. Hvis i regner lidt på det vil i komme frem til, at for at skalere NTSC skal man doble hver anden linie

Et andet og ikke ubetydelig moment, som også bevirker at panelers fysiske opløsning vokser i takt med størrelsen på selve Tv'et, er for at modvirke synligheden af de indeviduelle pixels og ligeledes pixelborder'erne.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 08 September 2005 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har beslutet at beholde mit alm. 36" grundig, et år mere så håber jeg at kunne få et 42" med 1:1, 1080P og perfekt billed .

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Madman skrev:

Jeg har beslutet at beholde mit alm. 36" grundig, et år mere så håber jeg at kunne få et 42" med 1:1, 1080P og perfekt billed .

Det hjælper jo ikke meget på skaleringsproblemet, idet de fleste europæiske tv-stationer, konsoller etc. tendere imod at foretrække 720p, som primære format. 

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:

men mere det faktum at det er "en smal sag" at få det LANGT bedre hvis producenterne ville overholde de standarder der er vedtaget for lang tid siden...! Og hvofor i himlens navn laver de alle de der "f**ked up" opløsninger på helt nye modeller på markedet...? Mit bud er, at under 5% af de paneler der produceres i dag afviger fra HD standarden...!  Og det er SKOD...! Når det nu en gang ikke kræver den store vognfører-eksamen at beregne den optimale pixel-opløsning - hvofor producerer de så ikke paneler der passer til standarderne...?

Du skriver det er en smal sag. Ja det er en smal sag at beregne den optimale pixel-opløsning, men når det gælder producering af plasma paneler er der jo nogle fysiske forhold som skal tages i betragtning.

Men jeg vil da give dig helt ret. Det ville da være fedt med en skærm som kunne klare 1:1 mapping. Men så må man jo bare nøjes med en projektor Der kan jo efterhånden fåes flere med 1280x720.

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar over, at 768 er "nemmere" at skalere til end 720 fra 576 (pal), men det virker da forkert, at man kan købe "højopløselige" skærme (Under forvirrende slogans som HD TV, forberedt for HD-TV osv.), når de så åbenlyst er lavet, således at de viser det bedste billede ved det nuværende pal, men ikke det kommende HD format 720p.....man får så at sige det ringeste fra to verdener ved at købe en skærm med en opløsning på 1366 x 768.

1) Den skal scale på billedet for at vise PAL = forringelse i forholdt til alm CRT.

2) Den skal scale for at vise HDTV (768/720 er iøvrigt ikke nem at scale på) = ringere billede.

Jeg ville bare gerne om man snart fik skærme på markedet, der rent faktisk er lavet med det ene formål, nemlig at understøtte 720p, uden at skulle "spille på 2 heste", med forringelse af billedet til følge....alle projektorer idag, sælges jo allerede med 1280x720 som native opløsning....hvorfor skal det være så svært på tv området

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jamen, så har du vel også svaret på spørgsmålet i det første indlæg i tråden.

Grunden til de mærkelige fysiske opløsninger på HD-Tv's paneler er, at de i virkeligheden er lavet til at gengive analoge SD-signaler bedst muligt. 

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

På dette link slrives der lidt og Sharp´s ny p50 serie som er PALoptimeret, det ser faktisk rigtig spændene ud.

m@dsen

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

Du skriver det er en smal sag. Ja det er en smal sag at beregne den optimale pixel-opløsning, men når det gælder producering af plasma paneler er der jo nogle fysiske forhold som skal tages i betragtning.

Men jeg vil da give dig helt ret. Det ville da være fedt med en skærm som kunne klare 1:1 mapping. Men så må man jo bare nøjes med en projektor Der kan jo efterhånden fåes flere med 1280x720.

Mjaa... og så alige vel ikke... der ER jo nettop nogle LCD TV som har 1280*720 - men hvofor kun så få...? Og argumentet med at det er pga. PAL og NTSC standarderne... jow jow... men de er jo nettop ved at blive udfaset... Så det er vel heller ikke et egentlig argument... Jeg ville da som producent satse på fremtidens standard, og ikke en standard som ER VED at blive udfaset...

Og det er egentlig derfor jeg undre mig over at udvalget at 720p paneler ikke er større...!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes