Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Tv vs. Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 15 September 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er lidt ny på billede området, så vil lige høre jeres mening omkring dette:

Hvid I i dag skulle ud og investere x kr. i tv eller projektor, hvad ville i så vælge? Synes junglen er blevet ret stor efter vi nu har projektor, alm tv, fladskærme, widescreens, plasma tv, lcd tv osv osv...

Hvad er fordele og ulemper?

Jamo E7SUB
PS2 (dvd-afspiller)
Philips 20" 4:3 tv
Til top Vis Nyholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyholm

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en projektor som TV, og det har jeg gjort i et års tid nu. Her er mine erfaringer: 

Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 gange billedets bredde er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige   Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.

Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video. 

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer og formel-1 m.v.  og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK.

Alt i alt synes jeg det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et "almindeligt" TV igen.

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 September 2005 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Personlig synes jeg at film og koncerter skal ses på det store lærred i mørket og daglige tv-udsendelser hører hjemme på en tv skærm, hvor lyset kan være tændt og man kan foretage andre gøremål samtidig.

Jeg har derfor valgt en løsning med et 32" lcd-tv fra NAD, som for mig er den perfekte størrelse til tv og en Panny AE700 projekter med et 78" lærred fra QualityScreen. Lærredet er monteret så det trækkes ned foran tv'et hvilket giver en enkel, pæn og fleksibel løsning. Når der skal ses film og koncerter på projektor, og jeg bruger den sjældent til andet, mørklægger jeg stuen med et par skræddersyet mørklægningsgardiner fra Jemtex.

Min stue er på 25" og jeg sidder 3-4 meter fra billedet. Når jeg fodre tv'et med et digitalt signal fra en Selector, giver det et rigtigt godt billed på mit tv. Jo størrere tv'et er og jo tættere man sidder, des mere kritisk er signalet. 37" og 42" plasmaskærme er lækre, men alligevel ikke store nok til at give mig en aha oplevelse, når der skal ses film og koncerter - her er en projektor klart at foretrække. Samtidig finder jeg 78" billed lidt for store til nyheds- og dokumentarudsendelser. Så kombinationen 32" og 78", alt efter hvad man skal se, er mit foretrukne valg - men naturligvis også det dyreste.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes