Sendt: 15 September 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en projektor som TV, og det har jeg gjort i et års tid nu. Her er mine erfaringer:
Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 gange billedets bredde er passende.
Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.
Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.
Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video.
Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer og formel-1 m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK.
Alt i alt synes jeg det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et "almindeligt" TV igen. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|