Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Filter til projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har længe gået og tænkt på om ikke der findes en form for"sol"briller til hjemmebioen, som kan være med til at forbedre kontrast niveauet?. Måske sku man "opfinde" nogen.  

Har læst i filmtossen´s tråd om ND filter til InFocus m.m. Virker det?? Erfaringer?

Findes der en universal løsning mht. filter til Z3/Pana 700 m.m.

Nogen der ved noget om dette???

Henrik

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Nej, men jeg ved at det her er et fuldstændigt forkert forum.
Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
Jeg har længe gået og tænkt på om ikke der findes en form for"sol"briller til hjemmebioen, som kan være med til at forbedre kontrast niveauet?. Måske sku man "opfinde" nogen.  

For sent:

http://www.projektortuning.de/

Rahbek78 skrev:
Har læst i filmtossen´s tråd om ND filter til InFocus m.m. Virker det?? Erfaringer?

Ja, det virker - når det bliver gjort ordentligt!

Rahbek78 skrev:
Findes der en universal løsning mht. filter til Z3/Pana 700 m.m.

Hvis du er ferm udi det tyske sprog, så læs lidt på ovenstående link. Det er ikke bare et spørgsmål om at kyle et mere eller mindre tilfældigt filter på - eller rettere, så får du langtfra det fulde udbytte af det. Pointen med filteret er at udnytte det faktum at dén indstilling hvor projektoren har den bedste kontrast meget sjældent er den samme som giver den rigtige farvegengivelse. Ved at justere projektoren til maksimal kontrast, og så bruge fysiske filtre til at tilpasse farvegengivelsen, kan man opnå en væsentligt højere kontrast, samtidig med at den optimale farvegengivelse bevares. Men det kræver altså at man har styr på hvad man gør, dvs. i praksis at man har adgang til relevant måleudstyr og ikke mindst knowhow til hvordan det skal gøres. Jeg har haft flere projektorer hos Projektortuning, og jeg har for sjov forsøgt at flytte filteret fra én Panasonic PTAE-700 over på en ikke-kalibreret, for at se om jeg kunne opnå samme resultat med manuel kalibrering og samme filter. Det kunne jeg _ikke_...

Kort sagt: Hvis du vil have din projektor tweaket, så send den ned og få det gjort ordentligt. Du drømmer ikke om hvor mange timer du kan bruge på at tweake uden at komme i nærheden af dét resultat profferne kan opnå - og helt ærligt, er det ikke de par tusinde værd at kunne se film i de timer i stedet for at tweake?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

gROoxY
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 11 Marts 2005
Sendt: 21 September 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godt nok det virker utroligt at Sanyo og Panasonic kan bruge millioner på at udvikle nye projektorer der tilsyneladene kan gøres bedre ved "tuning".

Hvordan fungerer denne "tuning" og hvorfor gør producenterne det ikke bare selv hvis der intet tab er ved det?
Til top Vis gROoxY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gROoxY

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

gROoxY skrev:
Jeg synes godt nok det virker utroligt at Sanyo og Panasonic kan bruge millioner på at udvikle nye projektorer der tilsyneladene kan gøres bedre ved "tuning".

Det er et evigt tilbagevendende spørgsmål i forbindelse med tuning af billedet. Og jeg kan da starte med at bemærke at forskellen er _langt_ større på fladskærme end for projektorer, projektorerne er faktisk rimeligt fornuftige fra fabrikken.

gROoxY skrev:
Hvordan fungerer denne "tuning" og hvorfor gør producenterne det ikke bare selv hvis der intet tab er ved det?

Det man gør er at man bruger et måleapparat der kan måle den præcise farvetemperatur af farven hvid, ved forskellige lysstyrker. Herefter justerer man så projektoren/fladskærmen så man rammer det korrekte niveau. Der er tre hovedårsager til at fabrikkerne ikke gør dette inden leveringen:

Punkt 1 gælder primært fladskærme: Det bedste billede er ganske enkelt ikke altid dét der sælger bedst. Det kan lyde paradoksalt, men sådan er det - TV sælges oftest ved at kunden kigger på en tv-væg med 50 tv, og vælger dét der ser bedst ud. Men når du kigger på to tv ved siden af hinanden, så har du en tendens til at måle dem i forhold til hinanden, og ikke i forhold til det korrekte. Man snydes kort sagt til at synes at dét der lyser mest er det bedste. Kræsne kunder bliver ikke snydt, men det gør det store flertal.

Punkt 2 gælder alle produkter - det er ganske enkelt en tidskrævende proces, og tid er penge. I modsætning til hvad flertallet tror, så er to tv/projektorer der kommer ud fra transportbåndet ikke 100% ens, derfor kan man ikke bare give alle tv/projektorer samme indstillinger, og så forvente at resultatet er perfekt. Jo tidligere i kæden fra producent til forbruger dette tidsforbrug ligger, jo mere koster det forbrugeren. Derfor, hvis en 12.000,-s projektor skulle kalibreres ordentligt fra fabrikken, så ville den måske ende med at koste 15.000,- i udsalg. Så er det smartere at slække lidt på kravene, og så lade de 10% af kunderne der vil have det ultimative betale 2000,- for at få det, frem for at gøre produktet dyrere for de 90% der i bund og grund er ligeglade.

Punkt 3: Det ER ikke uden ulemper at foretage en korrekt kalibrering, kalibreringen går ud på at målrette projektoren/fladskærmen til et specifikt brug. Dén indstilling der er den mest korrekte til hjemmebio-brug, er f.eks. ikke optimal til ordinær PC-brug, eller under forhold der ikke er optimale, såsom dårlig mørklægning osv. Lysstyrken er generelt lavere for en kalibreret projektor/fladskærm. På projektorerne ser man derfor i større og større grad at én indstilling er ganske tæt på det korrekte, mens en anden er helt skæv men giver masser af lys og kontrast.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 September 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd!

Jeg har, synes jeg selv, et godt spørgsmål

Er det ikke vigtigt at bruge samme type lærred, som projektoren er kalibreret efter? Hvis www.projektortuning.de f.eks bruger et hvidt lærred, og man selv har et gråt, bliver resultatet vel alligevel ikke optimalt?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 September 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Er det ikke vigtigt at bruge samme type lærred, som projektoren er kalibreret efter? Hvis www.projektortuning.de f.eks bruger et hvidt lærred, og man selv har et gråt, bliver resultatet vel alligevel ikke optimalt?

Hvis lærredet er farveneutralt, hvilket det bør være (jeg ved ikke hvor store udsving der er i praksis), så burde det i princippet ikke gøre nogen forskel. Men _optimalt_ bliver det aldrig hvis det ikke bliver gjort hjemme i din egen stue. Det er der bare p.t. ikke rigtigt nogen der tilbyder her i landet. Men bortset fra dét, så kan man ved indlevering til projektortuning specificere hvilken afspiller man har, hvilken indgang man bruger, hvilket lærred man har, og om man foretrækker optimalt billede i et helt mørklagt rum eller et rum med nogen lys, så justerer de ud fra dét.

Under alle omstændigheder, så kan man _altid_ finde et punkt der kan forbedres ved éns setup - hvis en projektortuning-kalibrering kun er 98%, så kan jeg godt leve med det i lyset af investeringen, hvis udgangspunktet er 80% og de 100% ikke kan opnås. Under alle omstændigheder er der jo ikke nogen der _tvinger_ dig til at finde dig i at bruge præcist de indstillinger målestokken siger er korrekt, hvis man har andre præferencer - men det skader nu aldrig at have et mere korrekt udgangspunkt... Men hvis dit spørgsmål er om en projektortuning kalibrering i sig selv garanterer et _perfekt_ billede, så er svaret nej. Men det garanterer i alle tilfælde jeg har hørt om et _bedre_ billede.

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har monteret et Hoya filter på min Panasonic PT-AE300 projektor og det virker s.... Der kan læses mere her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=736&KW= biojensen&PN=0&TPN=8 ca midt på siden og der er billede af filteret.
Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes