Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 14:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny i projektor - hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Står og skal ud og købe mig en projektor inden længe.

Men er helt ny i den del af HIFI verdenen, så har ingen anelse om hvad jeg skal vælge. Den skal bruges til hobby brug, primært til at se film på, og så måske et enkelt computer spil på i ny og næ. Den skal sidde i stuen og skyde op på et motorlærred tror jeg.

Jeg har kigget lidt på PanaSonic AE700 og Sanyo Z3, de ligger begge på 9000kr plus minus 500kr, såvidt jeg kan se, i tyskland.

Det er ca mit budget, hvad skal jeg vælge? Er der andre interessante emner?

Håber i kan hjælpe...

Morten

Til top Vis Tech Show's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tech Show

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 12 September 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Du går ikke forkert i byen med hverken AE700 eller Z3. De er to relativt ens projektorer og det er nok mest en smagssag hvilken af de to man bedst kan lide.

AE700 havde med de tidlige versioner af dens firmware nogle problemer med vertical banding (vertikale streger som løber fra toppen til bunden af billedet) men det er ikke længere et problem for den.

Ellers er der Infocus 4805 som er en DLP projektor og den ligger vist også på 9.000,- hos HiFiklubben. Problemet med DLP er at der kan optræde en regnbue effekt som nogle mennesker ikke bryder sig om (det er ikke alle som er istand til at se den).

Jeg har selv en AE700 og er meget glad for den. Men med hensyn til hvilken af de to du vælger så er jeg nok tilbøjelig til at sige at du skal vælge den billigste da det er meget lidt som adskiller dem fra hinanden.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Ok, tak.

Nu er det sådan at ved det ene påtænkte setup er ca. 4-5meter til lærred og en bitte smule skråt for.

Er der nogle af disse projektere som klar det bedre end andre?

Tilslutningsmulighederne til PC, er de ens på disse projektorer?

Morten Ford
Technical Designer

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Panasonic skal stå/hænge længere væk fra lærredet end Sanyo'en. Du kan se hvilken afstand i forhold til lærred størrelser her link.

Sanyo'en er mest fleksible med ikke at være i "midten" af lærredet, da den har større lensshift end Panasonic.

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg må indrømme jeg er ikke helt med på hvordan jeg skal bruge den calculator.

Lærredet kommer nok til at være 174x98cm, gain 0.85 - er det jeg har kigget på.

Så indstiller jeg vel lærredet nederst og sætter den gain den har. Skal man så kigge i den grønne zone, og den zone fortæller så hvor langt projektoren skal hænge fra lærredet?

Morten

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Ja men Panasonic er så tilgengæld mere fleksibel med hensyn til den zoom funktion.

Tech >> Såvidt det er muligt skal du forsøge at få en projektor til at befinde sig tætteste muligt på midten af billedet da man ellers vil give afkald på billedets kvalitet nu størrer lensshift man gør brug af. 

"Tilslutningsmulighederne til PC, er de ens på disse projektorer?"

De har begge HDMI indgang og det er det vigtigste hvis du vil bruge dem sammen med en PC. Uden at vide det så vil jeg tro at de har stort set de samme tilslutnings muligheder.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Tech Show skrev:

Hej,

Så indstiller jeg vel lærredet nederst og sætter den gain den har. Skal man så kigge i den grønne zone, og den zone fortæller så hvor langt projektoren skal hænge fra lærredet?

Morten

For et lærred i den størrelse skal

Sanyo'en 2,38 - 3,08 meter
Panasonic 2,00 - 3,94 meter

Nu ved jeg ikke hvor langt væk du sider, men er det ikke lidt småt med 80" lærred?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Tech >> Såvidt det er muligt skal du forsøge at få en projektor til at befinde sig tætteste muligt på midten af billedet da man ellers vil give afkald på billedets kvalitet nu størrer lensshift man gør brug af.

Det er jeg nu ikke enig med dig i. Det kan godt være man skal hold sig fra yderpunkter i zoom og lensshift. Men du kan roligt bruge lensshift uden det forringer billedet. Jeg kan ivertfald ikke se nogen foringelse på min Z3.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hmm, nu bliver jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal forstå lensshift. Mener du nå man forskyder billedet op/ned via fjernbetjeningen eller hvis man gør det manuelt ved at vinkle linsen (som man gør det på AE700 via joystikket - ved ikke om Z3 også har den funktion).

Hvis det er det første så er jeg enig med dig i at billedet nok ikke bliver påvirket andet end at det måske kan påvirke hvor meget lys billedet får ved ydre punkterne.

Hvis det derimod er den manuelle vinkling så er der flere steder på nettet (og jeg mener faktisk også i manualen) hvor man kan læse at det vil give et mindre tab af billedkvalitet.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Tech Show skrev:

Hej,

Morten

For et lærred i den størrelse skal

Panasonic 2,00 - 3,94 meter

Nu ved jeg ikke hvor langt væk du sider, men er det ikke lidt småt med 80" lærred?

Jeg kan åbenbart heller ikke
Panasonic 2,40 - 4,81 meter

Du stiller rigtig nok lærred størrelsen.

Overover har du så en lodret slider med Zoom som overskrift. Her kan du vælge Diagonal Range eller Throw Range. Da det er Throw Range du vil se på vælges denne, du kan så ser hvordan afstanden ændre sig nå du stiller på zoom.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Hmm, nu bliver jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal forstå lensshift. Mener du nå man forskyder billedet op/ned via fjernbetjeningen eller hvis man gør det manuelt ved at vinkle linsen (som man gør det på AE700 via joystikket - ved ikke om Z3 også har den funktion).

Hvis det er det første så er jeg enig med dig i at billedet nok ikke bliver påvirket andet end at det måske kan påvirke hvor meget lys billedet får ved ydre punkterne.

Hvis det derimod er den manuelle vinkling så er der flere steder på nettet (og jeg mener faktisk også i manualen) hvor man kan læse at det vil give et mindre tab af billedkvalitet.

Jeg kender ikke AE700, så jeg ved ikke hvad forskellen er på manuelt og med fjernbetjeningen. Den ene er måske optisk og den anden digitalt. Optisk burde være bedst. Nu er det vel ikke keystone du tænker på. Kan du selv se forskel?

Et generelle råd er ikke at gå til yderpunkter da frabrikanten måske har presset alt hvad de kan ud af linsen for bedre speks. Selv til yderpunkterne på min tidligere Z1 kunne jeg dog ikke se forskel. Jeg har ikke været ude i yderpunkterne på Z3. Så det må jo prøves på de enkelte modeller.

Jeg mener en ting er også at der måske ved en A og B sammenligning kan ses en lille forskel. Noget andet er hvad det praktisk betyder.

Hvis dit lokale betyder du må gå til yderpunkter, så kan du da roligt gøre det, selvom det måske koster en lille smule. Der er da langt større forskel på billed kvaliteten imellem forskellige modeler, generationer af modeler, lærred, input signal etc.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Ja, det som jeg har kaldt manuel vinkling  er i bund og grund en optisk funktion. Det er en form for sideshot funktion hvor lærredet og projektor kan være vinklet forskelligt i forhold til hinanden og stadig levere et ordenligt billede. Det kan nok godt sammenlignes med keystone men funktionen giver mulighed for yderligere tilpasning til besværlige vinkler hvor nomal keystone ikke længere kan nå.  

Jeg har ikke selv eksperimenteret med det da min projektor står meget tæt på centrum af billedet.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Det der justere hvor projektor og lærredet er vinklet i forhold til hinanden er keystone, altså hvor du retter op et billed der ikke er kvadratisk. Keystone er en digital justering af billedet, med en forringelse tilfølge.

Lensshift er hvor du flytter billedet op/ned eller til højre/venstre. Det er optisk og burde ikke forringe billedet. Så brug lensshift først og kun keystone hvis lensshift ikke er nok.

Ved min Z1 havde jeg lensshift i yderpunktet ned og brug af keystone da det ikke var nok med lensshift. Jeg kunne stadig ikke se forskel.

Det stemmer også med Projector Centralens test af Z1, hvor de, såvidt jeg husker, ikke kunne se nogle forringelse med keystone ved SD signaler men godt kunne ved HD signal.

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Ok, det kan da godt være 80" er for lidt.

Ved det ene setup sidder jeg ca 3m fra lærredet, projektor ligeså.

Ved det andet setup der sidder jeg også ca. 3 m fra lærredet men projektoren måske 5-6m.

Ved i hvor man kan få billige motorlærreder? Gerne i tyskland. Jeg er ikke så krævende.

Morten Ford
Technical Designer

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

"Det der justere hvor projektor og lærredet er vinklet i forhold til hinanden er keystone, altså hvor du retter op et billed der ikke er kvadratisk. Keystone er en digital justering af billedet, med en forringelse tilfølge.

Lensshift er hvor du flytter billedet op/ned eller til højre/venstre. Det er optisk og burde ikke forringe billedet. Så brug lensshift først og kun keystone hvis lensshift ikke er nok. "

Jeps, men det er ingen af de to pågældende ting som jeg forklarer ovenover, det er selve linsen som kan forskydes og det er bestemt ikke en digital justering

Magosa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2005
Sendt: 12 September 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hvor meget kan man forskyde billedet diagonalt og vertikalt i forhold til projekteren ved Z3eren altså ved Lensshift?

Nogen der ved om der er en forskel på Lensshift ved Z3 vs Z4?  

Til top Vis Magosa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Magosa

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Magosa skrev:

Hvor meget kan man forskyde billedet diagonalt og vertikalt i forhold til projekteren ved Z3eren altså ved Lensshift?

I op/ned 50% af lærred højden over/under linsen. Til siderne halvdelen af breden sådan at linsen peger på yderste højre eller venstre side.

Du kan ikke gå til begge yderligheder samtidig.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Tech >> du kan læse om de fleste af de ting, der er nævnt her, på projektorcentralen, hvis du da ikke allederede har gjort det:

http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae700_sanyo_z3.htm

http://www.projectorcentral.com/high_contrast_LCD_projectors .htm

"Ved det andet setup der sidder jeg også ca. 3 m fra lærredet men projektoren måske 5-6m."

Det er en noget ekstrem afstand at have både AE700 og Z3 på. AE700 kan godt nok placeres længere tilbage end Z3 men 6 meter er stadig langt væk (specielt ved 80"). Self. vil du så slippe for overhovdet at høre blæseren men alligevel....

Personligt ville jeg nok gå efter den anden mulighed hvor den er 3 meter fra lærredet, men jeg kender self. ikke rummet eller hvorvidt det er nemmere at sætte den op på bagvæggen (som jeg går udfra er løsningen til de 5 - 6 meter)

Tech Show
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Præcis, men jeg kan lige prøve at tage nogle billeder af stuen når jeg kommer hjem, og ligge ind. Så er det måske lettere for Jer eksperter at vurdere :-)

Er det slemt at have sådan en projektor siddende overhovedet med henblik på støjen fra blæseren? Nu er jeg normalt ikke VILDT overfølsom, men alligevel?

Tak for links'ne, kigger lige.

Er 80" for småt? hvad skal jeg op i?

Morten

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg føler mig ikke generet af støjen og jeg er ligesom dig ikke specielt støj følsom så det er en vane sag og jeg tror meget hurtigt at du vil vende dig til det og jeg ligger slet ikke mærke til det hvis jeg bare har nogenlunde høj lyd fra anlægget.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at afstanden som at du sidder fra dit lærred skal være 1,6 til 2,0 gange lærredets bredde. Så dit lærred vil være omkring 175cm bredt (ved 80") og med en afstand på faktor 2 så ligger de 3 meter faktisk indenfor de 3,5 meter som er max (men igen så er det udelukkende en tommelfinger regl).

Vores forbehold byggede på at  du nævnte at du skal  sidde 4 - 5 meter væk og  muligvis skal skyde et 80" billede fra 6 meters afstand.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes